probleempje met onze nieuwe Andalusier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furykim

probleempje met onze nieuwe Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:06

wij hebben sinds kort een Andalusier genaamd Campeador. We hebben hem gekocht van een man uit Belgie die Campeador heeft opgehaald uit Spanje. Hij is 8 jaar en sinds 3 maanden gecastreerd. Hij kende nog bijna niks qua rijden en vond het zadel opdoen zelfs nog een beetje spannend. Het is een super lief beestje en zo ontzettend 'koel' in zijn hoofd en buiten echt nergens bang voor, precies wat we zochten! We werden er echt verliefd op! Maar nu valt de droom een beetje in duigen.. hij begon met opstijgen ineens te stijgeren, de tweede keer weer en kwam zelfs over zijn kantelpunt heen en viel. Je zag voor de rest geen spanning bij hem. We zijn toen elke keer rustig opgestapt en hield iemand hem steeds vast. Dit ging goed totdat we vorige week met hem gingen rijden buiten en hij schrok van een stel koeien die tegen een ijzeren bak schopten. Hij ging weer omhoog en binnen 3 seconden lag hij weer op zijn rug met de ruiter onder zich. Heel gevaarlijk. Het rare is, nadat hij weer opstond, er totaal geen spanning aan hem te zien was en weer rustig naast je stond.
We hebben er mensen bij gehad die als beroep paarden inrijden en met 'probleempaarden' werken en die zijn er ook 3 keer mee omgevallen en nadat 1 ruiter hem wou omtrekken ging Campeador er ineens bij liggen. En niet zomaar liggen.. hij leek wel een circuspaard! Heel stil en met zijn nekje gebogen en zijn neusje tegen de grond. Hij wou niet meer staan en je kon zelfs op hem zitten en staan. Zoals dit plaatje ging hij liggen.
http://www.paardenwereld.be/Thumb/Thumb ... &s=700&T=1

De mensen gaven als advies dat we hem direct weg moesten doen en dat hij waarschijnlijk kunstjes kende die hij in Spanje heeft aangeleerd, maar dat we niet weten welke commando's hij heeft geleerd en dat dit gevaarlijk is voor ons. Helaas is er niks bekend over zijn achtergrond in Spanje. De mensen hebben zijn rug nog wel gecontroleerd en zeiden dat er niet veel mee aan de hand was. Wel heeft hij allemaal hele kleine littekentjes voor de oren en boven de ogen.
Nu wordt hij binnenkort opgehaald, en gaat hij weer terug naar Belgie, wat zo ontzettend jammer is, want het is voor de rest echt een super paard. Ik wil zo graag weten wat er met hem aan de hand is, zodat ze in belgie een goed huis voor hem kunnen vinden, want dat verdient hij. Ik zou hem alsnog heel graag zelf willen houden en er alles aan willen doen om er achter zien te komen, maar mijn moeder moet er ook op en die heeft geen vertrouwen meer in hem. Hebben jullie misschien enig idee wat er kan zijn? Ik wil hem zo graag helpen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:08

lijkt mij dat het geen kunstjes zijn (wie leert een paard nu achteroverklappen ? )
maar dat ie heeft ondervonden, dat je zo wel heel gauw onder het rijden uitkomt ;) mss. ooit begonnen door spanning en /of pijn, en nu blijft ie het doen.
gevaarlijk dus...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:10

Paard is waarschijnlijk nog niks gewend, is net geruind, overgang van Spanje naar België naar Nederland.
Ook weet je niet hoe hij daar is behandeld verder, waarschijnlijk anders dan in België of Nederland.
En hoe kun je weten dat hij zo ontzettend koel is buiten, terwijl hij amper is ingereden en nog niks gewend is?

furykim

Re: probleempje met onze nieuwe Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:12

Ik kon met hem gewoon buiten rijden en heb dat ook veel gedaan. Hij kende in de bak qua figuren etc niet veel, maar je merkte wel dat hij buiten veel had gereden want hij was goed verkeersmak en in Belgie heeft hij ook steeds buiten gereden( met een 8 jarig jongetje!) Die man schrok er ook wel heel erg van, want hij heeft dit ook nooit geweten

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:14

Hij was 3 maanden in Belgie waar hij was geruind. Het is inderdaad een enorme verhuizing, maar dat hij dit zo doet is, lijkt mij, niet de hoofdoorzaak van alles als je kijkt naar hoe het gaat.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 00:17

Dit klinkt inderdaad niet als 'circuskunstje', maar eerder als pure stress...

Geef hem even de tijd om te acclimatiseren. Het diertje heeft een hoop meegemaakt in een korte tijd. Zowel de export, als de castratie laten de nodige wonden achter.

Geef hem de tijd zijn wonden te likken, te herstellen en zoek dan iemand die je verder op weg helpt.

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 00:23

Daar zat ik zelf ook aan te denken.. maaar hij doet het wel erg gemakkelijk. Zal hij dit in de toekomst dan niet veel vaker gebruiken? Mijn moeder is een onzekere ruiter, zij moet echt een paard onder haar hebben die geen rare capriolen maakt. Het is zo moeilijk dit!!

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:39

Je neemt al een hengst van 8 jaar, die waarschijnlijk niks kent als alleen maar voor de koets lopen voor de toeristen in het verkeer.

Dan nog iets, Hij is nog niet zo lang hier en de reis is echt traumatische daar hebben ze wel even voor nodig om bij te komen, dat heeft niks met koel in het hoofd te maken maar met een totale schock van alles wat hij heeft mee gemaakt de afgelopen maanden en dat is niet niks ! Dat moet hij allemaal verwerken. Dan heb je hem ook geruint met 8 jarige leeftijd en zijn hele lichaam is in de war!.

Ik denk dat jullie geen mensen zijn voor dit paard, Ook het omhoog komen en omvallen is een balans probleem, dat hij daarna rustig staat zonder spanning is gewoon een schock moment van hem, hij schrikt van wat er gebeurt en blokkeerd in zijn hoofd en lichaam.

Ik denk dat dit paard in een schock zit en er niet uit kan komen door te veel prikkels die hij niet meer verwerken kan. Dan gaat er een soort van blackout op het dier en raken ze in de war.
Jullie zijn er op een totaal verkeerde manier mee begonnen en veelste snel! Hij heeft wel dik 3 maanden nodig om te herstellen van de reis en dan ook nog de casteratie en na verwerking van alles wat hem overkomen is.

Ik denk dat je beter af bent om hem eens 4 maanden rust te geven en alleen maar te gaan poetsen

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:42

wat je ook even kan laten controleren zijn zijn tanden.
ik heb wel eens meegemaakt dat een nieuw paard bij het opstijgen ook zo begon te steigeren, dit kwam met name door het aannemen van de teugels, het paard had enorme haken en de kleinste aanname van de teugels zorgde al voor enorm veel pijn.
wie weet is het wel zoiets simpels als dat.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:45

Zoiezo zou ik een paard goed na laten kijken kwa gezondheid op benen,longen,hart,tanden,ogen,
een simpele checklist bij de verkoop als je een paard al gaat bezichtigen.

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 10:05

Oke ik zal zijn tanden nog wel laten controleren. Hij heeft inderdaad veel mee moeten maken en dat kan een grote inpact op hem waarschijnlijk.maar hij was al 3/4 maanden uit spanje en ik heb elke keer maar een kwartiertje/20 min met.hem gereden. Het zou natuurlijk alsnog kunnen dat hij meer tijd nodig heeft, maar zal hij dit stijgeren nu niet vaker gaan gebruiken?

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:58

Het verschild per paard hoeveel tijd ze nodig hebben van geestelijk en lichaamlijk herstel. Maar je hebt je lelijk vergist in welke wonden het overhoud om een paard te vervoeren en te castereren en een nieuwe eigenaar alles veranderd en dan nog mee gerekend, Kleine kinderen passen zich makkelijker aan als een volwassene aan nieuwe situatie´s en dat geld ook zo bij paarden.

Ik zou hem echt waar 3 a 4 maanden mee poetsen en wandelen en een band mee opbouwen en slingeren aan de lijn beetje stemhulpen leren. En dan pas na 4e maand gaan longeren met bijzet en langzaam opbouwen naar erop zitten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:39

furykim, ik zou contact opnemen met Monya van het Balingehof, als er iemand veel weet van PRE's en 'probleem' gevallen dan is zij het. (balingehof.nl)

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:47

Je schrijft over zijn rug...."niet veel mee aan de hand" betekent dit dat er niks mee aan de hand is (bevestigd) of dat er misschien toch wat niet lekker zit in zijn rug.
Ik zou een VA en/of Osteaopaat er eens goed naar laten kijken.
Ook ben ik het eens met bovenstaande ...het beestje moet eerst weer ontstressen na alles wat hij heeft meegemaakt ....gewoon lekker poetsen en misschien eens een kleine wandeling aan de hand een band opbouwen zodat hij je gaat vertrouwen

Heel veel succes

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:58

Ik zou hem eerst heel veel rust geven en Innd is het geen gek idee om hem eens volledig te laten onderzoeken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:02

Even tussendoor.. waarom is het een reis die veel stress oplevert dat dat dier daar zolang van bij moet komen? Paarden reizen toch wel vaker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:04

Cer schreef:
Even tussendoor.. waarom is het een reis die veel stress oplevert dat dat dier daar zolang van bij moet komen? Paarden reizen toch wel vaker?

Je hebt het hier over een reis van ±20 uur of langer. Vaak hebben ze uberhaupt nog nooit op een trailer gestaan en komen soms uit een kudde, zijn dus weinig mensen gewend. Tel daar een hele andere omgeving bij voor, andere temperaturen etc en dan is t echt wel een behoorlijke verandering voor dit soort paarden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:10

Een verhuizing is bv wat anders dan een wedstrijd bezoeken wat in het begin ook stress kan opleveren maar paarden snappen later wel ik word ook weer " thuis gebracht"
Een verhuizing misschien lang in de trailer of vliegtuig gestaan, totaal andere omgeving en klimaat, andere mensen, andere paarden enz enz. Alles is anders.
Net zoals bij de mens die gaat verhuizing wat je wel van te voren weet reageerd de 1 heel makkelijk op en de ander moet wat langer wennen aan de nieuwe omgeving.
En kunnen de kleinste dingen al stress geven.

Wat die littekens zijn zou ik ook niet weten. Misschien hebben kenners van deze paarden daar een idee van.

Als je moeder er nog geld aan wilt besteden zou ik zeggen laat hem helemaal na kijken en ga op zoek naar betrouwbare adressen.
Mensen die goede ervaringen hebben met iemand.

Het paard gaat nu weer terug geeft weer stress en blijft nu misschien van mens tot mens gaan.
Dit is nooit goed voor een paard.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:13

De reis vanaf Malaga naar NL is met de Auto 56 uur.
geen denken aan ik dat ooit ga doen het is 3 uur met het vliegtuig.
vrachtwagens moeten om de 2 uur stoppen dus reken maar dat een dier wel minstens een week op de wagen staat.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:20

Ik zou toch eerst zijn rug en tanden goed laten nakijken voor je beslist hem terug te sturen.
Een paard kan na een verhuizing van stal soms al een jaar nodig hebben om echt te wennen. Daarnaast heeft mijn paard ook bijna 3 kwart jaar nodig gehad om te wennen aan het ruin zijn. Was 4 en had gedekt en is een tijd depressief en ongemotiveerd geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:20

PinkPrincess schreef:
De reis vanaf Malaga naar NL is met de Auto 56 uur.
geen denken aan ik dat ooit ga doen het is 3 uur met het vliegtuig.
vrachtwagens moeten om de 2 uur stoppen dus reken maar dat een dier wel minstens een week op de wagen staat.

Oh ik heb de afstand iets onderschat :') Maar dan is de verhuizing des te stressvoller.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:24

na 3 maanden nog steeds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:26

Cer schreef:
na 3 maanden nog steeds?

Als een paard van begin af aan niet goed heeft kunnen wennen en acclimatiseren kan dat zijn doorwerking hebben en kan het paard stress houden doordat hij situaties gewoon niet goed kan verwerken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:29

maar is de optie die de TS zelf geeft, namelijk dat hij onhandige kunstjes heeft geleerd, geen optie dan? Ik ken niet veel paarden die heel chill gaan liggen als ze stress hebben. (ja, of ze moeten zich uit pure stress en frustratie hebben laten omvallen maar dan liggen ze er niet heel relaxed bij).

Overigens, ik begrijp uit het verhaal dat het paard zowieso teruggaat naar Belgie. Dan hoeft de TS er toch helemaal niks meer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:30

Cer schreef:
maar is de optie die de TS zelf geeft, namelijk dat hij onhandige kunstjes heeft geleerd, geen optie dan? Ik ken niet veel paarden die heel chill gaan liggen als ze stress hebben. (ja, of ze moeten zich uit pure stress en frustratie hebben laten omvallen maar dan liggen ze er niet heel relaxed bij).

Overigens, ik begrijp uit het verhaal dat het paard zowieso teruggaat naar Belgie. Dan hoeft de TS er toch helemaal niks meer mee?

Dat lijkt me zeer onlogisch, ik denk eerder dat het een stressuiting is. Een paard gooit zich echt niet voor de lol op de rug, dat doet ze echt wel pijn...