ik heb 2 100% volbloed friese merries en het valt me op dat ze niet zo stevig zijn als bij andere friezen te zien is. beide merries zijn ongeveer 3 en een half jaar oud en ongeveer 1.65 groot nu vraag ik me af waar dit aan kan liggen..
ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen! groetjes iris
Afstamming kan het aan liggen. Bepaalde bloedlijnen zijn breder zeg maar dan de nieuwere bloedlijnen.
Vroeger waren de friezen breder maar met de tijd werd de vraag naar ''luxere'' friezen hoger en gingen ze fokken met smallere friezen. Vroeger werden ze ook echt gebruikt voor op het land en moest je wel een stevig paard hebben om bv de ploeg voort te trekken maar tegenwoordig worden friezen veel meer voor de wedstrijden etc gefokt.
iris7
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-12 20:20
oke! bedankt voor je uitleg maar is eer misschien nog een mogelijkheid dat ze als ze ouder worden nog breder worden of zullen ze zo blijven?
Idd paarden krijgen bespiering,zwaren nog wat uit. Sommige bloedlijnen zijn erg interessant. Idem met haflingers,daar zijn ook ''ouderwetse''types te vinden maar ook bloedlijnen die ranke haflingers fokken.
driejarige paarden zullen best nog wel verder groeien en uitzwaren, echter de zwaardere paarden zijn dan al flink stevig hoor. Daar is heel duidelijk verschil in.
Mijn fries was niet iel maar ook niet heel breed op die leeftijd. Hij is nu 6 en is aardig breed geworden, en hij blijft groeien door de traininingen! Denk dat jou paarden ook nog wel wat breder zullen worden, t zijn tenslotte nog maar "kinderen" en nog niet volwasssen
aisie
Geplaatst: 01-12-12 12:43
Ze worden vanzelf breder hoor. Mijn ruin was heel iel en smal toen hij 3 was. Nu is hij inmiddels al 12 maar het is een flinke beer geworden. Beetje training doet ook wonderen trouwens.
Bloedlijnen & bespiering. Je fries kan van zichzelf een slank friesje zijn door de bloedlijn, dan is de kans dat ze echt mooi breed worden klein. Maar in jouw geval kan het hem ook aan het gebrek aan bespiering liggen, het zijn nog jonge paarden Op den duur worden ze vanzelf wat breder.