Rijden met Lusitano anders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Rijden met Lusitano anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 16:02

Ik heb overlaatst voor de 1ste keer in gans mijn leven met een Lusitano gereden.
Een 5jarige hengst. Goed gereden volgens de staleigenares, veel talent, ...enzovoort

Nu het was een erg braaf beest, beetje te braaf eigenlijk...

Ik ben altijd gewoon geweest om te rijden met warmbloedpaarden.
Ik heb sinds kort eigenlijk een slechte gewoonte om mijn benen niet goed stil te houden en ze wat op te trekken.
Dit verbeterd niet erg omdat ik nu niet de mogelijkheid heb om vaak te rijden wegens blessure bij mijn paard.
En heb nu de mogelijkheid om die Lusitano halftijds te leasen.

Volgens de vrouw van stal durfde het paard niet goed voorwaarts omdat ik mijn benen optrek??
En Lusitano's heel fel van het een af worden gereden. (Mevrouw traint de paarden daar op de klassieke spaanse manier)

Maar het beestje reageerde ook echt nauwelijks op niets. Zelfs niet op de zweep. Moest hem iedere keer bijtikken indien hij niet luisterde naar mijn been. (Wat logisch is natuurlijk) Maar hij reageerd ook nauwelijks daarop.

Galopperen vond ik dan ook geen galopknop... Terwijl hij juist goed kan galopperen volgens haar.
Ze wou hem dan aansporen met de longeerzweep maar ook daar geen reactie...

Heb mezelf nog nooit zo sukkelachtig op een paard gevoeld. :-)
De hengst wordt anders gereden door een 12jarig meisje met bijzetteugels eraan.

Wat denken de kenners? Durfde het paard niet meer lopen omdat ik teveel knel met mijn zit?
Of zou paardlief toch niet zo goed gereden zijn? Verder was hij wel licht in de mond, maar wel zo scheef als een banaan..

Staat misschien niet juist. Kan ook bij rijtechnisch eventueel.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:55

Ik denk dat het ook zowiezo een kwestie van wennen & zoeken is, zowel voor jou als voor het paard.
Kan mij herinneren dat toen ik voor het eerst op mijn paard reed (is weliswaar geen lusitano maar even voor voorbeeld), ik me als een echte beginneling voelde omdat ze zo anders 'zat' (het is een fries, lees; hoog opgooien enz.)
Is les mogelijk? Misschien dat nog een keer proefrijden een beter gevoel geeft?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 06-02-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Re: Rijden met Lusitano anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:59

Mijn paard loopt ook een stuk minder goed als iemand zijn benen niet correct gebruikt. Als je je benen helemaal afsteekt, zal ze in paniek raken en weg rennen, omdat ze haar "begeleider"kwijt is. Nu heb ik een ook een Fries, maar typetje heethoofd en rij richting klassiek.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:25

Ja ik kan daar les nemen. Zal eens vragen indien ik nogmaals mag komen proefrijden...

Princesj- Hier is het net omgekeerd. Been mag ik bijna niet gebruiken, enkel voor vooruit, volgens de staleigenaresse. En ook niet voorwaarts neerwaarts maar meteen opgericht.
Versta deze gedachtegang wel maar paard reageerd echt geen meter! Niet op lichte beendruk, niet op wat aanhoudende beendruk, niet op de zweep. Op niets eigenlijk. Opgericht loopt hij vanzelf. Echt een typisch barok paard eigenlijk. Nek er hoog op, veel knie-actie, weinig vooruit in dit geval voornamelijk

Nu het paard dat ik gewoon ben moet je echt wel goed ondersteunen met je been, constant aan rijden. Maar ook deze is wel aan mijn been en galopeerd wel aan op normale hulpen.

Die staleigenaresse maar roepen buitenbeen naar achter!! :-) Tjah! Beestje heeft compleet geen interesse in waar mijn been nu wel of niet is.

De staleigenaresse stak het specifiek op het feit dat ik geen ervaring heb met lusitano's, anda's...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:38

Als ik zou klemmen met mn bovenbeen remt die van mij ook (daar gebruik ik ze ook voor, zonder te klemmen, maar door aan te spannen), zou dat het probleem in dit geval zijn?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:31

Ja dit is inderdaad wat de staleigenaresse bedoelde volgens mij. Kan haar geen ongelijk geven want mijn zit is niet meer wat het is geweest :-)

Maar aangezien ik geen vooruitknop vond, heb ik hem dan opzettelijk terug gereden op mijn zit om dan terug mijn zit 'te openen' en been te geven zodat hij snapt dat hij toch net iets voorwaartser mag, zonder ik hem constant met de zweep moet bijwerken.
Terug was dus geen probleem, maar vooruit was telkens eeeerg miniem, terwijl ik wel duidelijk een verschil maakte in mijn zithulpen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:51

Het kan inderdaad dat ze zo reageren op een klemmende zit, een ander kan er juist van gaan rennen. maar laat voor zekerheid de dame in kwestie zelf eens voorrijden om te kijken of het paard wel echt zo goed is als ze zelf zegt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:25

hmmm, hier ging iets fout..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 06-02-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:25

Cyrina schreef:
Het kan inderdaad dat ze zo reageren op een klemmende zit, een ander kan er juist van gaan rennen. maar laat voor zekerheid de dame in kwestie zelf eens voorrijden om te kijken of het paard wel echt zo goed is als ze zelf zegt.

Inderdaad laat eigenaar maar eens zien wat hij kan, dan weet jij of je aan jezelf moet werken of dat eigenaar de kwaliteiten van het paard
lichtelijk heeft overdreven.

En als hij wel heel goed kan lopen is het wel enorm leuke uitdaging om dat dan zelf ook voor elkaar te krijgen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:41

Wel grappig heb nog nooit een luie lusitano gezien , ze kan hem toch beter even zelf rijden om te laten zien ipv met een longeerzweep erachter , als je dat bij 1 van onze lusos doet zit je op de maan :D

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 09:39

De eigenaresse van stal is te zwaar om met hem te rijden. Hij is ook maar 1m60 groot.
Het meisje waarvan hij is rijdt enkel maar in het weekend aangezien ze op internaat zit... En is nog een beginnende ruiter.

Welja bij mijn kwpn merrie moet je dit ook niet doen. En als ik een normale tik van de zweep gaf zei ze dat mag wel wat harder...
En toch maar zeggen hoe gevoelig haar paarden zijn. Dit noemde ik nu toch wel behoorlijk ongevoelig....

Nu ik heb besloten hem niet te gaan laesen. Want als ik afstem met het de eigenaresse wanneer ze kan komen rijden en wanneer ik kan komen rijden, dan zou ik er maar 2x per week kunnen komen. En daarvoor is de maandelijkse bijdrage te hoog.
Wel zal ik overwegen daar wat lessen te nemen. Want als het echt zo is dat ik te knellend zit waardoor een gevoeliger paard niet meer durft lopen dan wil ik daar wel wat aan doen.
En het zijn wel leuke paarden die lusitano's daar.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:43

De Lusitano's die ik ken zijn alles behalve lui :+
Zijn juist fijne werklustige en vaak gevoelige paarden!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:38

als je op een lusitano of PRE gaat zitten hoor je eigenlijk een heel licht lekker zittend paard te voelen , niet wat jij omschrijft.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:46

Dit klinkt absoluut niet zoals ik Lusitano's ken. Die zijn meestal eerder te loperig dan omgekeerd.

Wel is mijn ervaring dat het moet klikken bij een Lusitano. Dat is bij ieder paard van belang natuurlijk, maar bij een Lusitano komt dat nog net iets preciezer naar mijn idee. Geen klik: dan is de kans dat het echt lekker gaat lopen niet zo groot.

Ik zou zeker graag willen zien hoe dit paard onder een ander loopt. Dat maakt het makkelijker om te beoordelen of het inderdaad in jouw manier van rijden zit, of dat het dier gewoon echt niet lekker lopen wil. (Waar ik me dan overigens wel zorgen over zou maken, maar dat staat hier los van.)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 18:14

Jus: Hij was in de mond wel niet moeilijk. En zat ook lekker. Maar geen ik heb geen vooruitknop gevonden.

Nu ik kan natuurlijk niet meer vragen om hem toch door iemand te laten voorrijden, aangezien mijn besluit om hem niet te leasen gevallen is.
Ik zal wel vragen om daar met een een paard (ook een anda of lusitano) les te nemen. Dus zal het dan meteen weten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 13:45

haha, dat noemen ze een beenplakhengst
dat zijn hengsten die op been plakken, dus hoe meer je been geeft, hoe meer ze terugvallen.
herkenbaar, maar wel een paard waar je goed op kan leren rijden zo te horen.
Heb je de eigenaresse ook zien rijden? valt ie ook terug als zij erop zit?
Veelal doe je zelf teveel. Dus leer echt alleen hulp te geven als het nodig is, en vooral voor "los" laten (ruimte geven) en de timing is het belangrijkste, wanneer je been geeft.
Ik heb serieus bekende ruiters gezien, die hengsten die aan been plakken laten ruinen, waardoor het beter wordt. :-(
Je hebt onder de PRE's en Lusitanos net zoveel flegmatieke als voorwaartse types als andere paarden hoor.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:35

Ik heb echt nog nooit een " luie " lusitano gezien (en ik zie er hele boel aangezien 1 van mijn beste vrienden fokt en onze buurman een hele goede rejoneador is dus bijna alleen maar lusos op stal heeft staan) lui is vaak hier dat ze piroplasmosis hebben en dus ziek zijn.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:05

Ik herken het wel, heb het meegemaakt toen ik ging proefrijden op mijn eerste PRE. Het is precies wat Nombrado zegt, je doet te veel. Mijn paard liep ook niet door, was terughoudend. Ik voelde me ook een beginnende ruiter. Ik heb toen bij mezelf alles omgegooid en me helemaal toegespitst op de klassieke rijkunst. Paard liep toen vervolgens de sterren van de hemel voor me!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:34

PRE zitten weleens laksen tussen maar heb nog nooit een niet willende lusitano gezien , :D die van het topic.

Dat teveel doen is iets wat een heleboel mensen doen geeft teveel informatie door aan het paard maar meestal gebeurt het omgekeerde dat ze gaan rennen , ligt ook niet aan het ras maar manier van rijden.

TS gaat les nemen op een lusitano vind ik positief dat ze toch gaat proberen en kijken of het aan haar heeft gelegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:13

haha, mijn Golos is nu niet het type flegmatiek, eerder andersom
maar is wel degelijk het beenplaktype
ruiters die teveel doen? gaat ie echt steeds langzamer, prakt er paar passage passen uit, als de ruiter dan met het lichaam gaat zitten "duwen" gaat ie stil staan.
daar moet je echt alleen hulp op geven als nodig. en voor de rest loslaten. (hulp is vaak teveel)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:54

Inderdaad een hengstentrekje, het op de been plakken. Hoe meer been jij geeft des te meer hij er op gaat hangen en "terug drukken".

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:13

Truukje dat is gewoon klieren :D