Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Torky
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-10-13

Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 10:50

Hoi,

Ik heb een Pre paard gekocht in Spanje. Dit paard is aangesloten bij Accne en heeft de benodigde papieren ("Carta de Titularidad" en "Paspoort"). Als ik nu ga kijken naar zijn bloedlijn zie ik verschillende symbolen. Zijn vader heeft in zijn gehele bloedlijn militaire als symbool. Hier heb ik wel al de benodigde informatie over gevonden. Zijn moeder heeft verschillende symbolen in haar stamboom als bloedlijn. Bij mijn paard en zijn moeder staat alleen geen symbool. Wel een kleur en een vaantje. Heeft iemand enig idee wat deze symbolen betekenen? En wat betekend het als er geen symbool staat? Ik hoop dat iemand hier meer informatie heeft over de symbolen en de bloedlijnen van Pre paarden.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:20

F-AM --> BKR. Hier zitten de kenners van de Barokke Rassen en zul je dus sneller antwoord krijgen op je vragen.

Torky
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:56

Ja ik ben nog nieuw op het forum, dus moet nog even de juiste weg zoeken...Dank je wel! Ik hoop dat hier wat mensen zijn die meer weten over PRE's.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:42

Ik kan je er wel het een en ander over vertellen, maar er zijn vast fokkers hier op bokt die dat beter kunnen, maar toch een poging van mijn kant :)

Als je kijkt naar een stamboom op de ANCCE zie je achter elke naam van elke PRE diverse symbolen staan:
Eerst een rozetje, in rood of geel. Geel is gewoon de basiskeuring (APTO), rood is Calificado.
Dan zie je een kleurvakje, die staat vanzellfsprekende voor de kleur van die PRE.
Als laatste zie je de brandmerk van het paard. Als je je muis hierboven houdt, zie je de fokker die bij het brandmerk hoort. Af en toe staat er ook welke bloedlijn dat is (bv Terry).

Ik had een hele leuke site waar je meer kan lezen over de bloedlijnen, maar zie nu net helaas dat de info die daar op staat weg is. Jammer... Dit was de site iig:
http://www.purarazaespanola.nl/index.ph ... e&Itemid=1

Torky
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:15


Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:13

Een geel vaantje betekend idd dat het paard APTO goedgekeurd is, oftewel geschikt bevonden om zich te vermenigvuldigen ;)

De symbolen er achter zijn de brandmerken van de fokkerij. Als er geen symbool is heeft de fokker over het algemeen geen brandmerk, dit is namelijk niet verplicht.

Torky
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 19:32

Ok, mijn paard heeft inderdaad geen brandmerk, vandaar dus dat er geen symbool achter staat. Een APTO keuring is voor mij niet nodig, ik ga niet verder met hem "vermenigvuldigen" haha. Zijn er nog bekende paarden of bijzonderheden in zijn bloedlijn? En waar kan ik nog meer informatie vinden?
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... Qx8Chs8OY=

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:19

Violento ken ik goed :) leuk paard , stond vlakbij

Kelly_Taco

Berichten: 6727
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:28

Wilde je net een pb sturen Judith :)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:59

Agente is bekend, de meest bekende stamvader van de bruine paarden.

Juglar is ook een bekende stamvader.

Dat deze paarden echt nog op je papier staan ( en niet verder weg in de afstamming) is best bijzonder.


Leviton is ook een bekende, paard wat veel goede bewegers heeft voorgebracht.

Torky
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Pre Paarden bloedlijn symbolen ... Wie weet de betekenis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 09:11

Hey super leuke reacties.. Waar kennen jullie Violento van??

Cyrina: Bedankt voor deze uitleg. Zo kom ik steeds meer te weten.. Leuk!

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:44

Torky schreef:
Ok, mijn paard heeft inderdaad geen brandmerk, vandaar dus dat er geen symbool achter staat. Een APTO keuring is voor mij niet nodig, ik ga niet verder met hem "vermenigvuldigen" haha. Zijn er nog bekende paarden of bijzonderheden in zijn bloedlijn? En waar kan ik nog meer informatie vinden?
http://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-p ... Qx8Chs8OY=


er zijn idd meerdere fokkers die geen brandmerk voeren.
In jou paard zit wel een bekende bloedlijn Agente (ik ben zelf fan van die type paarden met die bloedlijn) , ik ben dan ook benieuwd naar foto's van je kanjer.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:36

hoi Torky,
Gefeliciteerd met je spaanse schonerd.
Mijn pre heeft ook geen officieel brandmerk maar wel een mooie stamboom:-) . Jij hebt er hele belangrijke stamvaders in zitten. Als je in het engels wat over lezen wil, is dit een informatieve site : http://www.pure-spanish-horse-spain.com ... litar.html , en blader dan ook nog even verder, er staat veel leuke informatie.

En voor wat foto's van deze oude hengsten is deze site wel leuk: http://www.grupopre.com/v2/v3_militar.p ... 19&til=182 (ook hier even doorheen bladeren vanwege de rubricering in decennia, Ejemplares históricos -> Yeguada Militar -> daar vind je ze bijna allemaal).

Groeten,
Elbony

mw28072011
Berichten: 30
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:15

Ik zie veel dezelfde tekens in mijn PRE haar bloedlijnen als die van jou, ook ik snap deze niet en zou hier graag meer over te weten komen!

ps: ik weet alleen niet hoe ik een foto moet plaatsen

andadriving
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:51