Jury commentaar zo verschillend bij barok paard !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Jury commentaar zo verschillend bij barok paard !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:21

Snap de jury's soms echt niet.
Volgens mij word er niet altijd even eerlijk beoordeeld.
En zeker als je een barok paard hebt.
Ben net in de L2 gestart en het gaat super lekker.
Haal bijna bij elke wedstrijd wel punten.
maar het verschil van commentaar is ronduit verwarrend wat je krijgt !
De ene jury trekt bij elke onderdeel 1 of 2 punten eraf , omdat je paard een korte hals hebt en ze dat blijkbaar niet kan waarderen.
Zet ze er dan ook bij elk onderdeel naast ( korte hals , paard is kort in de hals en dan nog 6 keer!!)
Zodat je helemaal gefrusteerd naar huis gaat. Met de gedachte : nog nooit gehoord van een ander)
Rij je de week daarop een proef : Waarop mijn moeder die voorleesde nog bij de jury moest komen wat voor mooi paard ik had?
En krijg je onder het protocol . Mooi plaatje en erg mooie halshouding !!!
Hoe dan?
En dat is niet het enige voorbeeld.
het verschil is zo groot , maar dus ook heel moeilijk om zelf te beoordelen of het nou goed ging of niet.
Dit weekend ook weer een goeie proef gereden, m'n moeder kreeg zelfs een brok in d'r keel omdat ik zo keurig had gereden.
Maar toch niet met punten naar huis. Pfff
Hoe ervaren jullie de dressuurwedstrijden met jullie Pre of Lusitano?

FriesWytske

Re: Jury commentaar zo verschillend bij barok paard !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:23

Kort in de hals versta ik iets anders onder dan een korte hals. Bij kort in de hals denk ik aan dat je paard meer op lengte mag worden gereden. Dus op of voor de loodlijn.
En voordat er weer discussie ontstaan dat een paard met een korte hals niet op lengte kan worden gereden. Dit kan bij dat soort paarden ook te trainen.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 10:25

Het was alleen de eerste keer vanaf de B dat het erop stond.
En de week daarop krijg ik te horen , dat mijn halshouding zo goed was!!
En had er niks aan veranderd

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:29

Kort in de hals, leg ik ook uit als: opgekropt lopen.
Dat is vaak ook een aandachtspunt(je) bij barokken paarden.

Elke type/bouw paard heeft zijn positieve maar ook zeker negatieve punten.
Het beste is om je proef (diverse keren) te filmen en daarna te bekijken met je protocol erbij.
Vaak zie je dan wel wat er bedoeld wordt en wat de jury gezien heeft.

edit:
Ik lees dat je dit nu voor het eerst heb staan op je protocol.
Ten eerste; niemand rijdt elke proef hetzelfde.
Ten tweede; je kan net een ''verkeerde'' jury hebben gehad die dit wel als opgekropt zag.
Tja: dat hou je toch. Je zal heus wel vaker een protocol in handen krijgen die anders is dan verwacht.

Ik neem aan dat je naar de jury bent gegaan om uitleg te vragen?
Laatst bijgewerkt door Brainless op 09-09-13 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:34

Het kan natuurlijk dat hij iets meer spanning had op die wedstrijd en wat opgekropt ging lopen voor een keertje.

Jury's zijn nou eenmaal mensen, dus verschillen van mening zijn er altijd. Ik heb er over het algemeen niet zoveel last van en ben het meestal eens met de jury's. Een enkele keer niet en vond ik dat de punten hoger konden.. maar ik heb ook wel eens dat ik de punten wel lager vond kunnen :) .
Aleen is de ene jury ook weer strenger dan de andere. Vergelijk je punten ook met die van de andere ruiters, meestal kom je elkaar vaker tegen en weet je ook wel wat zij meestal rijden. Kun je vergelijken of hun ook hoger of lager zitten dan normaal. Meestal ben je niet de enige, aleen denken mensen op een barok paard dan dat het daar aan ligt. En van jury's waarvan je echt zeker weet dat ze het mis hebben, naast je neerleggen en vrolijk verder gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:09

Blijven jury's natuurlijk, gewoon mensen met elk hun eigen inzichten, meningen en puntjes die ze belangrijk vinden, maar in grote lijnen komen ze overeen. Zo is het ook op keuringen, nrps zegt schoudervrijheid goed, achterhand nog wat slap, Nas zegt achter goed en door steile schouder geen voldoende schoudervrijheid. Ach beide een eerste premie behaald.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:37

De jury was nog druk met jureren dus dat was wat lastig.
Ik berust me er ook in.
je kan niet beter als je best doen. je hoopt alleen dat de jury dat ook ziet.
kan er nou eenmaal niet meer halslengte aan plakken.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:08

Maar er is een verschil tussen opgekropt lopen en de echte lengte van de hals.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:48

hahahaha, menig jurylid zal echt wat goede bijscholing nodig hebben. ;-)
Vertrouw op je eigen gevoel...als het goed voelt tevreden zijn (wat voor een punten ze ook geven)
Veelal weten juryleden helemaal niet hoe ze paarden rijtechnisch moeten beoordelen. (in de B en de L)
Vaak merk je bij de Z juryleden pas daadwerkelijk wat rijden is. (die zijn nu eenmaal wat verder)
Gewoon doorbijten en vertrouwen op je gevoel.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:25

Ik heb zelf een kruising fries (75%) x belgisch trekpaard (25%). Ook een barock type.
ik ben net startende met hem. En ook ik merk nog altijd in de 10 jaar dat ik barocke types rij (friezen), dat de ene jury het helemaal top vind en de andere jury afkraakt... maakt heel onzeker kan ik ervan worden, omdat ik ga twijfelen of me paard echt te kort is o.i.d. Terwijl omstanders dan bijvoorbeeld persoonlijk naar mij toekomen dat hij prachtig liep (dat maakt dan wel weer wat zelfverzekerder)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:31

zeker in de lagere klasses zie je nog vaak juryleden die niet helemaal goed weten wat ze met zo'n type paard aanmoeten. en dan met name de bewegingsvorm. maar feit blijft dat je gewoon je paard correct moet voorstellen dan zul je ook gewoon je punten krijgen. het is zo makkelijk om alles maar op de jury af te geven. laat jezelf eens filmen en kijk dan eens door de ogen van een jury. misschien kan je je dan wel in het commentaar vinden. en wat jezelf goed vind hoeft niet te betekenen dat het ook correct is.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:56

Met fjorden is het pas drama. Ik reed een keer de baan in, zegt de jury, komt daar weer zo'n dikke knol aan. Als ik het gehoord had, dan was ik niet gestarten had ik even een hartig woordje met ze gesproken. Alleen vertelde m'n moeder het helaas later. Vaak een leuk commentaar zoals leuke combinatie. Ook wel een protocol vol met geklieder met rare onzin.

Er zijn Friezen/fjorden/Haflinger/barokke paarden haat jury's helaas. Dus als je een barok paard hebt, ben je soms gewoon echt de pineut. Maar niet er om treuren gewoon door gaan!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:21

romancehorse schreef:
je kan niet beter als je best doen. je hoopt alleen dat de jury dat ook ziet.

Dat is nou net een punt dat een jurylid niet mee kan laten wegen in de beoordeling ;)

Het is al gezegd: er zit een verschil in 'kort in de hals' en 'korte hals'.
Behalve dat barokke paarden een korte hals hebben of lijken te hebben door ronde vorm; is het ook vaak een rijtechnisch aandachtspunt. Dus de kans is groot dat meer mensen (die starten met een barok paard) deze opmerking meekrijgen op het protocol, maar er is om die reden niet veel te zeggen of het terecht of onterecht is.

Over de vooroordelen ten aanzien van barokke paarden: ik heb daar eigenlijk nooit zo veel van gemerkt. Het gemiddelde van je punten over een aantal wedstrijden zal de waarheid wel aardig benaderen :j

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:01

ik kreeg onder een wedstrijd bij mij heel flauw te horen dat mijn paard niet op zijn eigen benen kon staan en dat hij er lang nog niet klaar voor was... mevrouw de jurylid vergat volgensmij alleen dat het 45 minuten voor de proeven geonweerd had en geplenst en dat de wedstrijd outdoor op gras plaatsvond (lelystad heeft kleigrond, glibber glibber). De dag daarna was de grond goed en ging de proef ook netjes, geen glijerijen en alsnog gaf ze me lagere score dan de dag daarvoor.... dus ja discriminatie..

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:04

Met een barok of koudbloed paard zul je je bijna altijd moeten bewijzen tegenover een jury. :j
De ene jury vind het leuk om 'weer is wat anders' te zien, en de ander zal er misschien wel met een beetje afgunst naar kijken..

Niks van aantrekken. Je zegt zelf dat het goed gaat, en ik neem aan dat je les hebt? Gewoon de puntjes, zoals opgekropt lopen (kort in de hals), meenemen in je training. :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:30

Marleen_vA schreef:
ik kreeg onder een wedstrijd bij mij heel flauw te horen dat mijn paard niet op zijn eigen benen kon staan en dat hij er lang nog niet klaar voor was... mevrouw de jurylid vergat volgensmij alleen dat het 45 minuten voor de proeven geonweerd had en geplenst en dat de wedstrijd outdoor op gras plaatsvond (lelystad heeft kleigrond, glibber glibber). De dag daarna was de grond goed en ging de proef ook netjes, geen glijerijen en alsnog gaf ze me lagere score dan de dag daarvoor.... dus ja discriminatie..

Mag ik vragen wie de jury was? Ik rij ook veel in Lelystad namelijk ;)

Wat en onwijs leuk paard heb je trouwens!

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 15:45

Ik kreeg vandaag een leuk verhaal te horen !!!
Een kennis schrijft regelmatig bij ons op stal.
Heeft ze al een paar keer meegemaakt dat ze van jury's kladjes moest opschrijven zodat de jury dan op het laatste moment de punten kon veranderen. En de gene laten winnen die zij wilde die moest winnen.
Maar ook punten bij andere eraf haalde!!
belachelijk.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:06

Daar zou ik niet in meegaan + een melding van maken!

marleen, is niet een naam die ik herken. Dan heb ik of nooit bij die jury gereden of niks bijzonders aan de punten gezien waardoor ik bewust de naam heb bekeken (want dat doe ik dan niet). Waar was het ? X-Tern, de Hoeve of manege Lelystad?

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:21

X-tern

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:29

Dit komt mij al bekend voor,,, en dan heb ik een kwpner

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:51

Geen last van, afgelopen zondag 203 en 206 punten. Hij liep dan ook echt heerlijk! Eindelijk een keer lekker ontspannen rongestuurd, 1 jurylid herkende me en stapte uit de auto op ons te complimenteren over onze vooruitgang.

3 weken geleden 2x 184, stuk minder ontspannen en een paar foutjes.

Ben het eigenlijk altijd wel met mijn score eens. Die van mij kan door spanning achter de loodlijn kruipen, dat staat dan ook meestal op mijn protocol. Zondag dacht ik wauw hij nam lekker druk op de teugel, heerlijk! En hoppa, 4 punten binnen!