De Do's en don'ts van het Friese ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

De Do's en don'ts van het Friese ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 12:52

Lieve bokkers,

Na jarenlang sportpony's en paarden te hebben gehouden, is onze interesse voor het Friese paardenras de laatste jaren steeds verder aangewakkerd. Hetgeen begon met een 1e ervaring met prachtige Friese hengst bij ons op stal, en naderhand met een eigen Friese ponykruising.

We hebben momenteel geen intenties om een een nieuw paard te kopen, maar aangezien de Friese Paardenwereld voor ons compleet nieuw terrein is gaan we ons de komende 1 á 2 jaar eens goed orienteren om tzt correcte, passende beslissingen te maken.

Om te beginnen zijn we erg benieuwd welke betrouwbare stoeterijen en fokkers (met goede referenties!) er zoal in de Benelux te vinden zijn. Of er bepaalde eigenschappen of erfelijke factoren zijn waar we specifiek op moeten letten? Bepaalde stammen of hengsten die bekent staan om bepaalde karaktereigenschappen of trekjes? Iets dat we absoluut moeten mijden?

Alle tips zijn welkom :)

Retlaw

Re: De Do's en don'ts van het Friese ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:55

Ik zou beginnen info op te zoeken en halen bij het stamboek.
Er zijn vast zat hengstenhouders in jullie omgeving. Informeer daar of ga er heen.
Orienteer je goed. Friesepaardenforum kun je je ook aanmelden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:00

verstandig je eerst te orienteren in het ras. Ga ook eens kijken op keuringen, om uit te zoeken welk type fries je het meeste aanspreekt. Mocht je vragen hebben stel ze gerust.
Misschien kun je alvast lid worden van het stamboek, dan krijg je de Phryso maandelijks waar je ook veel informatie kunt krijgen is het forum zoals hierboven al aangegeven is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 14:31

We houden beiden erg van het iets robuustere sporttype. Kortom elegantie maar wel body en behang.

In het voorbijgaan op enkele website al wel de nodige dieren gevonden die ons erg aanspreken.
Klopt het dan de rug een zwakke plek is bij het friese ras?

De sokken zijn erg mokgevoelig wat ik zo hoor. Bij mijn sportpaarden behoorden afspoelen na het werk, en goed nadrogen tot de vaste routine. Dit lijkt bij een fries dan waarschijnlijk een minder goed idee? Zijn er middeltjes voor om alles fris, schoon, klitvrij te houden?
Andere praktische dingen die ik niet snel via het stamboek te weten zal komen?
Hoe zit het met lijnenteelt/inteelt?
*gaat terug naar het pennygevoel*

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:44

Je kun heel simpel kijken net zoals je naar een WPN'er zou doen. Lijnenteelt en inteelt kun je op dezelfde manier bekijken. Daarnaast werkt het KFPS met een inteelt percentage.

Ik spoel trouwens gewoon de benen af, geen last van mok. Dit verschilt per paard. Klitvrijhouden doe ik gewoon met cowboy magic, ook voor haar manen en sokken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:49

Let bij friezen goed op de hoeven.
Mok heeft die van ons nooit last van gehad. En als je al standaard goed nadroogt is het echt geen probleem.
CM is fijn spul maar bij kraemer ruiterzaak heb je ook hele fijne spray.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:54

Rug kan idd een zwakke plek zijn bij Friezen. Dus dat is idd een puntje om op te letten.

Klitvrij houden gebruik ik ook cowboy magic, manen heb ik bijna altijd in vlecht(en).

Ik heb mijn fries gekocht bij de horperhoeve in Zweeloo. Ze hebben appartementen en je kan er een paar daagjes blijven om bijv. Meerdere paarden te bekijken.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 14:59

Mok gevoeligheid is per paard verschillend, mijn fries staat zomer en winter 24/7 buiten en soms dus ook behoorlijk in de modder te stampen ze heeft in haar 5 levensjaren nog nooit mok gehad.
De rug kan Indd een zwakker plek zijn, hoeft niet.

Alles schoon fris en klit vrij houden, gewoon net als bij ieder ander paard. Omdat het een ander ras is hoeft het niet anders behandelt te worden :P

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:22

Is de rug reden om bij de aankoopkeuring ook de rug op de foto te laten zetten? Is dit gewoon zwakte of moet ik dan meer denken aan bijv. kissing spines ofzo?

Mijn sportpaarden zet ik normaliter altijd preventief op de foto, waaronder dus de rug volledig. Maargoed stel dat het dusdanig veel voorkomend is, maar geen vreemde risico's met zich mee brengt is het misschien wel helemaal niet gebruikelijk in de Friese wandelgangen? Kan ieder paard dat straks op mijn pad komt wel laten keuren maar als ik bij elk dier hetzelfde te horen krijg, kan ik hem/haar er net zo goed niet voor laten staan zegmaar.

Zoals je bij de KWPN'ers bijv. een PROK certificaat hebt, bestaat zoiets ook onder friezen?

Qua rantsoen; Ze zijn vrij sober als ik me niet vergis. Wat krijgen jullie dieren bij middelmatige prestatie? (Zeg: 5x in de week bosrit/L/M niveau?)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:27

Probleem in de rug is vaak een weke rug, dit kan je met het blote oog goed zien. Als je een goed gebouwd paard wilt, kun je er natuurlijk voor kiezen om een ster merrie/ruin/hengst te nemen, dan zit je exterieurmatig al in de goede richting (geeft natuurlijk geen garantie dat de binnenkant in orde is, maar het dier is dan in ieder geval correct gebouwd).

Rantsoen verschilt per dier. Ik heb een vlotte merrie, zij krijgt per dag 4 handjes sportbrok en 2 handjes muesli aangevuld met een halve schep daily plus. Daarnaast onbeperkt hooi. Maar ook dat is eigenlijk hetzelfde als bij WPN'ers, beoordelen naar hoe het paard oogt en voelt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:30

Een fries behoeft echt geen andere specifieke verzorging dan een ander paard. Tenminste, ik doe met mijn fries niks anders dan met een ander ras. Alleen de manen gooi ik antiklit in en vlecht ik wat ik bij een sportcoupe manen niet zou doen.

Mok etc, heb ik ook geen last van, terwijl ik dagelijks de benen afspuit en ze zo terug op stal/land zet.
Wat ik persoonlijk wél op zou letten is de benen, die zeker op de foto laten zetten. Rug heb ik niet gedaan en ze is door meerdere therapeuten goed bevonden op haar rug.

Wat ik je dan wel even wil laten weten is dat een fries nét iets meer inspanning vraagt tijdens het rijden dan een kwnp-er. Ik moet vooral de mijne net even iets fanatieker aan het been houden en net even wat meer moeite doen dan bij een ander type. En dan is mijn fries nog vrij actief en heet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:37

Ladygiroc schreef:
Wat ik je dan wel even wil laten weten is dat een fries nét iets meer inspanning vraagt tijdens het rijden dan een kwnp-er. Ik moet vooral de mijne net even iets fanatieker aan het been houden en net even wat meer moeite doen dan bij een ander type. En dan is mijn fries nog vrij actief en heet.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens, mijn merrie is heter en lichter te rijden als menig ander paard. Dit ligt puur aan het karakter en type fries wat je koopt. Echter staat bokken en er vandoor gaan niet in haar woordenboek, en dat vind ik iets wat weinig friezen doen en maakt ze fijne betrouwbare dieren.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:39

Diertje met predikaten geniet hoe dan ook wel mijn voorkeur, mede vanwege het correcte exterieur. Maar in het geval van een merrie ook met eventuele latere keuze voor fokkerij.

Uiteraard zal een fries wezenlijk niet zoveel verschillen van bijvoorbeeld de sportpaarden die ik nu heb staan, maar ik probeer mezelf wel te hoeden voor beginnersfouten waarvan ik 2jaar later denk; Had ik maar... Mijn allereerste warmbloed had bijvoorbeeld een totaal verkeerde hoofd/halsverbinding, hetgeen je in het begin nog niet eens echt opmerkt, totdat je hoger in het werk komt en meer moet schakelen, lengte buiging vraagt of oprichting, toen dacht ik elke keer weer "Oeps", door onervarenheid heb ik daar bij aankoop de mogelijke consequenties niet eens van ingezien. :')

Door zwangerschap rijd ik momenteel niet, maar wil volgend voorjaar toch eens op onderzoek uit gaan door verschillende paarden te rijden om te voelen wat ik als fijn ervaar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:43

Dat klopt, onze fries was ook heel zachtaardig voor een hengst. Bokken of ervandoor gaan kwam niet bij hem op. Moest met hem wel wat harder werken in de bak, hij vond de galop heel moeilijk in de bak.
Was ook een heel robuust beest.
Maar tegen mij hebben ze altijd gezegd dat friezen dichter bij de ''natuur'' stonden en dat daarom de hoeven zwakker waren in de zin van, vroeger hadden de paarden 2 tenen en die lijn daartussen was bij friezen gevoeliger voor bijv. brokkelhoeven.
Onze fries had er geen last van maar daar hebben ze mij toen wel op gewezen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 15:46

Princesj schreef:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, mijn merrie is heter en lichter te rijden als menig ander paard. Dit ligt puur aan het karakter en type fries wat je koopt. Echter staat bokken en er vandoor gaan niet in haar woordenboek, en dat vind ik iets wat weinig friezen doen en maakt ze fijne betrouwbare dieren.

Klinkt goed :Y)
Sinds mijn moederschap heb ik dus helemaal geen zin meer in heethoofden en temperamentvolle stuiterballen. Sinds ik vorig jaar in het ziekenhuis heb gelegen na een heftige val, realiseer ik me maar al te goed dat ik de paardensport absoluut niet wil missen, maar ook dat ik alleen nog 100% betrouwbare dieren wil rijden zonder gelijk schaapmak te zijn. Mijn friese pony kruising was daarin echt een engeltje; Heerlijk als ik dát in groot, soepel bewegend formaat zou kunnen vinden. Een fries lijkt daarom ideaal, mede omdat ze ook vaak zat in zowel bereden- als betuigde varianten te vinden zijn. Hetgeen een fijn idee is mocht mijn gezondheid weer opspelen; Dan kunnen we altijd nog relaxte men-ritjes gaan maken.

De enige fries die ik ooit heb mogen rijden was een 4 jarige, naar friese maatstaven temperamentvolle, hengst. Deze was vlot aan het been, maar reageerde wel minder direct op wat extra druk dan bijv. mijn sportpaardmerrie die direct naar de overkant van de bak was gestuitert :D Heb dat zelf als erg plezierig ervaren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:08

Princesj schreef:
Ladygiroc schreef:

Mijn fries is uiterst betrouwbaar, zal je er niet af gooien. maar durft er toch wel vandoor te gaan en een bok te geven.
Mijn ervaring en ervaring van anderen uit mijn omgeving met een fries is toch wel dat je ze net wat fanatieker moet maken en houden dan een sport gefokt paard. Ik zeg niet dat iedere fries zo is, maar TS vraagt om ervaringen en die deel ik.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:45

Wat ik echt geweldig vind van Friezen is het karakter. Ze zijn idd heel betrouwbaar, mijn Fries heeft in al die jaren (ik heb haar nu 12 jaar) nog nooit een poging gedaan om me van haar rug af te krijgen. Bokken doet ze niet, nouja héél soms komt haar kont een beetje omhoog als ze het ergens niet mee eens is, maar dat kan je amper bokken noemen :D Ze is wel eens weggespurt, maar dat is alleen als ze ergens van schrikt. Verder is ze superbraaf en heel erg lief in de omgang!
Helaas heeft mijn Fries wel erge last van mok, maar er zijn ook wel Friezen die hier geen problemen mee hebben.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:07

Ik borstel de manen en staart van mijn friezen nooit ik doe er anti klit in en "pluis" de manen en staart allemaal met de hand uit. Als ik dat allemaal gedaan heb doe ik er nog een keer anti klit in en dan haal ik voorzichtig de borstel er door
Afbeelding

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:37

Princesj schreef:

Dan heb ik denk ik een grote uitzondering. Mijn fries is een super hete merrie en kan als een kampioen bokken en er vandoor gaan. Gister nog aandekletterrit en een bok sessie van haar gekregen. Verder vind ik wel dat je er aan moeten wennen dat ze hoger op gooien dan een normaal sportpaard/pony. Ook vind ik ze trouwens moeilijker uit te zitten in de draf en galop, maar dan kan er ook aan liggen dat ik een fries rij die erg heet is en dan giga hoog gaat gooien.

Mok heeft ze trouwens geen last van. En ik heb de manen gewoon los. Kam ik wel regelmatig uit met anti-klit

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:09

elk paard heeft zijn eigen karakter en temperament weer denk ik ongeacht t ras...

manen en staart doe ik eigenlijk ook niks mee, ja duur spul in smeren, en dat werkt als een tierelier.

mok, ene paard is er gevoeliger voor dan de ander. mok komt van binnenuit, verdiep je daar maar eens in, valt veel mee te voorkomen!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:59

Ik heb sinds 5 jaar een Fries, ruin, nu 8 jaar oud. Een stoere jongen, vlot onder het zadel. Mss dat het flegmatieke bij Friezen wat vaker voorkomt, maar de mijne is dat dus absoluut niet.
Idd erop letten dat ze niet te lang in de rug zijn, dat is veelal ook een weke rug.
Ik scheer mijn Fries altijd de kootholtes uit, hij heeft nooit last van mok, ondanks dat hij toch vaak in de nattigheid loopt. Heeft ook maar weinig behang aan de benen.
Zou nooit meer anders willen. <3

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:06

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:31

Ook ik heb met mijn Fries gelukkig in de 6 jaar dat hij is, nog nooit last van mok gehad. Hij is betrouwbaar maar kan in de galop wel bokken. Ook is hij super wendbaar en beweeglijk, met buiten rijden is dit wel even wennen. Dan is hij erg alert en de nek erop. Ik vind hem een zeer gevoelig paard, maar wanneer je dit kent kun je dit in je voordeel gebruiken. Hij stamt af van Brandus, lange rug en modern type.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:05

Ik heb wekenlang stage gelopen bij een bekende Friezenstal, waar ik geassisteerd heb bij het zadelmak maken en inrijden van een aantal Frieze hengsten. Allemaal behoorlijke mannetjes, lekker pittig, maar ik heb geen bok gezien hoor :n
Zelf heb ik de afgelopen jaren 4 Friezen gereden, waarvan er 2 wel eens een bokje geven/gaven. Ik zeg bokje, omdat ik de handstanden van sommige sportpaarden ook wel eens gevoeld heb ( :') ), en die van de Friezen zijn toch beduidend minder hoog..

Ik zeg niet dat Friezen helemaal niet bokken o.i.d, alleen ik denk wel dat ze het minder vaak doen en minder 'gemeen'.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:44

Martine_R schreef:
Ik zeg niet dat Friezen helemaal niet bokken o.i.d, alleen ik denk wel dat ze het minder vaak doen en minder 'gemeen'.

Dat zeg je heel goed, het zijn gewoon hele eerlijke paarden met een geweldig karakter! <3