pre merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paddy

pre merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 10:43

wat voor karakter heeft een pre.
het is voor mij een ras waar ik niet mee bekend ben.
wel veel over gehoord en gezien.
maar verder ben ik een leek. :o

SteffiiY

Re: pre merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:22

Het karakter verschilt natuurliljk per paard.. op internet kun je veel lezeno ver dit ''ras''hoor ;)

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 10:19

daar kan ik het niet echt op vinden.
tenminste niet wat ik zoek.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:12

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:57

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:54

ik vind het belangrijk hoe het paard is als ras.
ik hou namelijk niet van nerveuze paarden en die van alles schrikken.
ze moeten koel in het hoofd zijn.
en iedereen moet er mee overweg kunnen.
en ik weet ook wel dat een hoop aan de opvoeding ligt.
maar toch elk ras is anders en dat is wat ik zoek.
dus de ervaringen met een pre.

jeanchar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:20

Nou, al deze dingen staan dus heel goed beschreven op bovenstaande genoemde sites!

Hier vind je ook fokkers uit Nederland vermeld en deze hebben op hun sites ook meestal een ras beschrijving staan.
Ik zou zeker even kijken, is de moeite waard.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:37

Gemiddeld genomen is een PRE een heet paard om te rijden, maar niet schrikkerig of rillerig. Iets waar veel mensen aan moeten wennen, omdat ze voor hun aan kunnen voelen alsof ze gaan ploffen, maar dat is niet zo. De ene lijn / type heeft het wel erger dan de andere. Verder gaan ze als ze een goede band met hun baas hebben voor hem/ haar door het vuur. Maar als je ze beledigd....

Ze zijn dan ook heel gevoelig, zowel lichamelijk als geestelijk.

In elke ras bevestigen uitzondering de regel natuurlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:44

Dat is ook wel wat mijn ervaring. Harde intelligente werkers die graag behandeld willen worden als het belangrijkste paard op stal. Ze kunnen wel opschieten met iedereen, maar in het werk zag ik toch wel dat ze liever werken voor de ene persoon dan de ander.
De enige PRE merrie die ik ken was heel vriendelijk. En een tikje blond. Maar dat kan ook aan de lijn hebben gelegen, want haar volle broer leek kwa gedrag daar ook erg op.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:48

Ik vind het superfijne paarden; eerlijk, cool, harde werkers en erg gericht op hun baasje. Ik wil niet meer anders!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:27

RianneH schreef:
Dat is ook wel wat mijn ervaring. Harde intelligente werkers die graag behandeld willen worden als het belangrijkste paard op stal. Ze kunnen wel opschieten met iedereen, maar in het werk zag ik toch wel dat ze liever werken voor de ene persoon dan de ander.
De enige PRE merrie die ik ken was heel vriendelijk. En een tikje blond. Maar dat kan ook aan de lijn hebben gelegen, want haar volle broer leek kwa gedrag daar ook erg op.

Denk dat het inderdaad aan de lijn lag, want mijn merries zijn echt mega slim!

Wat nog wel goed is om apart over merries te melden, is dat ze niet echt dat vervelende merrie gedrag hebben die gewone warmbloede wel eens hebben. Niet zuur of erg lastig rond hengstigheid ofzo. Net als de hengsten vaak wat makkelijker zijn als gewone warmbloeden zijn de merries dat ook. Verder passen ze ook heel goed op hun baasje, ze hebben toch echt wel een verantwoordelijkheidsgevoel, meer nog als de heren (is ook wel vrouw eigen he :) )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:20

Cyrina, ik bedoel niet niet intelligent, maar meer, gewoon die intelligentie niet altijd gebruiken..

Maar het is heel grappig, want veel van de rasomschrijving zie ik terug in andere rassen, hoewel die irl totaal anders zijn. Dus echt omschrijven is zo lastig.
Mijn tip ts, je kan beter gewoon bij een paar fokkers langs en eens tussen jonge en oude paarden doorlopen. Als het kan tussen een groep in de opfok, want daar kom je de karakters nog heel 'puur' tegen.