Vraagje over Cruzado papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_V

Vraagje over Cruzado papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 17:42

Ik weet niet of het hier op de juiste plaats staat

maar ik heb een vraagje over het aanvragen van het Cruzado certificaat bij het PRE Stamboek in Nederland.
Het zit namelijk zo, in april heb ik een hengstenjaarling gekocht. Het is een kruising tussen de PRE Hengst Star II en de PSL merrie Jocasta (waren op dat moment beide van de verkoper van de jaarling, echter is Jocasta nu verkocht).
Hij had enkel een Belgisch paspoort maar omdat Star goedgekeurd is kan hij een Cruzado certificaat krijgen. Enkel had de verkoper dit nog niet gedaan.
Ik heb nu alle papieren samen gekregen en opgestuurd naar het stamboek en gisteren kreeg ik antwoord dat de moeder niet vermeld zou worden aangezien er geen afstammingsbewijs en bericht van de fokker bijzit.

Nu wou ik eens vragen of iemand hier weet wat dat afstammingsbewijs juist inhoudt?

Groetjes
Laure

Nicole288

Re: Vraagje over Cruzado papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:45

Het topic past beter op BKR (subforum Barokke en Klassieke Rassen), ik verplaats het voor je:

F-AM -> BKR

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 17:47

Ja inderdaad :) Dankje!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:00

Hoi,

dat komt omdat er alleen op DNA van de PRE wordt getest voor een cruzado PRE certificaat. De moeder zou alles kunnen zijn zonder die test. Een dekbon waarop staat dat de hengst daadwerkelijk die merrie heeft gedekt, zodat ze een bewijs van haar afstamming hebben is nodig om haar erbij te krijgen.

Je zou ook het lusitano stamboek in kunnen schakelen en daar de DNA test voor de merrie laten doen en die weer opsturen naar het PRE stamboek.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:06

Beste is contact opnemen met het stamboek en vragen wat zij precies nodig hebben en bedoelen. Zij zijn denk ik degene met de meeste kennis in deze.

L_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 14:07

Cyrina schreef:
Hoi,

dat komt omdat er alleen op DNA van de PRE wordt getest voor een cruzado PRE certificaat. De moeder zou alles kunnen zijn zonder die test. Een dekbon waarop staat dat de hengst daadwerkelijk die merrie heeft gedekt, zodat ze een bewijs van haar afstamming hebben is nodig om haar erbij te krijgen.

Je zou ook het lusitano stamboek in kunnen schakelen en daar de DNA test voor de merrie laten doen en die weer opsturen naar het PRE stamboek.

Bedankt voor jullie reacties.
Een dekbon is er niet denk ik, de verkoper was de eigenaar van zowel de hengst al de merrie. Dus ik heb geen dekbon. Ze heeft wel een mailtje geschreven dat we het DNA van Star mogen gebruikten en dat de merrie (Jocasta) gedekt was door Star, maar ik denk dat dat niet volstaat.
Ik zal ze wel eens mailen om te vragen wat ze juist verwachten en anders inderdaad een DNA onderzoek bij het Lusitano.