Fries met ongeoorloofd wit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veronie

Fries met ongeoorloofd wit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:13

Wie kan mij vertellen wat een friese merrie met vol papier, maar met ongeoorloofd wit, waard is? Ze is van 2008 en zadelmak. Kunnen nakomelingen van haar wel in het stamboek worden opgenomen?

Zinzi_jewel

Re: Fries met ongeoorloofd wit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:17

Hoeveel wit heeft ze dan ?ken er nl diverse met witte kolk en die zijn gewoon stamboek ...

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:20

Wit aan de kroonrand en genoteerd als ongeoorloofd op het veulenpapier.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:23

Volgens mij accepteren ze dat wel makkelijk!
Verder kan ik er niets over zeggen heb geen zuivere fries , mijn 2 jarige is half fries en die heeft 10 witte haren op haar hoogdhoofd en witte hoefbal .
Ken wel volle friezen die wat wit hebben en gewoon stamboek zijn zelfs nog naar premie keuringen gaan .

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 14:07

Weet iemand of dit paard wel opgenomen kan worden? Volgens mij nl. niet.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:12

Ik heb even gekeken voor je, dit staat in het regelement van KFPS

Artikel 8 – Aftekeningen
1. Voor inschrijving in het stamboekregister voor hengsten en merries en het ruinenboek komen alleen paarden in aanmerking die volledig zwart zijn. Een aantal witte aftekeningen worden toegestaan bij de primering van veulens en de stamboekopname:
- aftekeningen aan het hoofd (kol) mits boven de ooglijn en met een maximale doorsnede van 3.2 cm. Enige witte haren boven de ooglijn zijn ook toegestaan
- witte (plekken in de) zolen
Niet toegestane aftekeningen zijn:
- aftekeningen aan het hoofd beneden de ooglijn
- aftekeningen aan het hoofd met een doorsnede, groter dan 3.2 cm.
- aftekeningen aan het lichaam (stekelharigheid)
- aftekeningen aan de benen, inclusief hoefwand.
2. Paarden en veulens met niet toegestane aftekeningen worden niet opgenomen in het stamboek en/of worden niet geprimeerd.
3. Bij de hengstenselectie worden strengere criteria gehanteerd voor de toegestane aftekeningen. Deze zijn weergeven in het reglement hengstenkeuring.
4. Aftekeningen mogen tijdens de primering van veulens en tijdens de stamboekopname van paarden niet weggewerkt/gecamoufleerd worden.
5. Aftekeningen worden weergegeven op het stamboekcertificaat.
6. Het KFPS kan in gevallen waarbij niet toegestane aftekeningen worden geconstateerd, eerdere keuringsresultaten (primering, stamboekopname) ongeldig verklaren.
7. In het geval niet toegestane aftekeningen het gevolg zijn van externe factoren en dit middels een (veterinaire) verklaring sluitend onderbouwd kan worden, zijn deze geen belemmering voor primering of stamboekopname. Dit is ter beoordeling van de KFPS-inspectie.

Helaas kan ik je voor de rest van je vragen niet uithelpen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:18

Kijk dat is duidelijk

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:11

Kun je met dit paard ook geen officiele friezenwedstrijden rijden dus?

scarlet12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:43

Friezenwedstrijden staan daar volgens mij los van en kan je gewoon aan deelnemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:39

Ja hoor je kunt gewoon deelnemen aan specifieke wedstrijden voor friese paarden.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 18:20

Kans is er wel dat ze t witte ook weer doorgeeft

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:55

Die van mij heeft een kleine witte aftekening op het hoofd, is gewoon opgenomen!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:37

Je kan inderdaad gewoon meedoen aan Friezenwedstrijden, dat is geen probleem, verder is het regelement heel duidelijk.
Als je er mee wil fokken houd er rekening mee dat ze het doorgeeft, en dat zo'n veulen veel minder aantrekkelijk is voor de verkoop binnen de echte friezenkopers zeg maar.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 17:02

:o @BlueStar

Dat sprak mij ook wel even aan haha wij hebben een drie jarige friese merrie met vol papier.
Wilden haar ook uit het veulenstamboek krijgen. Ook heeft ze een beetje wit. Gelukkig boven haar ooglijn en het zijn maar een paar witte haartjes.

*\o/* Phjiehwwwww

Ps. Waar heb je de info vandaan? Kan ik ook even gaan studeren. Bij toeval hebben we onze fries gekocht. Haar karakter sprak ons vreselijk aan. Intussen raak ik steeds meer besmet met het friezen virus. Alleen weet van het gedeelte keuringen enzv niets. Word wel eens tijd.
Ik hoop niet TS dat ik nu je topic in de war breng haha maar 1 vraagje :o We willen dus proberen om Emma uit het veulenstamboek te krijgen..... zal hier een leeftijds grens voor zijn?

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 17:11

nee hoor je brengt m'n topic niet in de war. Ik wilde een fries kopen met wat wit, maar dit is niet doorgegaan, dus wat mij betreft is dit topic klaar.
Behalve als iemand nog een leuke fries voor mij te koop heeft, dan heb ik natuurlijk wel vel interesse.!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:32

Ik heb een Fries met twee witte voetjes (kroonranden)
Toen wij hem kochten had hij alleen een geboorte bericht van KFPS dus zijn ouders waren bekekend. Omdat zijn vader een ggdh toen der tijd hoefde we alleen DNA bij zijn moeder te halen. (deze leefde nog :D ) En zo hebben we DNA onderzoek gedaan. Ouders klopte en nu hebben we stamboompapier. Hij staat wel in Bijboek 1...

Ik start met hem zowel tussen de 'KWPN-ers' als de Friezen. Ook de selecties voor het Friezen NK rij ik mee en omdat hij dus papier heeft mag ik ook op het kampioenschap starten (dus deelnemen aan de selecties)

Ik ga er van uit, als je deze merrie (met wit) laat dekken door een ggdh van de KFPS het veulen gewoon opgenomen wordt in het stamboek / bijboek (of hoe heet dat allemaal :') ) Al is het een paard veulen met roze stippen ;)

Wat de waarde van dit paard is kan ik je niet vertellen. Misschien een echte friezen fokker?

Succes :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:34

Waarde van welk paard?

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:36

Ik ken ook friezen met een kolletje, klein stukje wit bij het been en die worden ook opgenomen in het stamboek. Misschien nog een x laten bekijken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:01

Retlaw schreef:
Waarde van welk paard?

Paard wat TS bedoelt.

Waarde van mijn paard weet ik wel :')

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:33

onbetaalbaar he Anneke die topper van je!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:52

Retlaw schreef:
onbetaalbaar he Anneke die topper van je!

Voor mij wel ;)