Ik heb een voorkeur ontwikkeld gekregen voor Spaanse/Portugese rassen. Maar hoe weet ik of zo een ras wel het beste bij mij past. Instructrices hebben vaak zelf een voorkeur en zullen me dat aanraden.
Hoe hebben jullie het beste ras voor jezelf gevonden?
Passie voor het ras en binnen het ras (de rassen) een paard naar mijn wens gezocht.
elbony
Geplaatst: 10-01-13 21:15
Als kind heb voor het eerst op een paard leren zitten in Spanje op Spaanse paarden. Daarna in NL verder gegaan met rijden. Later een geweldig WPN paard gehad : een soort NL barok paard die verzamelde vanuit niks, passage uit zijn hoef schudde alsof hij bij de Spaanse Rijschool in Wenen had gestaan, en van tijd tot tijd ook nog een levade of een courbette gebruikte, wanneer dat nodig was. Zo'n geweldig paard zou ik dus niet meer vinden in het nederlandse paardenbestand. Dus vandaar dat ik na zijn dood (24 jaar heeft hij mogen worden), besloot om weer terug te keren naar het begin: Spanje. Ik heb nu een geweldige Spanjaard, die een waardige opvolger van Elbony is. Zo kom ik ook niet in de valkuil van vergelijken. Er is geen vergelijk mogelijk. Ze zijn allebei geweldig, each in their own right. Ome Kees, ik kan je alleen maar aanraden om veel paarden te ontmoeten (van allerlei pluimage), je zal je paard wel vinden. Kan niet schelen welk ras. PS: beide paarden hebben mij gekozen. Dat is iets wat ze vooral van Iberische paarden zeggen, maar dat gold zeker ook voor mijn WPN-er)
castano
Geplaatst: 11-01-13 00:02
verliefd geworden op een foto..en hem toen gekocht azteca horse
Ik ben op onderzoek uit gegaan naar zowel de PRE (Spaans) als APSL (Portugees) en heb uiteindelijk voor de APSL gekozen. Voor mij kwam die veel beter uit de bus, maar dat zal heel persoonlijk zijn. Er zijn er in NL genoeg te bewonderen dus ik zou zeggen, ga eens kijken.
Ome_Kees
Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-13 23:19
Het is een PRE hengst geworden. Bijna 5 jaar oud en hij meet 1m67. Karakter en of hij bij me past kan ik later meer over vertellen }