Door wie hebben jullie je Lusitano/PRE laten inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Door wie hebben jullie je Lusitano/PRE laten inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:16

Figo wordt in mei drie jaar, en ik ben me alvast wat aan het oriënteren om hem volgend jaar (wanneer hij vier is) te laten inrijden. Informatie verzamelen kan nooit kwaad, natuurlijk :)

Zijn er Belgische bokkers die goede ervaringen hebben met het laten inrijden van hun Iberische paard? Ik las hier en daar goede dingen over Liesbeth Milan, maar van haar vind ik nergens contactgegevens terug. Of Stal Prinsenhof?

Ik ben pas in de fase van rondkijken, dus andere suggesties zijn uiteraard ook welkom! En no worries, Figo mag nog een jaar groeien en breder worden, met af en toe wat grondwerk erbij!

Jolet

Re: Door wie hebben jullie je Lusitano/PRE laten inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:19

Ik ga het zelf doen ;) Heb al tig paarden zadelmak gemaakt en met mijn PRE zie ik daar geen problemen mee. Die is zo mak, daar kan menig KWPN'ner nog wat van leren ;)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:23

Hij is ook heel braaf, maar er zit wel genoeg pit in. Heb al vaker jonge paarden gereden, maar nog nooit eentje echt zadelmak gemaakt, en ik wil geen brokken maken :)

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:37

Misschien is het een optie om het onder begeleiding te doen :)
Laatst bijgewerkt door Jolet op 01-03-13 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 12:39

Misschien dat ik dat nog wel doe, maar momenteel ben ik me dus nog aan het oriënteren. Tips kunnen geen kwaad he :)

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 13:17

Ik doe het zelf :) En heb ruime ervaring met PRE's en in mindere mate Lusitano's.
Ik kan je ook begeleiden. Of zit ik wat te ver voor jou?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 13:19

Ik woon in Wetteren, dus toch nog een stukje rijden. Ik hou het alvast in mijn achterhoofd :)
Maar voor jou moeten ze al zadelmak zijn he?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 00:27

Ik wil sowieso het eerste stuk zelf doen, als het ik vertrouw stap ik er zelf op en anders breng ik 'm een paar weken naar de instructeur hier in de buurt waar ik altijd les van heb gehad.
Die beleert heel veel jonge paarden en doet dat super, dus daar heb ik alle vertrouwen in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:10

Gewoon lekker zelf doen. Als je het goed voorbereid kun je zo opstappen en wegrijden.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 09:26

Goed voorbereiden wil ik in ieder geval doen, maar heb niet genoeg vertrouwen in mijn eigen rijkunsten, denk ik :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 09:44

LiesbethDW schreef:
Goed voorbereiden wil ik in ieder geval doen, maar heb niet genoeg vertrouwen in mijn eigen rijkunsten, denk ik :)

Dan is het wellicht beter om hem in te laten rijden. Je moet ook wel het lef hebben om hem lekker voorwaarts te rijden namelijk. Misschien heb je er zelf voor die tijd al wel eens op gezeten, maar even de puntjes op de "i" laten zetten door een ander is ook wel fijn hoor. :) Ik heb helaas geen tips voor je bij wie je dan moet zijn. Ik zou iemand kiezen die je later ook kan begeleiden. Wanneer jij er op gaat is alles voor jou toch voor het eerst en dan is het wel heel fijn om iemand naast je te hebben die jou en je paard vertrouwen kan geven en kan helpen.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 21:37

Klopt, dat is ook mijn gedachtengang. Ik heb al een heel aantal jonge paarden gereden, maar echt vanaf het begin erop nog niet. Dat laat ik ook liever over aan mensen die dat wel al gedaan hebben :)

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:14

Wij geven zelf ook veel trainingen aan mensen die (in ieder geval het eerste deel) graag zelf willen doen. Eventueel ook met onze eigen paarden. De lessen bestaan uit theorie en praktijk en je kunt ze invullen zoals je zelf graag wilt en bijvoorbeeld naar het africhtingsniveau van je paard op dat moment. Bijvoorbeeld; hoe start ik met grondwerken longeren en of aan de hand werken. Je hoeft dan ook niet je eigen paard perse mee te nemen. Maar je kunt zo wel ervaring op doen en vooral meer zelfvertrouwen en kennis vergaren. Misschien een idee voor jou? In ieder geval heel heel veel plezier met de volgende stappen van je paard!!

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:01

Ah hier, Twitter-volk :-)

Het echte zadelmak maken kan je perfect zelf doen. Lusi's hebben een goeie kop. Zeker als je goed hebt voorbereid, mag dat geen probleem worden. Zorg dat je een kenner op de grond hebt staan, die weet wat hij moet doen mocht jouw knapperd toch 'ns plots in de remmen gaan en/of iets willen proberen. Daarna kan je denk ik bij bijna iedereen laten doorrijden, een maand of zo... En dan is het punt van een lesgever/lesgeefster te vinden die klassieke les geeft, en DAT is de moeilijkheid.
Ik kan Valerie Bulteel aanraden (Training Spirit), maar ik weet niet of die op dit moment nog paarden aanneemt om zadelmak te maken. Lesgeven doet ze in elk geval wel (en goed).

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:09

Ik geloof dat ik vernomen had dat die ermee gaat stoppen...

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 16:28

Liesbetje schreef:
Ah hier, Twitter-volk :-)

Het echte zadelmak maken kan je perfect zelf doen. Lusi's hebben een goeie kop. Zeker als je goed hebt voorbereid, mag dat geen probleem worden. Zorg dat je een kenner op de grond hebt staan, die weet wat hij moet doen mocht jouw knapperd toch 'ns plots in de remmen gaan en/of iets willen proberen. Daarna kan je denk ik bij bijna iedereen laten doorrijden, een maand of zo... En dan is het punt van een lesgever/lesgeefster te vinden die klassieke les geeft, en DAT is de moeilijkheid.
Ik kan Valerie Bulteel aanraden (Training Spirit), maar ik weet niet of die op dit moment nog paarden aanneemt om zadelmak te maken. Lesgeven doet ze in elk geval wel (en goed).

Haha, merci :)
Is inderdaad het echte doorrijden dat ik vooral wil uitbesteden. Ik ga er nu af en toe eens overhangen tijdens het poetsen, vanop een krukje, en dat vindt hij allemaal wel okee. Denk dat ik er gerust zelf kan gaan opzitten, maar om hem echt dingen te leren....

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:11

Hier ook zelf gedaan! Had totaal geen ervaring met hengsten of PRE's en eigenlijk ook nog nooit een paard echt zelf ingereden maar met begeleiding heb ik mijn PRE hengst zelf ingereden. Ik had hem al van veulen af en en kende hem ook het beste dus durfde het aan aangezien ik hem vertrouwde en hij mij! Is super goed gegaan en profiteer er nu nog steeds van :)

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:12

hier ook een PRE hengst
heb de mijne ook zelf ingereden
juist is er hier voor de eerste keer iemand met een héél goede zit opgegaan
dit puur omdat ik niet mocht van mijn werkgever
anders had ik echt alles zelf gedaan

zelf het voorbreidende werk gedaan heel kalm
dan die persoon voor een keer of 4 en dan zelf voort gedaan met begeleiding
nu is hij alles bijeen 6 maanden onder het zadel
nog geen stap verkeerd gezet
(1x afgevallen puur mis verstand meneer ging naar links en ik naar rechts)

als ik hem niet van zijn 1 jaar had gehad zou ik gezegd hebben dat hij al zadelmak was

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:19

Suelza hier op bokt. Iemand die veel ervaring heeft met PRE's maar vooral ook super is qua africhting. Echte aanrader.