Ervaringen met andalusier!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Privaldi123

Ervaringen met andalusier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:45

Hoooi ik ben hier nieuw weet nog niet hoe het allemaal werkt,
Ik ben hier gekomen omdat ik graag ervaringen wil horen van eigenaren met andalusiers..
Ik heb ong. Een half jaar geleden mijn kwpn'er verkocht, nu wil ik een andalusier gaan kopen..
Aangezien ik niet heel bekend ben met andalusiers had ik een paar vraagjes..
Het paardje wat ik op het oog heb moet nog 3 worden, wil hem dan zelf gaan aanrijden.
Ik heb gehoord dat het pittige paarden zijn en best moeilijk kunnen doen, dus wil hier nog even ervaringen aanhoren zeg maar :D
Ennn zou een andalusier voor de kar kunnen?
Er is vast iemand met ervaringen hier :)

Groetjess

Grasieux

Re: Ervaringen met andalusier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:08

He, leuk, ook een nieuweling!
Ik heb een andalusier gehad, totaal niet te vergelijken met een kwpner.
Volgens mij zijn andalusiers niet perse pittig maar juist koel en leergierig. Alleen moet je, net als met elk jong paard, rustig en voorzichtig te werk gaan.
Daarnaast ligt het, naar mijn mening, er ook aan waar het paard vandaan komt. Is het in Nederland gefokt, komt het uit Spanje, heeft het op de jonge leeftijd al een lange reis achter de rug?
Heb je foto's/info van het paardje dat je op het oog hebt?

Privaldi123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:25

Hoi, paard komt uit Spanje word nu gelongeerd met zadel wat hij naar zeggen erg braaf, word in mei 3jaartjes, uiteraard rustig en voorzichtig te werk gaan, heb mijn broer zijn paard ook ingereden en rij al sinds mijn 4e de hulp van mijn moeder die erg veel ervaring heeft komt dat allemaal goed.. Groeien ook langer door dus gewoon lekker alles op ons gemakkie.. Hoelang heb je een andalusier gehad? Zijn ze in omgang koel in het hoofd? Mijn vader wil ermee gaan mennen :p

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:40

Omdat je meer reacties gaat krijgen op het forumonderdeel BKR ga ik je topic daarheen verplaatsen:
ED --> BKR

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:46

Ik ben zelf geen eigenaresse van een Anda of spaanse paarden, maar heb wel de eer om met dit geweldige ras te mogen werken! Wat als eerste in me opkomt als het gaat om het spaanse ras, is dat de paarden enorm gevoelig zijn. Ze hebben een echte 'will to please', wat wil zeggen dat je het meerdendeel niet gelukkig maakt als weidemaatje (uitzonderingen daargelaten!). Ongelooflijk veel potentie, kwaliteiten tot verzameling en héél erg slim.

Bij de paardenopvang waar ik met deze paarden werk, zijn de paarden al snel beledigd wanneer één van hun wél mee mag om wat te doen
en de rest niet, haha. Zodra je in het zadel land, zijn ze aan het werk. De hengst al helemaal, loop langs een kudde paarden: doet 'm niks, want hij is aan het werk voor z'n mens. Écht prachtig....

Kort samengevat: werkwillig, érg slim, gevoelig en een enorme will to please! :j Ik kan je wel wat filmpjes in een PB sturen, als je dat leuk vind? :D

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:00

Ik heb hem ongeveer 2 jaar gehad..
Het was een lief dier, zat heerlijk, maar of het nou helemaal rijmt met bovenstaande..
Weet je wat ik vind, de PRE's zijn de laatste jaren zo gehyped in Nederland/België/Duitsland, handelaren maken hier (naar mijn mening) misbruik van en verkopen de bucht uit Spanje hier als droompaard..
Ik zeg niet dat ze dat allemaal doen, maar ik zou adviseren om ook eens een kijkje te nemen bij een Nederlandse fokker... Deze vertellen je meestal ook een minder "algemeen bekend verkooppraatje"

Of je er mee kan mennen.. Tsja, waarom niet, als je het geluk hebt echt een koel paard te vinden lijkt me dat geen probleem.

Oh, en ik heb er alle vertrouwen in dat het beleren goedkomt hoor, dat heeft niks met het ras te maken natuurlijk..

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:38

Ik zat echt met precies hetzelfde punt, toen heb ik er een paar leren kennen, en ze gaan voor je door het vuur. Ik ga zelf in de kerst vakantie een anda kopen :)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:03

Andalusiers kun je juist prima mee mennen. Het wordt is Spanje heel veel gedaan dwars door feria's helemaal met bellen behangen. Dit kan omdat ze gemiddeld genomen heet in temperament zijn, maar koel in hun hoofd. Wel zijn ze vaak enorm gevoelig, zowel aan het lijf als in het hoofd.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:06

Ik ben nu sinds bijna een jaar eigenaresse van een PRE en ik zou nooit meer anders willen!
Hun karakter, werklust en vriendschap is echt niet overdreven. Ik dacht ' ja dat zal wel' maar het is echt zo <3
Ik ben in Spanje op een meestal geweest, daar werd alleen aangespannen gereden met PRE's, uiteraard kun je die ook inspannen. Sterker nog, ze zijn prachtig voor de wagen :j
Ze zijn zeker temperamentvol maar zo beheersbaar en eerlijk, ik vind dat juist geweldig.
Ik heb de mijne groen gekocht en hij vond het de gewoonste zaak dat hij gezadeld werd en dat er iemand op ging zitten. Hij heeft nu in al die maanden 1x een bokje gegeven, dat is alles.
Ik rij hem gewoon in het verkeer, ook daar heeft hij geen moment van opgekeken.

Ze leren enorm snel en ik merk wel dat je ze echt het meeste plezier doet om ze aan het werk te zetten en te laten nadenken.

Dus als je de keuze hebt, ik zou het doen!

Let wel op dat je bij een goede verkoper koopt, er loopt een hoop ellende wat er ogenschijnlijk leuk uitziet en een veelbelovende prijs heeft.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:16

Is het paardje een PRE of een kruizing ? Dit is wel belangrijk om te weten want een kruizing is kwa karakter toch weer anders als een pure PRE.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 18:09

Ik heb er zelf 2 en moet zeggen dat ik ze fijner vind om mee te werken dan bijvoorbeeld KWPN'ners.
Wel gevoelig, heet, temperamentvol maar altijd controleerbaar (de mijne dan) :P
Daarnaast is het een echte hengst, onverschrokken, vind (bijna) alles prima. Kortom een wereldpaard!