Gecoupeerde staarten worden nog steeds beloond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Gecoupeerde staarten worden nog steeds beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:22

Ik zet dit maar bij WD-V neer, aangezien het een discussie is over keuringen van trekpaarden (ook een soort wedstrijd toch?)

Vandaag was ik bij een keuring van trekpaarden, voor zo ver mijn kennis strekt is het couperen van de staart toch verboden???

Citaat:
Vanaf 1 september 2001 is het in Nederland verboden om staarten bij paarden te couperen. In België is het couperen van staarten sinds 1 oktober 2001 bij wet verboden.

Tot mijn grote verbazing zag ik dat zelfs jaarlingen en veulens al geen staarten meer hadden en dat er vrolijk een eerste prijs werd toegekend aan een staartloos paard.

:?

Zou houdt het stamboek zélf toch ook die dierenmishandeling in stand??? Of ben ik nou blond??

Afbeelding

Oja bij al die paarden moest de staart natuurlijk om medische redenen verwijderd worden, zeker allemaal met de staart tussen de boxdeur gekomen }:0 }:0
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-09-12 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Re: Gecoupeerde staarten worden nog steeds beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:24

Waarschijnlijk allemaal "toevallige" met hun staart tussen de deur gezeten :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:25

Waarschijnlijk in het buitenland geboren en gecoupeerd.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:26

In Nederland is het inderdaad verboden de staarten te couperen, maar in het buitenland mag het nog wel gedaan worden. Er zijn veel eigenaren die er een tripje België voor over hebben...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:27

In België mag het dus ook niet meer, maar als het stamboek zou STOPPEN met het belonen van staartloze paarden is het snel over!

Of zitten er vriendjes van staartloosliefhebbers in de jury van de stamboeken???

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:27

Inderdaad, een tripje Frankrijk en de klus is zo geklaard.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:29

Tuurlijk wordt het nog steeds beloond, ik weet dat er keurmeesters zijn die hun eigen paarden naar Frankrijk sturen om te couperen.
En staan daarna wel hengsten en merries moeten keuren, nou dan weet je ´t wel zeker. Die vinden langstaarten gewoon geen zicht om te zien.

En dat mag ook, staat ook in de reglementen: als het couperen is gebeurt in een land waarbij het couperen wel is toegestaan, mogen die dieren hier ook gewoon aan keuringen e.d. meedoen. Dus is het niet strafbaar zeg maar.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 01-09-12 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:29

Ze gaan naar Frankrijk om daar te laten couperen. Ze hebben massaal daar "met hun staart klem gezeten tussen de staldeur". Helaas is het inderdaad nog steeds toegestaan om deel te nemen aan keuringen als je een staartloze hebt. Er zijn nog iets teveel grote fokkers die daar teveel in de pap te brokkelen hebben bij het stamboek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:31

ashley1 schreef:
Tuurlijk wordt het nog steeds beloond, ik weet zelfs van keurmeesters die hun eigen paarden naar Frankrijk sturen om te couperen.
En staan daarna wel hengsten en merries moeten keuren, nou dan weet je ´t wel zeker.

Ik kon het niet laten om keihard te zeggen 'nou met zo'n eerste prijs voor een staartloos paard hou je die dierenmishandeling lekker in stand als stamboek'. Zo hard dat de jury het kon horen }> . Mensen op straat spraken er ook schande van, veel mensen ook die niets van paarden afweten.

Ook maar meteen even een boze mail gestuurd naar het stamboek, grrrr -:(-

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:32

Zo heb ik vandaag ook met verbazing zitten kijken naar de fjordenkeuring...
Wat liepen daar een hoop te zware paarden bij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:32

Tss wat stom. Als ze gewoon staartloze paarden verbieden tijdens zo'n keuring is dat gerotzooi snel afgelopen. Vind het niet eens mooi, 1tje met lange staart is veel mooier!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:33

Iris82 schreef:
Ze gaan naar Frankrijk om daar te laten couperen. Ze hebben massaal daar "met hun staart klem gezeten tussen de staldeur".

Ja dat overkomt alleen trekpaarden, een arabier overkomt dat zelden. Domme trekpaarden ook _-:(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:34

Anoli schreef:
Zo heb ik vandaag ook met verbazing zitten kijken naar de fjordenkeuring...
Wat liepen daar een hoop te zware paarden bij...

Nou inderdaad. Lijkt soms wel hoe dikker hoe beter, bij de meeste ben ik gewoon bang dat ze vandaag of morgen door hun poten zakken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:34

ik denk omdat de keuringsmeesters nog van de oude ´´stam´´ zijn, waarbij vooral ´´boeren´´ dit gewoon veel mooier vinden. en dat het daarom nog steeds goed gekeurd word omdat het mooi zou moeten zijn.

maar ik snap niet waarom, vind met veel mooier en je kunt voor de keuring de staart toch ook goed invlechten en opbinden dat het ook een mooi recht stuk word.

ik snap je punt, maar denk niet dat we er iets aan kunnen doen vooral omdat het in FR nog mag en kan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:35

Arabesk schreef:
ashley1 schreef:
Tuurlijk wordt het nog steeds beloond, ik weet zelfs van keurmeesters die hun eigen paarden naar Frankrijk sturen om te couperen.
En staan daarna wel hengsten en merries moeten keuren, nou dan weet je ´t wel zeker.

Ik kon het niet laten om keihard te zeggen 'nou met zo'n eerste prijs voor een staartloos paard hou je die dierenmishandeling lekker in stand als stamboek'. Zo hard dat de jury het kon horen }> . Mensen op straat spraken er ook schande van, veel mensen ook die niets van paarden afweten.

Ook maar meteen even een boze mail gestuurd naar het stamboek, grrrr -:(-

Ik snap je helemaal. Kijk, eerlijk is eerlijk, ik vind een kortstaart zeker mooier dan een langstaart, vind een langstaart ook niet mooi.
Een blokstaart vind ik dan wel leuk om te zien. Maarrr... voor het dier is zo'n gecoupeerde staart gewoon echt sneu, en dus ben ik ook absoluut voor het verbod.
Ik kom regelmaat bij trekpaardhouders over de vloer die ze laten couperen en er valt gewoon niet mee te praten.
En het mag, dus geef ze eens ongelijk.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:35

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:36

Tja, ik was twee weken geleden op de Haflinger- en trekpaardententoonstelling en daar zag je er ook geen een met staart. Zolang je hogere punten haalt zonder staart zal het door gaan. Dus is de enige oplossing om opname in het stamboek te verbieden als je paard geen staart heeft...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:38

Maar dat zal het stamboek niet willen, dus gebeurt het ook niet.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:39

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:40

Stamboek laat zich teveel op de kop zitten door die oude stugge boerenfokkers. Ze zijn bang dat als ze het couperen echt afstraffen er te weinig gefokt wordt en het ras uitsterft.....

Tijd dat die eigenwijze oudjes eens uitsterven/in het bejaardenhuis terecht komen zodat jonge, vooruitstrevende fokkers de kans krijgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 19:44

StalNollie schreef:
ik denk omdat de keuringsmeesters nog van de oude ´´stam´´ zijn, waarbij vooral ´´boeren´´ dit gewoon veel mooier vinden. en dat het daarom nog steeds goed gekeurd word omdat het mooi zou moeten zijn.

maar ik snap niet waarom, vind met veel mooier en je kunt voor de keuring de staart toch ook goed invlechten en opbinden dat het ook een mooi recht stuk word.

ik snap je punt, maar denk niet dat we er iets aan kunnen doen vooral omdat het in FR nog mag en kan.

Dus die gasten vinden 'mooi' belangrijker dan 'welzijn van het paard'

:r

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:45

ja dat denk ik wel,
bij honden toch ook, ik hoor het regelmatig..'' jammer van de lange staart, zonder is veel mooier'' hoor het nog regelmatig.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:47

hou zouden ze het vinden als ze zelf een staart hadden en die gecoupeerd werd???

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:47

Ja inderdaad, bij honden hoor je 't ook nog met regelmaat ja :j
Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker voor een coupeerverbod hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 19:55

ik heb eind juni meegedaan met mijn driejarige.
Ze is redelijk aan de maat (over de 1.65), staat goed gevuld, trotse houding, heeft zich echt héél mooi en spectaculair getoond (hoorde veel oh's en ah's, alleszins)
én
was de enige met een staart. ALLE andere paarden, ZONDER uitzondering, waren staartloos, zelfs 4 week oude veulens.
In mijn categorie (3 jarigen) was ik de laatste. ik zeg niet dat ze moest winnen, de winnaar was erg terecht. Maar helemaal de laatste?
Terwijl er paarden die een stuk kleiner, schraler waren, en rondliepen als een muilezel (maw zich absoluut niet getoond hadden), op de 4 de of 5 de plaats eindigden.
de jury kwam een hand geven. De ene zei: Deze keer de laatste, volgende keer de eerste! met een big smile erbij, en de ander stond erbij en keek als een donderwolk. Zegt ook al genoeg denk ik?
http://www.mijnalbum.nl/Album=NR3J3COY
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JX73W8JV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWUDVBIV.jpg