Advies Friese dekhengst voor Friese merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shaun93

Advies Friese dekhengst voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 14:54

Voor een schoolopdracht ben ik een fokplan aan het maken. Het is dus de bedoeling dat je alles op papier uitvoerd behalve de dekking zelf.
Hiervoor heb ik gekozen om met mijn Friese merrie te gaan dekken. Hieronder heb ik een schema gemaakt met wat informatie over haar:

naam: Namke L
ras: Fries
leeftijd: 9 jaar
schofthoogte: ongeveer 1.62 m
vader: Folkert 353
moeder: Teatske L (daarvan is de vader Anton 343)

Over het algemeen heeft Namke erg goede en ruime gangen. De galop zou wat ruimer mogen maar zie dit ook meer een kwestie van oefening, maar zou dan ook een hengst kunnen kiezen met een goede galop. Ook heeft zij een erg zwakke rug wat op dit moment wel aangesterkt wordt, maar denk dat dit ook een kwestie is van training.
Het gene wat ik dus het meeste wil verbetern is haar hoofd, hals houding. Over het algemeen hebben Friezen natuurlijk een hoge hoofd, halshouding maar toch zou ik willen proberen dit wat te verminderen.

Het is een moderne Fries en dit zou ik graag willen behouden. Ze heeft de eigenschap dat ze ontzettend goed kan springen. Maar toch zou ik de nakomeling graag wat meer riching de hogere dressuurkant willen krijgen.

Hieronder heb ik enkele foto's om een indruk te krijgen van het paard.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een wat oudere foto
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9851_n.jpg

(bij dit dressuurwedstrijd filmpje misschien een klein beetje en idee hoe de gangen eruit zien)
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =3&theater

Hebben jullie misschien een idee over wat voor een hengst ik hierop zou kunnen zetten. of tips wat nog meer verbeterd zou kunnen worden. Ik heb er lang over nagedacht maar kan niet meerdere verbeterpunten bedenken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:43

Het lijkt mij dat het ook onderdeel is van je fokplan om zelf met een hengst te komen? Immers moet je alles uitvoeren behalve de daadwerkelijke dekking. :)

Dat wij je huiswerk gaan maken is niet helemaal de bedoeling, maar correcties of aanvullingen kunnen natuurlijk wel. Dus welke hengsten zou je zelf in gedachte hebben en waarom?

petraaken

Re: Advies Friese dekhengst voor Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 11:32

EHK --> BKR. Daar het om een Friese merrie en hengst gaat topic verplaatst. Hier zitten de kenners van dit ras.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:58

Ik neem aan dat de de Phryso ontvang daarin kun je in de fokkerijbijlage heel veel informatie halen betreffende de hengsten, in vergelijking met de verbeter en sterke punten van je merrie zou je in combinatie met inteelt en verwantschapsberekening tot een goede keuze kunnen komen.

Ik wil je best helpen met je zoektocht naar een geschikte hengst voor je merrie.

Maar het eerst moet je naar je merrie kijken is zij geschikt en interessant om mee te fokken?

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 13:06

ja het probleem is dat ik niet veel hengsten kan zien op de kfps website en via google.nl kan ik ook niet veel vinden... Iemand een goede site hiervoor?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:09

Ik weet niet of je er de mogelijkheid voor hebt, maar misschien kun je de hengstenkeuring bezoeken? Die is deze maand als ik het goed heb :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:50

Je zou de komende dagen (en met name de zaterdag) naar de hengstenkeuring kunnen gaan.

komende donderdag de 2e bezichtigingshengsten.

Jlange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:41

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:46

ik heb al wat voorkeuren, het zijn sport friezen.
iemand ervaring met nakomelingen van; Uldrik 457 of Teeuwis 389

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:03

ik heb even naar de gegevens van het stamboek gekeken maar verbaas mij over de huidig schofthoogte. Op driejarige leeftijd was zij 152 cm. en haar moeder is 1.59 mtr
Vandaar dat ik een keuze zou maken voor een grootfokkende hengst (met vergelijkbare bouw).
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 14-01-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jlange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 13:10

friesiszwart schreef:
ik heb even naar de gegevens van het stamboek gekeken maar verbaas mij over de huidig schofthoogte. Op driejarige leeftijd was zij 152 cm.
Vandaar dat ik een keuze zou maken voor een grootfokkende hengst (met vergelijkbare bouw).
1..

Pier 448 Vind ik zelf persoonlijk een prachtige hengst.
schofthoogte is 1.70 en fokt over t algemeen grote veulens

http://www.youtube.com/watch?v=NlDY3SLCzC8

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:44

Jlange schreef:
friesiszwart schreef:
ik heb even naar de gegevens van het stamboek gekeken maar verbaas mij over de huidig schofthoogte. Op driejarige leeftijd was zij 152 cm.
1..

Pier 448 Vind ik zelf persoonlijk een prachtige hengst.
schofthoogte is 1.70 en fokt over t algemeen grote veulens

http://www.youtube.com/watch?v=NlDY3SLCzC8

inderdaad een erg mooie hengst, maar heb even de stamboom van mijn paard zitten te bekijken maar dan komt er dus lijnenteelt in te zitten en dit wil ik eigenlijk wel voorkomen. feitse 293 is namelijk de vader van de vader van mijn paard.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:46

friesiszwart schreef:
ik heb even naar de gegevens van het stamboek gekeken maar verbaas mij over de huidig schofthoogte. Op driejarige leeftijd was zij 152 cm. en haar moeder is 1.59 mtr

heb je het hier over de gegevens van mijn paard?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:15

ik zou denk ik ook even de gehele stamboom doornemen ivm hoogte inteelt
dus niet alleen kijken naar 2 generaties

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:35

Jenny_S schreef:
ik zou denk ik ook even de gehele stamboom doornemen ivm hoogte inteelt
dus niet alleen kijken naar 2 generaties

ja precies. En ook zit deze hengst Feitse 239 in haar moeders afstamming.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:02

weten jullie toevallig iets als Jasper 366

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:13

ik ben wel fan zijn nakomelingen
hij is wel al wat ouder geboren in 1995 geloof ik en vader van beart 411

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 13:29

verder iemand nog informatie over de hengst zelf en nakomelingen van Jasper 366

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 14:58

Jasper vererft zelf goede hoogte door, ondanks dat hij zelf klein is. Al zijn kinders zijn ook erg modern gebouwd en beschikken over een makkelijk bewegingssysteem. Echte dressuurvererver! Een vriend van ons heeft een jaster kleinkind via Dries en dat is echt een topper. Zit voor mijn merrie ook aan hem te denken. Hij stal de show op de hengstekeuring. Een van de laatste prefferente hengsten die op deze leeftijd topfit zijn.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 15:03

ik ben toch tot de conclusie gekomen om als hengst pier 448 te gebruiken, een erg mooie en grote hengst. beschikt over de goede, ruime en tactvolle gangen.

boncel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 02:41

shaun93 schreef:
ik ben toch tot de conclusie gekomen om als hengst pier 448 te gebruiken, een erg mooie en grote hengst. beschikt over de goede, ruime en tactvolle gangen.

ik ben ook op zoek naar een goede dekhengst die mijn merrie kan aanvullen en/of verbeteren, ik vind Jasper dus erg veel tact en ruime gangen hebben, een prachtig zweef moment, en een goede schouder uitzet in het voorbeen

kelly534

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:22

topkeuze ^.^

Frieske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:49

Zelf ben ik groot fan van jasper en anders.. anders heeft mijn hart gestolen op de hengstenkeuring.. maar hij vererft veel wit.. daarnaast vind ik het verwandschap en het inteeld percentage ook belangrijk.. mij kerel heeft een inteelt van 1,37.. verwantschap weet ik even niet maar iig onder de 17. Maarten heeft in de 4e generatie 2 Feitse zitten..

Boncel, je kan voor jou merrie via kfps kijken welke henst een laag verwantschap en inteeld heeft.. als je daar natuurlijk aangemeld bent.. daarnaast kun je kijken hoeveel wit een hengst vererft en naar de zwakke punten van je merrie die je wilt verbeteren.. en welke hengst dat vererft naar zijn nakomelingen. Suc6 met je keuze.. :)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:39

Moderatoropmerking:
slotje i.v.m. niet toegestaan HWT