Voorbeelden gezocht van korte manen bij een Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akke_sSpring

Voorbeelden gezocht van korte manen bij een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:11

Hallo medebokkers,

al enige tijd loop ik met het idee om de manen van mijn Fries te kortwieken. Ik heb een slanke 5 jarige met erg weinig behang. De "sokken" heb ik al eerder weggeknipt vanwege het behandelen van mok en dat stond haar heel goed. (Mooie lange benen) Haar manen zijn niet heel dik, niet golvend en komen halverwege haar hals.

Nu vind ik het mooier als er meer van haar hals te zien is en het valt me op nu ik haar in de vlechtjes heb zitten (vanwege de vliegendeken met hals) ik haar hals beter naar voren vindt komen. Maarja ik vind die manen eraf halen ook zo rigoreus....

Zijn er Friezenhouders/verzorgers die de manen ook kort hebben en hebben jullie daar een foto van?

Een discussie over had dan een zwarte KWPN 'er gekocht heeft weinig zin. Ik kocht mijn Fries als veulen, over het behang konden we nog niets zinnigs zeggen aangezien vaders iets minder bedeeld en moeder rijkelijk bedeeld was.

Wie kan mij over de streep trekken? :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:50

VSW --> BKR

Papegara

Re: Voorbeelden gezocht van korte manen bij een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:53

Ik heb wel een foto van mijn fries met sportcoupe:

Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto is het korter dan dat het nu is, maar had het iets te kort geknipt.
Ik vind het erg sportief staan, en het is lekker makkelijk.
Krijg er verder ook positieve reacties op. :)

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:54

Ik vind dat korte ook mooi staan hoor!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:55

wauw, om eerlijk te zijn vind ik het echt een heel stuk mooier dan met lang haar.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:21

Dank je wel Papegara. Ik vind het ook sportiever staan. Stalgenoten van mij hebben meer échte Friezen qua bouw en behang. Die van mij heeft dat gewoon niet en nooit gehad ook. Haar voorpluk (type pluis) komt nog niet eens tot haar ogen bijvoorbeeld.
Er loopt een topic op bokt waarbij ik de manen echt helemaal geweldig vind, weet niet of ik het topic mag melden, maar die lengte vind ik ook heel gaaf. Lijkt een stevige handbreedte.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:21

Akke_Sspring,

Mijn merrie (barock pinto) heeft ook een sportbouw, denk dat lang haar ook wel mooi staat. Maar voor wedstrijden is dit gewoon veel handiger en het is makkelijker te onderhouden. Ik heb het nu ietsje langer, vond dit wat te kort. Zal even een recente foto gaan maken.

Dit is de bouw van mijn merrie:

Afbeelding

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:25

persoonlijk houd ik niet van korte manen, maar iedereen zijn ding natuurlijk :D
bij ons heeft één fries erg last van zomereczeem en is dus eigenlijk... kaal??? in combi met zijn speknek niet zo heel mooi, maar ach we accepteren hem maar zoals hij is natuurlijk <3

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:31

Die bouw heeft mijn Fries ook ongeveer, maar dan dus met halflange pluismanen. Ik zal eens kijken of ik een foto kan uploaden...

Ik vind lange golvende manen bij een Fries echt schitterend evenals de weelderige sokken, maar ze heeft beide niet.

Ze heeft gelukkig geen zomereczeem, het is puur uiterlijk vertoon. (sokken waren ook vanwege de mokontwikkeling0

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:34

Inmiddels boomloos, een ander bit, meer spieren en een vriendelijkere binnenhand....

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:54

Afbeelding

Afbeelding

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:05

Dank je wel kimmie. Geweldig om die hals te zien. Als dit paard lange manen zou hebben zou het ook heel gaaf staan, maar als ze ook tot halverwege zouden komen zou ik ze er ook af halen.

ik heb vanmorgen al een trimmesje gehaald ... ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:21

ze heeft nu langere manen,maar ze heeft eczeem,dus de achterkant groeit gewoon niet mooi mee,zit er wel aan te denken ze eind van de zomer gewoon weer te kortwieken... :j

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:29

Afbeelding

Afbeelding

Helaas is het middelste stuk alweer kaal.
Ik heb het kort ivm zomereczeem

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:35

Wat vervelend he die zomereczeem... Ik vind die nekken zo wel veel mooier uitkomen. Nadita, heb jij de manen getrokken of geknipt? Ik heb een trimmesje gekocht omdat Akke het trekken waarschijnlijk niet gaat waarderen en ik knippen zo recht vind. Vandaar mijn aankoop van het trimmesje. Enig nadeel is dat het trimmesje rechtshandig is en ik ben ernstig linkshandig, dus dat wordt nog wat :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:39

Akke_sSpring schreef:
Wat vervelend he die zomereczeem... Ik vind die nekken zo wel veel mooier uitkomen. Nadita, heb jij de manen getrokken of geknipt? Ik heb een trimmesje gekocht omdat Akke het trekken waarschijnlijk niet gaat waarderen en ik knippen zo recht vind. Vandaar mijn aankoop van het trimmesje. Enig nadeel is dat het trimmesje rechtshandig is en ik ben ernstig linkshandig, dus dat wordt nog wat :D

Knip, knip, knip :D Trekken is het bovenste gedeelte veel te dik en stug voor en het onderste te dun.
Knippen geeft bij de mijne het mooiste resultaat.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:42

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 17:35

Oh dat is ook niet slecht... al vind ik dat wel erg drastisch (om zomaar te doen ivm eczeem snap ik het wel). Het is wel een beetje hetzelfde type als die van mij... Donderdagavond ga ik weer naar stal en ik overweeg om dan het mes erin te zetten.

nicolebregje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:29

Als het gaat om het goed uitkomen van de mooi hals, kun je ook overwegen tijdens wedstrijden een hengstenvlecht te maken. Die loopt over de manenkam. Vergt wel wat oefening, maar dan kun je de manen laten zitten. De manen van je paard vind ik niet exstreem dun. Voorbeelden van andere paarden vind ik het ras geen eer aan doen. Niet knippen maar vlechten!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:22

Dank je wel voor het meedenken nicolebregje maar het is al te laat :D . Gisteravond heb ik het mes er in gezet en het staat haar best stoer. Het moet nog een beetje netjes afgewerkt worden maar daar vond ik het vandaag te warm voor maar morgen moet wel lukken. als het klaar is zal ik een foto maken en even showen :)