9 jarige PRE merrie nog zadelmak te krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice1989

9 jarige PRE merrie nog zadelmak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 14:18

Hallo,

Ik heb even een vraagje voor alle PRE kenners.
Is het nog mogelijk een 9jarige PRE merrie zadelmak te maken?
Merrie kent nog niets in de omgang, komt uit Spanje en er is niets bekent over hoe ze daar behandeld is geweest.

Is dit nog te doen of een werk van zeer lange adem?
Heb hier al gelezen dat Pre's op latere leeftijd pas 'rijp' zijn zowel fysiek als mentaal om zadelmak te maken, maar 9jaar is wel redelijk 'oud'

In de omgang is het wel een sgatje, maar nog zeer groen en soms wat onbetrouwbaar.

Het gaat trouwens niet over mijn paard ofzo, maar eentje die ik weet te koop staan en vraag dit louter informatief.
Alvast bedankt.

capopjekop
Amazone

Re: 9 jarige PRE merrie nog zadelmak te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:20

Hier geen pre kenner, maar ik ben van mening dat een gezond dier nooit te oud is om te leren. Het gaat mss wat minder makkelijk maar met genoeg geduld en voldoende kennis en ervaring moet het lukken. Mijn pony heb ik bijvoorbeeld op haar 11e pas voor de wagen beleerd. Ze pakte het super snel op.

Pauline
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 14:25

Ligt eraan hoe ze reageert over heel veel dingen. Hoe reageert ze op aanrakingen bijvoorbeeld? Hoe op correcties en beloningen? Is ze fysiek wel in staat nog om een mens te dragen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 15:27

Merries worden in spanje niet bereden (of zelden), dus dat ze nog niet beleerd is is wat dat betreft niet raar. Een paard kan op iedere leeftijd nog zadelmak gemaakt worden. Op latere leeftijd zijn ze vaak al stabieler in hun hoofd en kunnen ze de nieuwe informatie sneller verwerken. Geen enkel paard is geboren om een mens te dragen, dus de opbouw van de training zal net als bij een 4 jarige moeten verlopen. Wel zou ik het alleen laten doen door iemand die ervaring heeft met het beleren van PRE's, het zijn gevoelige dieren en het moet met beleid gebeuren.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 16:16

Ja hoor kan makkelijk :D wel laten keuren natuurlijk ( dat er geen gezondsheidproblemen zijn om iemand te dragen )

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 18:42

Ja joh! Ik heb er nog 1 op 15 jarige leeftijd gedaan. Was appeltje eitje!

Alice1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:32

Pauline schreef:
Ligt eraan hoe ze reageert over heel veel dingen. Hoe reageert ze op aanrakingen bijvoorbeeld? Hoe op correcties en beloningen? Is ze fysiek wel in staat nog om een mens te dragen?

In omgang is ze wel lief, maar heb haar nog niet uit stal gehaald.
Maar ik mag aan haar oren komen, haar hoofd vastnemen, ze likt aan m'n hand,....

Alice1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:33

Wat ik mij afvraag (misschien domme vraag)
Maar als PRE merrie's bijna nooit bereden worden,
is dit dan omdat ze enkel dienen voor de fok of
omdat ze misschien moeilijker zijn naar rijden toe enzo...

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:38

Cyrina schreef:
Ja joh! Ik heb er nog 1 op 15 jarige leeftijd gedaan. Was appeltje eitje!

Die was dan wel ook echt super braaf he! ;)

De merries zijn daar inderdaad puur voor de fok. Ik vind PRE merries vaak zelfs stabieler in hun hoofd dan de hengsten en zelfs de ruinen. Het typische 'merriegedrag' vertonen ze vaak ook niet.
Mits ze geen lichamelijke problemen heeft, zal het gewoon gaan lukken en misschien zelfs makkelijker dan je denkt.
PRE's zijn wel vaak echt gefocussed op 1 mens/baas die zij vertrouwen en helemaal voor gaan. Ben je diegene dan maakt dat het erg makkelijk, heb je daarentegen niet de klik dan kun je het misschien beter iemand anders laten doen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:40

Worden alleen voor fok gebruikt , maar je ziet nu wel steeds meer bereden merries , vooral nu met crisis en er niet veel merries verkocht worden en men ziet dat bereden merries beter naar buitenland gaan

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:53

Ik denk ook dat dit ook makkelijk kan. Het niet anders gaan doen als bij een paard van drie of vier jaar, ze moeten het altijd geestelijk en lichaamlijk ook nog aankunnen.

@Alice1989 ik heb zelf een PRE merrie, en ook ingereden. Ze is totaal niet moeilijk geweest, pakt alles super op en leert zo snel, dat is soms gewoon eng haha. In Spanje dienen merries echt alleen voor de fok, niet omdat ze moeilijk zijn. Soms wel eens zonde vind ik...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:50

Ik vind het ook zonde... Dus hier gaan de dames allemaal gewoon aan de bak! En ze zijn super braaf!

Renate; dat was ze zeker!

MarrieLeen
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:55

Moet nog prima kunnen hoor, op die leeftijd. :)

Mijn vriendin heeft afgelopen zomer een 7-jarige Friese merrie gekocht en zadelmak gemaakt, ging zonder problemen!
Wel anders dan een PRE misschien qua karakter, al hoeft dat niet. Je hebt het voordeel dat ze lichamelijk helemaal uitgegroeid zijn,
en mentaal zijn ze ook al een stuk verder, dus nemen ze nieuwe dingen veel makkelijker en rustiger op. :j

Dus als ze verder lichamelijk gezond is, zou ik me door de leeftijd zeker niet tegen laten houden!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:33

leeftijd is geen probleem!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:40

Mijn paard is geen PRE, maar ik heb hem pas op zijn 11e opgepakt en dat ging prima.
Een voordeel is dat ze dan al uitontwikkeld zijn en je dus sneller door kan pakken.
Een nadeel kan zijn is dat ze mentaal ook verder zijn en zich niet meer zomaar laten sturen.
Maar dat is tegelijk juist ook de uitdaging.