Friese merrie wel/niet keuren merriekeuring?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yris

Friese merrie wel/niet keuren merriekeuring?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:48

Ik heb een friese merrie van 5 jaar die alleen is ingeschreven in het veulenboek.
Ik wil haar graag op laten nemen in het stamboek.

Nu ben ik hiervoor al heel wat aan het rondvragen geweest, maar ik kom er maar niet uit!!!!!!!!!!

Ik wil haar gewoon laten voorbrengen/keuren en heb geen zin om haar een maand in training te zetten, dat is het gewoon niet waard. Dan lopen de kosten op naar de 1000 euro.
Is het uberhaupt nodig zon training? En worden alle paarden nog een keer gekeurd als ze 4 jaar zijn. Of kiezen een heleboel mensen ervoor dat niet te doen?
Ik heb (nog) geen wens om haar ooit te laten dekken, maar wanneer ik haar ooit eens wil verkopen vind ik het wel fijn als haar papieren helemaal in orde zijn.

Wat moet ik doen?!?!?!?!?

Rizette

Re: Friese merrie wel/niet keuren merriekeuring?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:54

Is ze al eens voorgebracht ?
Als ze toen niet opgenomen is in het stamboek zal daar wel een reden voor zijn ,weet je de reden ?
Als die reden er nu niet meer is dan kun je het weer proberen ,
Het is wel zo , hoe beter je paard er voor staat hoe beter het scoort maar je kunt niet alles veranderen , voldoet het niet aan de eisen dan houdt het op hoe hard je ook traint en zal het een veulenboekmerrie blijven.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:56

Een training is zeker nodig, ongetraind naar de keuring lijkt me niet verstandig. Je kunt het evt. zelf doen (doe ik ook met mijn merrie), maar je kan haar ook wegbrengen. Er zijn genoeg mensen die de paarden keuringsklaarmaken voor minder dan €1000,- hoor.
De stamboekkosten (als je nog niet lid bent en je paard nog niet op je naam staat) zijn wel ff heftig (rond de €200,-).
Maar opnemen in het stamboek is bijna altijd wel de moeite waard (helemaal als ze een vol papier heeft), anders kun je, voor de zekerheid, eerst een kenner naar je paard laten kijken om te zien of het de moeite waard is om je paard naar de keuring te doen.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:15

Ok...

Ze is nog nooit voorgebracht. maar als veulen had ze 3e premie.
Moeders vader is Jakob, haar eigen vader is Chipke. (die mag helaas niet meer dekken)

Dus jullie zeggen dat voorbrengen zonder training geen zin heeft???
Maar daar snap ik eerlijk gezegd niks van.... Want een gemiddeld paard is die keuring toch helemaal niet waard?!?!!? Of worden tegenwoordig alleen de bijzondere typetjes voorgebracht?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:30

zonder training heeft het, naar mijn mening, idd geen nut om naar de keuring te gaan. Een stamboekmerrie (met vol papier) is altijd meer waard dan een vb merrie, zelfs al heeft ze geen vol papier. Dus het paard is het zeker waard om naar de keuring te gaan. behalve natuurlijk als het paard bepaalde afwijkingen/kenmerken heeft, waardoor het niet goedgekeurd zal worden.
ik neem aan dat als je met je paard naar de keuring gaat, je ook het maximale eruit wilt halen

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:42

En zelf doen... is dat een optie?

Ik heb voor haar toen die tijd 2500 euro betaald. (2 jaar terug) En met de markt van tegenwoordig vrees ik dat ik dat nu al bij lange na niet meer kan krijgen voor haar....
En met zon keuring ga ik er echt niet van uit dat ik dan ineens een paar honderd euro meer kan krijgen!

Dan is het t misschien helemaal niet waard... :-(
Maar vind het zo zonde! Tis zon mooi beestje!!!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:54

2500 is niet veel hoor, dat krijg je er nu ook wel voor, helemaal als ze stamboek is. De markt van de friezen is niet zo slecht als de rest.
Heeft ze vol papier?
Het komt er gewoon op neer dat als je nu je merrie verkopen wil als vb merrie, ze niets waard is voor de fok. Als stamboek ook niet echt, maar dan is ze wel meer waard dan als vb. Een stermerrie met vol papier is wel geld waard.
Ik doe het dus wel zelf. Dan betekent 4-6 wk vollop longeren voor spieropbouw, vooral ook het leren voluit te draven en geen tot weinig galop. Ook oefen ik een paar keer met een voorbrenger, zodat dat niet helemaal nieuw is en dat je kan zien waar nog evt. verbetering nodig is. Veel krachtvoer en een goed dieet. De meesten doen ze de laatste maand niet meer in het weiland, ik denk dat ik een graaskorf ga proberen.
Verder goed toiletteren en op ijzers (evt met propgaten)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:59

Ik kom even binnenvallen, maar waarom moet de merrie eigenlijk op ijzers voor de keuring?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:00

Ok. Misschien dat ik eens om me heen ga rond vragen of iemand er wat ervaring mee heeft. Ik heb eerlijk gezegd niet zo veel verstand van afstammelingen enzo... al hoor ik wel vaak van 'friezenkenners' dat ze haar erg mooi vinden! En ook haar gangen zijn prima. (al is ze onder het zadel wat traag soms)
Haar vader Chipke is helaas afgekeurd als dekhengst... :-( Maar betekend dat ook direct dat ze een 'gat' in haar papieren heeft?

Fijn dat je zo snel kan reageren btw kaatjemuts! :-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:16

F-AM --> BKR. Op dit forum zit de kennis over het Friese Ras en dus ook de kennis van de stamboekwerking.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:18

boeit me niet zo petraaken...
Wil alleen wat weten over het hoe en wat keuringen. Het verdiepen in het ras laat ik wel aan een ander over. ;-)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:26

een vol papier houdt gewoon in dat de merrielijn allemaal min. ster is. De hengst heeft er dus niets veel mee te maken.
De vader van mijn zus haar paard heeft ook een afgekeurde vader, maar ze is wel ster met een vol papier...

Ze worden op ijzers gezet voor meer grip en afdruk.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:05

bedankt! Ik ga er mee aan de slag... ben weer wat wijzer.
Maar weet nog steeds niet wat ik ga doen haha.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:08

Heb je misschien een goede foto van je merrie?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:17

mwah, een heleboel leuke foto's....
maar daar kun je niet echt goed zien hoe ze zelf is...
Maar denk dat je ook niet echt van een foto een goed beeld kan maken...

ik laat gewoon eens een kenner naar haar kijken.... die kan mij vast adviseren of het de moeite waard is. Ik twijfel er niet aan of ze opgenomen word of niet.
Maarja... met een 3e premie heb je ook niet heel veel bereikt denk ik.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:20

Het kan natuurlijk zo zijn dat een veulen ontzettend veranderd is. Maar dan moet jou merrie op het moment van de keuring wel mooi in spieren en vet zitten. Dus er zeker niet voor zorgen dat ze te mager is. Ook kan je zelf al eens beoordelen hoe haar beenstand is. Hier letten ze uiteraard ook op bij de keuring. Dit kan je natuurlijk ook doen met het gehele exterieur. Wanneer je ziet dat je merrie erg overbouwd is, incl. slechte beenstanden heeft zou ik haar thuis laten. Maar wanneer haar exterieur vrij correct is en er een leuke beweging op zit, zou ik haar toch naar de keuring laten gaan.

Abel1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:42

Haar vader is chipke?
Klopt dit wel?

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:45

Sorry, Tsjipke 399
:-)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:46

Abel1970 schreef:
Haar vader is chipke?
Klopt dit wel?

Ik neem aan dat ze Tsjipke 399 bedoelt..

edit: net te langzaam

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:46

Maar ik lees een heleboel handige tips van jullie!

Ik ben nog benieuwd hoeveel merries er allemaal gekeurd worden...
Worden alleen de bijzondere merries gekeurd... en gaat een heel gros van de recratiepaardjes nooit naar de keuring?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:52

Yris schreef:
Maar ik lees een heleboel handige tips van jullie!

Ik ben nog benieuwd hoeveel merries er allemaal gekeurd worden...
Worden alleen de bijzondere merries gekeurd... en gaat een heel gros van de recratiepaardjes nooit naar de keuring?

als ik kijk naar mijn directe omgeving, gaat bijna alles naar de stamboekkeuring, maar ja, ik wordt hier omringt fokkers.
Het gaat ook niet alleen om het gekeurde paard, maar ook om de moeder en vader. Hoe meer ster, hoe beter ;)

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:56

Ok. Heb het papier zo niet bij de hand. Ik ga het vanavond eens opzoeken!
Dacht dat er behoorlijk wat sterren inzitten... alleen de moeder niet geloof ik.

Wat een gedoe zeg! ;-p
Had toch beter maar een gekeurde merrie kunnen kopen. ;-)

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:04

Hahaha leuk topic.

Heb zelf ook een volle fries gekocht. Hebben haar als 2 jarige gekocht en ze word eind mei dit jaar 4.
Ook veulenboek, en eigenlijk zou ze ook gewoon stamboek moeten worden.

Maar ik ben gevallen voor haar als paard niet omdat ik een Fries zocht. Sterker nog, ik zocht helemaal geen paard erbij. Maarja, ze riep ons en we waren verkocht. (Super blij met dr kan me geen beter maatje wensen)

Inmiddels ben ik besmet met het 'Friezen' virus. Al snel kwam er nog 1 bij maar dan een bonte (Dochter van bonte Willem)

Ik vind dat ik een prachtig mooie fries heb en natuurlijk zou ze uit dat veulen stamboek moeten. Emma is absoluut niet voor de verkoop maar het is wel de bedoeling dat ze ons in ieder geval 1 veulen gaat brengen.

Maar ik zie al dat 'gedoe' niet zo zitten, ben helemaal niet thuis in de keuringen en vertel mezelf al een jaar dat ik me ga orrienteren en laten informeren.
Ik begin vanaf nu, met het volgen van dit topic :o

Emma is nakomeling van beintse 418 en dekt voor zo ver ik weet ook niet meer, dit omdat er te weinig 'goede' nakomelingen bekend zijn.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 09:51

hoi cosnuf,

Je zit in precies hetzelfde 'schuitje' als mij dus!

Wat vreselijk lastig he? Ik heb die hele toestand er ook niet voor over....
Waarom zou ik...? Het heeft voor mij zelf niks geen toegevoegde waarde.

Maar ik heb altijd gezegd dat als er ooit kinderen komen gaat mijn paard weg... :-( Dat is financieel en qua tijd gewoon niet haalbaar voor mij.
Maar daar ben ik voorlopig nog lang niet aan toe, maar er zal dus (waarschijnlijk) een dag komen dat ze weg moet. En dan is het toch wel heel fijn dat ze stamboek heeft.

Toestand!!!!!!!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 10:06

Ik heb dus ook ong. dezelfde toestand... Ik heb mijn paard gekocht met de afspraak dat ik met haar naar de keuring zou (daardoor is de prijs aangepast). Vanwege haar leeftijd is dit jaar het beste om dat te doen.
Normaal geen probleem, ik heb wel vaker friese paarden klaar gemaakt voor de keuring. Maar toevallig nu ben ik kreupel en heb veel pijn na een mislukte enkeloperatie van vorig jaar en sta ik op de wachtlijst om weer geopereerd te worden. Hierdoor ben ik eigenlijk verplicht om mijn merrie naar een vroege keuring te brengen (aangezien ik de rest van het jaar daar wel zoet mee ben) en klaar te maken terwijl ik daar lichamelijk niet fit genoeg voor ben.... Maar om het nou nog een jaar uit te stellen...
Voor mij heeft het, heel eerlijk gezegd :o (oei, als fanatieke friezenrijdster ;) ) ook geen toegevoegde waarde, maar ik heb t beloofd, anders kon ik haar niet betalen.
Dus, maar ff doorbijten, t schijnt voor t goede doel te zijn :+