Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Ook vind ik het Magnesiumgehalte te laag.
Bij meer interesse kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Marstall of zij zullen misschien wel contact met jou opnemen. Want nee, 6 paarden kun je er geen kennis mee laten maken
dat schiet inderdaad niet op. mirim schreef:Het proefpakket is ter kennismaking, zodat je ziet en ruikt wat voor muesli het isBij meer interesse kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Marstall of zij zullen misschien wel contact met jou opnemen. Want nee, 6 paarden kun je er geen kennis mee laten maken
dat schiet inderdaad niet op.
mirim schreef:Je kunt gerust opnieuw om een proefverpakking vragen.
Het voer is prima voor je tweejarige, maar dan wel de hoeveelheid aangepast aan gewicht en arbeid/ energieverbruik .
Over de exacte waardes van het voer kan ik je niet meer vertellen dan wat op de site staat. Je kunt dit wel opvragen bij Marstall .

Want dat worden ze wel. Een PRE wordt best snel heet en dat vind ik ook wel prettig, maar op tawe, gerst etc. is het wel genoeg naast ons Nederlandse weidehooi.. Heb je het ruwvoer uit Spanje, dan zou ik wel haver voeren. Als i kwel dit voer van Marstall zou gaan voeren zou ik mijn hooi gedeeltelijk voor gerstestro gaan vervangen en / of heel sober hooi.Cyrina schreef:Hier de link met alkle waardes keona. Er zit 28 % zetmeel in, er zit ook melasse in, maar er staat niet bij hoeveel.`
http://www.marstall.nl/marstall_Condici ... fault.aspx
Ik voer zelf PAVO liga, die heeft ook de vitamine en mineralen dubbel, zodat je minder hoeft te voeren, maar geen haver etc. http://www.pavo.nl/producten/brokken/pavo+liga?func=1
Want ik ben het stadium zeker niet voorbij dat paarden niet heet zouden worden van haverWant dat worden ze wel. Een PRE wordt best snel heet en dat vind ik ook wel prettig, maar op tawe, gerst etc. is het wel genoeg naast ons Nederlandse weidehooi.. Heb je het ruwvoer uit Spanje, dan zou ik wel haver voeren. Als i kwel dit voer van Marstall zou gaan voeren zou ik mijn hooi gedeeltelijk voor gerstestro gaan vervangen en / of heel sober hooi.
Alik, Forfor is juist nodig voor de botgroei, maar wel en de goede verhouding. Botten bestaan uit Calsiom, magnesium en fofor in de verhouding 2:1:1 En als je dan dus naar het voer van marstall kijkt zie je dat dit niet klopt, dat het nivau aan magnesium veel te weinig is. Helaas zit in het nederlandse ruwvoer door onze weersomstandigheden ook al te weinig magnesium waardoor ik liever een hoger gehalte in mijn krachtvoer heb. Magnesium is tevens een miniraal wat voor de ontspanning in de spieren zorgt, paarden met een tekort aan magnesium hebben dan ook best vaak harde , vastzittende spieren, zijn wat nerveus en het kan ook insuline resistentie veroorzaken.
Nu is het zo dat er toch magnesium oxide in het meeste voer gebruikt wordt, maar dat is niet makkelijk opneembaar, dus die werking is nooit voldoende. Ik voer daaro mook altijd een beetje magnesiumchelaat bij.
Citaat:Ik vind het alleen vreemd, waarom een iberisch paard, andere voeding zou nodig hebben dan andere paarden?
jus schreef:Citaat:Ik vind het alleen vreemd, waarom een iberisch paard, andere voeding zou nodig hebben dan andere paarden?
Hahah , denk een goede rioja , paella , een goede serrano ham en een stuk tortilla.
Mijn Iberische paarden eten hetzelfde als mijn Nederlandse paarden , in Spanje wat ze het meeste voeren als krachtvoer is haver , vaak gemengd met zemelen.
Marstall is er geloof ik niet hier (nooit gezien tenminste)
en wat manzanilla graag (hik)
Citaat:Iberische paarden zijn vrij sober vergeleken met warmbloeden en dan geeft je al snel een te rijk voer
jus schreef:Citaat:Iberische paarden zijn vrij sober vergeleken met warmbloeden en dan geeft je al snel een te rijk voer
En toch doen de meeste het hier (Spanje) op haver , zemelen , gerst (swinters) en vaak johannesbrood (algarobo) en lucerne (dan in hooi vorm) en stro. Als ze een paard nog wat extra karcht willen geven doen ze een handje (tuin) bonen door het voer , Toch raar dat ze in het land van oorsprong heel anders eten.(wil hier niet mee zeggen beter of slechter)
jus schreef:Kan best , maar in Zuid en Noord Spanje zijn er ook weilanden (geen idee naar kwaliteit gras) Toch lijkt me lucerne in hooi , rijker als gras , wat de meeste paarden eten hier inclusief die van mij , heb ze een tijdje op gewoon hooi gehad maar hier doen ze het 100% beter op.
jus schreef:Kan best , maar in Zuid en Noord Spanje zijn er ook weilanden (geen idee naar kwaliteit gras) Toch lijkt me lucerne in hooi , rijker als gras , wat de meeste paarden eten hier inclusief die van mij , heb ze een tijdje op gewoon hooi gehad maar hier doen ze het 100% beter op.