Clydesdale merrie en haar papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Clydesdale merrie en haar papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 20:05

Sinds afgelopen week is mijn moeder de trotse eigenaresse van een echte Clydesdale merrie, genaamd Townend April Blossom, oftewel ''Aapje''.
Ze is 14 jaar oud, 1,68 hoog en een enorme schat.
Ondanks dat ik zelf een AV heb en dol ben op Arabische types, vind ik dit ook wel machtig mooi.

Nu hebben wij bij haar twee papieren gekregen. Haar schotse papier en haar Nederlandse papier, maar wij hebben geen flauw idee wat de papieren betekenen. Welke hengst is enigszins verdienstelijk geweest en tot in hoeverre is zij interessant voor de fok?

Nu is de populatie van dit ras natuurlijk erg laag, dus fokken is altijd wel gewenst, maar wat is verstandig? Welke hengst? Hoe zit het met inteelt?
Zij heeft géén naam dubbel staan op haar papier, dus ik neem aan dat dit een goed teken is :) dwz weinig tot geen inteelt.

Haar vader is Collessie Benedictine en haar moeder is Ratlinggate Queen of Cumbria.

Ik hoor het graag :)

Linda_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:52

Hallo,
Wat leuk iets van Apske te horen!
Ze is een aantal jaren geleden van mij geweest. En oh, wat een vreselijk lief dier is ze!

Wat ik weet is dat ze een enorm mooi Clydesdale papier heeft. Ze heeft ooit een veulen gehad van een Clydesdale hengst maar dit veulen is helaas overleden. Daarna heeft ze twee veulens gehad maar of dat van een Clydesdale was....??
In de tijd dat ze bij ons was was er in Nederland geen Clydesdale hengst. Dus hebben wij besloten niet met haar te fokken.

Hoe gaat het nu met haar? En waar staat ze nu?

Set_Elkol

Re: Clydesdale merrie en haar papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:38

Voor zover ik weet is de merrie nu drachtig toch Jolinda? Leuk dat je nu een reactie hebt van een oud eigenaresse.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:24

Is zij de merrie die in Winschoten stond?

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:37

Oehhhh Clydesdale!! <3 Die kom je niet zo heel snel en zo heel vaak tegen :-) Heb je misschien een foto?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 01:44

Ze is idd drachtig nu en komt van winschoten af ! Ken je haar daar van ? Vertel :). We zijn nieuwsgierig naar haar verleden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:20

Ja ik heb zelfs nog overwogen samen met een vriendin om haar te kopen.... ze zag er wel echt heel slecht uit in die tijd.
Ze kwam overigens ook op de keuringen met haar drumhorse nakomelingen (Cob hengst als vader).
Waar hebben jullie haar nu gekocht? Ik ben blij te lezen dat ze (naar het lijkt ;) ) goed terecht is gekomen!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:56

Wij hebben haar uit Winschoten gekocht. Ze zag er idd erg slecht uit.

Ze is inmiddels op gewicht en "gezond". Ze heeft last van artrose en wordt behandeld voor een chronische leverontsteking. Ze had ook leverbot, al een behoorlijke tijd volgens de kliniek.

Ze is nu drachtig van een Barock Pinto hengst :-)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:43

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:57

Woow die foto's :oo

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:08

Jaaaa, de betreffende "zorgboerderij" in Winschoten heeft goed voor haar gezorgd NOT. Gelukkig is ze goed aangekomen en eet ze bij ons 24/7 zodat ze op gewicht kan blijven. Heb nog ergens een appie van de oude eigenaar dat er mensen van 100 + kilo op reden.... Ze (oude eigenaar) wijzen trouwens alles van de hand, ze zag er "gewoon" uit, niets aan de hand :'(

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:20

Gezien de bovenlijn van de merrie zou ik me af vragen of je überhaupt met haar moet fokken... ik vind een Clydesdale wel erg gaaf overigens! En is al zienderogen opgeknapt +:)+

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:53

Ik heb nog even zitten zoeken of ik foto's van haar had, maar ze mocht destijds op de keuring niet de ring in n.a.v. haar toenmalige conditie. Ze is in 2010 en 2011 op de keuring verschenen met haar veulens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:59

Wat leuk om te zien dat dit paard goed terecht is gekomen, ik ken haar niet maar heb haar vaak in de wei zien staan, woon niet zo ver van die boerderij vandaan. Ik zou zelf ook nooit met een paard met zo'n rug gaan fokken...

Linda_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 13:33

Jolindaa schreef:
Jaaaa, de betreffende "zorgboerderij" in Winschoten heeft goed voor haar gezorgd NOT. Gelukkig is ze goed aangekomen en eet ze bij ons 24/7 zodat ze op gewicht kan blijven. Heb nog ergens een appie van de oude eigenaar dat er mensen van 100 + kilo op reden.... Ze (oude eigenaar) wijzen trouwens alles van de hand, ze zag er "gewoon" uit, niets aan de hand :'(

Waar reden er 100 plussers op? Op die zorgboerderij?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 13:46

Ja Linda !!

Linda_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 15:21

Wat een heerlijk mens dan. Toen ik mailcontact met haar had, vrij snel nadat zij April gekocht had van de mensen die haar van mij gekocht hadden ( pfff, wat een zin ) vertelde ze mij dat ze alleen voor kinderen gebruikt zou worden i.v.m haar weke rug.
Op haar site stond toen zelfs een verhaal over April dat ze i.v.m haar weke rug weinig bereden werd. En daarbij stond een vaag verhaal over dat de doorgezakte rug was veroorzaakt door te vroeg ingereden zijn.., flauwekul eerste klas! Toen ik haar kocht was ze acht en nauwelijks ingereden! Er hadden weleens kleine kindjes op haar rug gezeten, meer niet. Dit vond ze trouwens altijd erg leuk! Ze was echt gek op kindjes:-)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 16:49

Nou wat mijn idee is. Ze hebben haar alleen voor de fok van haar eigen veulens gekocht en verder laten wegrotten in haar stal van net iets meer dan 2x2 !! Geen voeding en geen medische zorg, nooit naar omgekeken. Het rijden waren ritjes één kant op met veel te zware mensen. Het is echt te erg voor woorden !

Linda_1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:48

Dan heeft ze naar mij toe wel erg mooie verhalen opgehangen. Bah, bah. Ze zou nooit meer een paard in haar bezit mogen hebben.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:48

Jolindaa schreef:
Sinds afgelopen week is mijn moeder de trotse eigenaresse van een echte Clydesdale merrie, genaamd Townend April Blossom, oftewel ''Aapje''.
Ze is 14 jaar oud, 1,68 hoog en een enorme schat.
Ondanks dat ik zelf een AV heb en dol ben op Arabische types, vind ik dit ook wel machtig mooi.

Nu hebben wij bij haar twee papieren gekregen. Haar schotse papier en haar Nederlandse papier, maar wij hebben geen flauw idee wat de papieren betekenen. Welke hengst is enigszins verdienstelijk geweest en tot in hoeverre is zij interessant voor de fok?

Nu is de populatie van dit ras natuurlijk erg laag, dus fokken is altijd wel gewenst, maar wat is verstandig? Welke hengst? Hoe zit het met inteelt?
Zij heeft géén naam dubbel staan op haar papier, dus ik neem aan dat dit een goed teken is :) dwz weinig tot geen inteelt.

Haar vader is Collessie Benedictine en haar moeder is Ratlinggate Queen of Cumbria.

Ik hoor het graag :)

Ik heb ook een clydesdale van Collessie Benedictine :) Heel goede hengst en zijn halfbroer (Collessie Cut A Bove) is een van de bekendste Clydesdale hengsten in UK & Schotland.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:43

En hoe gaat het nu met April? :)