marstall condicion.speciaal paarden voer iberische paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

marstall condicion.speciaal paarden voer iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:11

http://www.marstall.nl/marstall_Condici ... fault.aspx

zijn hier al mensen die dit voer voeren/of uit geprobeerd hebben.
zelf vraag ik mij af of dit bv ook al geschikt is voor de iberische jaarlingen/tweejarige(deze vraag heb ik marstall ook gevraagd).zouden jullie dit voer gaan voeren aan jullie iberische paarden onderbouwwaarom wel/waarom niet.vinden jullie dit een goed product?
ik ben benieuwd naar de meningen van jullie.

Cyrina

Re: marstall condicion.speciaal paarden voer iberische paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:22

Ik heb zo'n proefzakje gehad van 250 gram voor 6 paarden...dat schoot dus niet op, haha.

Ik vond wat ik las wel goed, dat ze er biergist en kieselgur in hebben gedaan vind ik zeker een pluspunt. Alleen de haver er in ben ik niet blij mee. Haver is super naast het ruwvoer wat ze in Spanje eten. Maar met ons Hollandse hooi ernaast worden ze mij te explosief :). Ook vind ik het Magnesiumgehalte te laag.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:28

Het proefpakket is ter kennismaking, zodat je ziet en ruikt wat voor muesli het is :) Bij meer interesse kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Marstall of zij zullen misschien wel contact met jou opnemen. Want nee, 6 paarden kun je er geen kennis mee laten maken :D dat schiet inderdaad niet op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:30

mirim schreef:
Het proefpakket is ter kennismaking, zodat je ziet en ruikt wat voor muesli het is :) Bij meer interesse kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Marstall of zij zullen misschien wel contact met jou opnemen. Want nee, 6 paarden kun je er geen kennis mee laten maken :D dat schiet inderdaad niet op.

ik heb gevraagt om een proef verpakking enz en daar hebben ze niet opgereageerd jammer vind ik zelf.wel hebb ik een mail gehad met een link met info over het voer.
maar kun je dit nu aan jaarlingen/2jr voeren of niet en zit er melasse in vind ik zo ook niks van.ook het percentage suiker en zetmee zou ik willen weten

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:40

Je kunt gerust opnieuw om een proefverpakking vragen.
Het voer is prima voor je tweejarige, maar dan wel de hoeveelheid aangepast aan gewicht en arbeid/ energieverbruik .
Over de exacte waardes van het voer kan ik je niet meer vertellen dan wat op de site staat. Je kunt dit wel opvragen bij Marstall .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:59

mirim schreef:
Je kunt gerust opnieuw om een proefverpakking vragen.
Het voer is prima voor je tweejarige, maar dan wel de hoeveelheid aangepast aan gewicht en arbeid/ energieverbruik .
Over de exacte waardes van het voer kan ik je niet meer vertellen dan wat op de site staat. Je kunt dit wel opvragen bij Marstall .

helaas heb ik daar geen antwoorden opgekregen.want heb dit al gevraagt,en kreeg toen enkel de link

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:09

Ik heb er ook naar gekeken op HE, meneer in de stand kon mij niet bar veel info geven en niet echt goed mijn vragen beantwoorden omdat het nieuw was... :+

Voor mijn merrie valt het ook af omdat er haver in zit, voor mijn jonkie die nog niets doet heb ik ook nog geen voer met haver nodig...

Ik ben op 't moment eigenlijk meer geïnteresseerd in de C4L van pavo, veel vitamines, geen granen, geen melasse...
lijkt me eigenlijk meer geschikt voor iberische paarden...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:13

Met het laatste ben ik niet eens Nouvelle. Pavo zelf geeft aan dat als je minder dan een kilo voert je vitaminen bij moet geven en dan wel de suikerbom summerfitkoeken. Lijkt mij niet fijn...het voer voldoet zeker niet aan de eisen van de pre's en andere Iberische rassen. Er is door marstall wel een degelijk onderzoek gedaan naar de behoeften van deze paarden. Pavo C4l geeft zelf ook niet aan dat het voer voor deze rassen geschikt is. Dus ik snap deze ' move' niet helemaal.
Ook wil ik een kanttekening zetten bij het feit dat jonge paarden geen haver nodig hebben....het is toch een gegeven dat paarden niet per se heet worden van haver? Vroeger dacht men dat een paard van haver standaard heet werd, maar dat stadium zijn we toch allang voorbij? Of heb jij een andere reden dat je een jong paard geen haver wil geven? Dan is mijn reactie onterecht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:18

Mijn merrie kan slecht tegen granen en haver, dus voor haar vind ik het voer minder geschikt, zij krijgt praktisch helemaal geen krachtvoer, omdat ze daar veel te gespannen door wordt.
Dus ook zou ik dit gaan voeren, zou ik nog onder de minimale hoeveelheid uitkomen en een supplement moeten geven.
de C4L en en de dieetmix zijn granenvrij en daardoor evt wel geschikt voor mijn merrie om meer van te geven zonder dat ze er hyper van wordt en zonder dat ik supplementen bij moet geven...

tja dat zijn overwegingen...
ik heb er serieus naar gekeken, maar ik kreeg te weinig info om te weten te komen wat ik echt wilde weten op dat moment...

voordelen zitten er ook zeker aan hoor, hoge vitaminegehaltes en vet- en eiwitrijk, dat vind ik absoluut een pluspunt!
maar niet elke iberïer is ook hetzelfde...

Mijn 2.5 jarige doet niets, dus die heeft nog geen hoeveelheid krachtvoer nodig op dit moment...

die is al dik zat en stuitert met dit weer al zonder krachtvoer...

(beide krijgen we force bij hoor trouwens, vanwege de lage hoeveelheid krachtvoer)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:26

vergeef me als ik wel de klok heb horen luiden en geen idee heb waar de klepel hangt maar is het niet zo dat haver een hoog fosforgehalte heeft en dat fosfor slecht is voor de botgroei en daarom niet goed voor jonge dieren? Of is het havergehalte zo laag dat dit te verwaarlozen is?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:24

Hier de link met alkle waardes keona. Er zit 28 % zetmeel in, er zit ook melasse in, maar er staat niet bij hoeveel.`

Ik voer zelf PAVO liga, die heeft ook de vitamine en mineralen dubbel, zodat je minder hoeft te voeren, maar geen haver etc. http://www.pavo.nl/producten/brokken/pavo+liga?func=1

Want ik ben het stadium zeker niet voorbij dat paarden niet heet zouden worden van haver :) Want dat worden ze wel. Een PRE wordt best snel heet en dat vind ik ook wel prettig, maar op tawe, gerst etc. is het wel genoeg naast ons Nederlandse weidehooi.. Heb je het ruwvoer uit Spanje, dan zou ik wel haver voeren. Als i kwel dit voer van Marstall zou gaan voeren zou ik mijn hooi gedeeltelijk voor gerstestro gaan vervangen en / of heel sober hooi.

Alik, Forfor is juist nodig voor de botgroei, maar wel en de goede verhouding. Botten bestaan uit Calsiom, magnesium en fofor in de verhouding 2:1:1 En als je dan dus naar het voer van marstall kijkt zie je dat dit niet klopt, dat het nivau aan magnesium veel te weinig is. Helaas zit in het nederlandse ruwvoer door onze weersomstandigheden ook al te weinig magnesium waardoor ik liever een hoger gehalte in mijn krachtvoer heb. Magnesium is tevens een miniraal wat voor de ontspanning in de spieren zorgt, paarden met een tekort aan magnesium hebben dan ook best vaak harde , vastzittende spieren, zijn wat nerveus en het kan ook insuline resistentie veroorzaken.

Nu is het zo dat er toch magnesium oxide in het meeste voer gebruikt wordt, maar dat is niet makkelijk opneembaar, dus die werking is nooit voldoende. Ik voer daaro mook altijd een beetje magnesiumchelaat bij.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:38

Cyrina schreef:
Hier de link met alkle waardes keona. Er zit 28 % zetmeel in, er zit ook melasse in, maar er staat niet bij hoeveel.`

Ik voer zelf PAVO liga, die heeft ook de vitamine en mineralen dubbel, zodat je minder hoeft te voeren, maar geen haver etc. http://www.pavo.nl/producten/brokken/pavo+liga?func=1

Want ik ben het stadium zeker niet voorbij dat paarden niet heet zouden worden van haver :) Want dat worden ze wel. Een PRE wordt best snel heet en dat vind ik ook wel prettig, maar op tawe, gerst etc. is het wel genoeg naast ons Nederlandse weidehooi.. Heb je het ruwvoer uit Spanje, dan zou ik wel haver voeren. Als i kwel dit voer van Marstall zou gaan voeren zou ik mijn hooi gedeeltelijk voor gerstestro gaan vervangen en / of heel sober hooi.

Alik, Forfor is juist nodig voor de botgroei, maar wel en de goede verhouding. Botten bestaan uit Calsiom, magnesium en fofor in de verhouding 2:1:1 En als je dan dus naar het voer van marstall kijkt zie je dat dit niet klopt, dat het nivau aan magnesium veel te weinig is. Helaas zit in het nederlandse ruwvoer door onze weersomstandigheden ook al te weinig magnesium waardoor ik liever een hoger gehalte in mijn krachtvoer heb. Magnesium is tevens een miniraal wat voor de ontspanning in de spieren zorgt, paarden met een tekort aan magnesium hebben dan ook best vaak harde , vastzittende spieren, zijn wat nerveus en het kan ook insuline resistentie veroorzaken.

Nu is het zo dat er toch magnesium oxide in het meeste voer gebruikt wordt, maar dat is niet makkelijk opneembaar, dus die werking is nooit voldoende. Ik voer daaro mook altijd een beetje magnesiumchelaat bij.

ik heb een liksteen van paardnatuurlijk met extra magnesium in werkt heel goed.dus dat is ook een optie.ik ben wel blij met reacties van mensen hier.en over haver,ik vind haver voeren geen probleem en als je paarden 24/7 buiten lopen in een kudde vind ik ze ook niet heet worden.mijn volbloed kreeg toen deze bij een vriendin stond wel een halve emmer op een dag.en ook haar anglo arabieren.nooit hetere paarden gekregen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:35

haha, ik heb ook een proefzakje gekregen
maar geen van mijn paarden moesten het...
zelfs gemelo dikkie dik niet (die eet echt alles)
heb dit teruggekoppeld .
Ik vind het alleen vreemd, waarom een iberisch paard, andere voeding zou nodig hebben dan andere paarden?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:04

Citaat:
Ik vind het alleen vreemd, waarom een iberisch paard, andere voeding zou nodig hebben dan andere paarden?

Hahah , denk een goede rioja , paella , een goede serrano ham en een stuk tortilla.

Mijn Iberische paarden eten hetzelfde als mijn Nederlandse paarden , in Spanje wat ze het meeste voeren als krachtvoer is haver , vaak gemengd met zemelen.

Marstall is er geloof ik niet hier (nooit gezien tenminste)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:56

Ik heb het nooit geprobeerd omdat Labrus (en alle pony's) het eigenlijk prima doen op Marstall Faser light
Daar zit spelt en nagenoeg geen zetmeel/suikers en is havervrij en ze eten het graag!
Olie en magnesuimchelaat geef ik er extra bij naar behoeften.
Ook zemelen, lijnzaad en ursonne staat op het menu en gemalen psyliumvezels als zandkuur (uit voorzorg)
Ze zien er allemaal super uit en ondanks dat ze 24:00 per dag buiten staan (inloopstal) zijn ze superfit.
Het hangt ook erg af van de kwaliteit ruwvoer wat je aan kan bieden.
In Spanje is dat erg arm omdat ze daar geen sappige groene weides hebben.
Zelf geef ik biologisch hooi van topkwaliteit, kuil/voordroog beviel me totaal niet..
Iberische paarden zijn vrij sober vergeleken met warmbloeden en dan geeft je al snel een te rijk voer.
Laatst bijgewerkt door unamie op 09-12-12 21:05, in het totaal 3 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:59

jus schreef:
Citaat:

Hahah , denk een goede rioja , paella , een goede serrano ham en een stuk tortilla.

Mijn Iberische paarden eten hetzelfde als mijn Nederlandse paarden , in Spanje wat ze het meeste voeren als krachtvoer is haver , vaak gemengd met zemelen.

Marstall is er geloof ik niet hier (nooit gezien tenminste)

nou, dan schuiven ze die rioja paella en serrano en tortilla maar mijn kant op!
hahahahaha :+ en wat manzanilla graag (hik) :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:47

Jammer dat dit zo slecht verkrijgbaar is bij mij in de buurt...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:10

Volgens mij zit je redelijk dicht bij mij in de buurt :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:06

Citaat:
Iberische paarden zijn vrij sober vergeleken met warmbloeden en dan geeft je al snel een te rijk voer

En toch doen de meeste het hier (Spanje) op haver , zemelen , gerst (swinters) en vaak johannesbrood (algarobo) en lucerne (dan in hooi vorm) en stro. Als ze een paard nog wat extra karcht willen geven doen ze een handje (tuin) bonen door het voer , Toch raar dat ze in het land van oorsprong heel anders eten.(wil hier niet mee zeggen beter of slechter)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:09

jus schreef:
Citaat:
Iberische paarden zijn vrij sober vergeleken met warmbloeden en dan geeft je al snel een te rijk voer

En toch doen de meeste het hier (Spanje) op haver , zemelen , gerst (swinters) en vaak johannesbrood (algarobo) en lucerne (dan in hooi vorm) en stro. Als ze een paard nog wat extra karcht willen geven doen ze een handje (tuin) bonen door het voer , Toch raar dat ze in het land van oorsprong heel anders eten.(wil hier niet mee zeggen beter of slechter)

Zou het verschil kunnen zitten in de Nederlandse 'vette' weides en hooi?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:19

Kan best , maar in Zuid en Noord Spanje zijn er ook weilanden (geen idee naar kwaliteit gras) Toch lijkt me lucerne in hooi , rijker als gras , wat de meeste paarden eten hier inclusief die van mij , heb ze een tijdje op gewoon hooi gehad maar hier doen ze het 100% beter op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:25

jus schreef:
Kan best , maar in Zuid en Noord Spanje zijn er ook weilanden (geen idee naar kwaliteit gras) Toch lijkt me lucerne in hooi , rijker als gras , wat de meeste paarden eten hier inclusief die van mij , heb ze een tijdje op gewoon hooi gehad maar hier doen ze het 100% beter op.

hoe voer jij jou paarden dan,jus?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:30

jus schreef:

Ok. Ben daar nl. gewoon benieuwd naar. Mijn PRE is erg snel te dik en heeft moeite met het gras hier; zo lijkt het in ieder geval. Hij lijkt aanleg te hebben voor Insuline Resistentie en dat maakt het allemaal wat ingewikkeld. Ik ben aan het zoeken hoe ik hem nou het best kan voeden. Hij krijgt nu een volledig voer zonder granen en dat gaat wat betreft energie prima. Hij hoeft ook niet hard te werken, dus die granen mist ie niet. In het voer zit echter wel Lucerne en ik werd juist gewaarschuwd dat dit voor een PRE soms verkeerd kan uitpakken. Ik voer het nog maar kort, dus kan er verder nog niet veel van zeggen, maar ik was dus wel benieuwd naar hoe dat dan in Spanje gaat.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:09

Mijn PRE eet kwa brok pavo condition/energy control 3x per dag en savonds een half schepje sportfit erbij ,tussen de middag een plak lucerne (alfalfa) voorderest eten ze ook wel stro ( bed) , maar dit is in Spanje normaal.
Mijn KWPN eet hetzelfde. Worden dressurmatig getraind.
Mijn halve lusitano eet haverstro(gras) en pavo trendystable dit is een mix die volgens mij in NL niet bestaat volgens mij alleen voor Spanje. zal is opschrijven wat hier in zit.
In NL is lucerne alleen in brok te krijgen ?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:11

Equilibre , Sommige PREs worden iid dik van lucht , is het een ruin ?