Leeftijd fries zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankje11

Leeftijd fries zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 18:38

Hallo,

Ik zou graag willen weten op welke leeftijd jullie bij je fries beginnen met de voorbereiding op zadelmak maken en wanneer jullie voor het eerst het zadel er op leggen.

Alvast bedankt

michelle___

Re: Leeftijd fries zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:40

3/4 jaar, een Fries is niet anders als een normaal paard hoor?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:53

Als veulen naast mama: vast staan, voetjes geven, borstel, smid, ontwormpasta, afspuiten, etc.
Vanaf 2/2,5 jaar : Verkeersmak maken aan de hand (en gewoon veel van de wereld zien), dingen op en om lijf/schriktraining, meelopen naast een ander paard waar een ruiter op zit, leren wijken voor druk.
Er op/achter zitten vanaf 4-6 jaar, dan ook bitwijs maken ivm klaar met wisselen wat bit pijnlijk kan maken. Groeischijven in de rug (waar je als ruiter gewicht op hebt) sluiten pas tussen de 5 en 6 jaar en bij grote lang gelijnde paarden tot 2 jaar later. Fries heeft een zwakke rug, wachten totdat de groeischijven in de rug dicht zijn en de "fundering" dus uitgehard is helpt dat compenseren.

Voor, na en tijdens veel vrije beweging met sociale andere paarden.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 18:55

tamary schreef:
Als veulen naast mama: vast staan, voetjes geven, borstel, smid, ontwormpasta, afspuiten, etc.
Vanaf 2/2,5 jaar : Verkeersmak maken aan de hand (en gewoon veel van de wereld zien), dingen op en om lijf/schriktraining, meelopen naast een ander paard waar een ruiter op zit, leren wijken voor druk.
Er op/achter zitten vanaf 4-6 jaar, dan ook bitwijs maken ivm klaar met wisselen wat bit pijnlijk kan maken. Groeischijven in de rug (waar je als ruiter gewicht op hebt) sluiten pas tussen de 5 en 6 jaar en bij grote lang gelijnde paarden tot 2 jaar later. Fries heeft een zwakke rug, wachten totdat de groeischijven in de rug dicht zijn en de "fundering" dus uitgehard is helpt dat compenseren.

Voor, na en tijdens veel vrije beweging met sociale andere paarden.

*\o/* _/-\o_ :j Helemaal mee eens!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:00

Mijn paard was 10 :=
Hij heeft iedergeval lekker kunnen uitgroeien.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:04

Wij zijn bij 2.5 begonnen met longeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:14

Dit is een vraag waar je verschillende antwoorden op zult krijgen :+
Mij is geleerd dat Friezen later volwassen zijn dan KWPN-ers. Ze zijn in de regel ook minder sterk.
Het maakt volgens mij vooral uit hoe je het paard gaat gebruiken.
Ik rijd jonge paarden (ongeacht ras) altijd veel buiten; veel stappen, rechtuit en langzaam conditie ontwikkelen. Een goede basisconditie voorkomt (naar mijn idee) veel blessures. Een goede doorbloeding versterkt pezen, botten, etc.
Mijn aanpak zou zijn met 3 jaar in het tuig beleren; met 4 ohz; vanaf 5 echt doorrijden.
Het hangt natuurlijk ook af van de bouw van je paard.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:09

Die van mij heeft op haar derde weleens een zadel op gehad maar dan gewoon met het poetsen of in de stal even er op gelegd verder geen singel vast gedaan.
Daarna op haar 4de iemand laten komen om haar te laten beleren, dus toen ook pas begonnen met longeren end. Ze is toen een maand of 3 gereden. Daarna eigenlijk niets meer mee gedaan een keer of 5 een rondje op gestapt. Ze is nu 5 en ben van plan haar nu echt verder te gaan rijden en op te pakken. Heb ik al eerder geroepen maar nu moet ik echt van mezelf even doorzetten.

edit=ging iets mis met wijzigen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-07-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:11

5-6 jaar.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:15

Wow, dat vind ik wel héél laat!
Maargoed, daar waar ik rijd, gaan ze ook met 3 al voor de keuring, worden ze niet geprimeerd, worden ze zsm verkocht.
Dat ligt natuurlijk overal weer anders..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:18

Ideaal? 7 jaar
Realistisch : 4 jaar

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:24

verkeersmak maken op 2,5? Gewoon indien mogelijk lekker naast mama aan een halster als veulen mee naar buiten nemen.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:27

Goed naar je paard kijken.... Onze merrie is 3jaar en we zijn met dr bezig.
Als ze straks 'klaar' is doe ik het lekker rustig aan. Lekker bosritjes enzv. Niet te lang en niet te veel vragen. Dit komt wat mij betreft vanzelf.

Friezen zijn inderdaad iets later, maar goed naar je paard kijken. Sommige kun je gerust mee aan de slag als ze 3 zijn. En sommige zijn er nog helemaal niet aan toe.
Je kent je eigen paard het best.

Maar zoals eerder gezegd, het verkeersmak enzv. dit kan nooit kwaat

Goed naar je paard luisteren en kijken

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 13:30

Met 3,5 - 4 jaar zadelmak maken en dan rustig aan beginnen met rijden is mijn advies. 3 keer in de week 40 minuten is voor het eerste jaar wel genoeg, daarna kun je het rustig opbouwen. Friezen zijn heel braaf en werkwillig, maar lichamelijk zijn het laatbloeiers. :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 13:41

Dat zijn veel reacties in een paar dagen. Kon even niet online komen.

Iedereen bedankt voor de reacties. Hier heb ik echt veel aan. Het gaat niet meer om een veulen, ze is nu 3 jaar volgens mij. Er is al eens een zadeltje op geweest dacht ik. Ze heeft wel een grasbuik omdat ze 24/7 op het land staat. Als je een aantal keer per week gaat longeren, dan moet ze toch vanzelf afvallen?