Fries VS Barokpinto

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

Fries VS Barokpinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:28

Nouja, zoals de topictitel aangeeft: fries versus barokpinto?!

Wat zijn de verschillen, afgezien het kleurtje, bij beide rassen?
Ik doel voornamelijk op karaktereigenschappen etc.

Brand los zou ik zeggen!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:37

Mijn voorkeur heeft de echte fries, nuchter tussen de oren en een superpaard in de omgang en onder het zadel.

De barokpinto die ik gezien heb vond ik wat onvoorspelbaar onder het zadel.

Maar goed op een paard kun je niet vergelijken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 13:40

Ondanks dat je op een paard idd niet kunt vergelijken, toch bedankt voor je reactie (al hoop ik stiekem op meer :o )

Sowieso zit er natuurlijk per paard een wereld van verschil.. Ik rijd momenteel eigenlijk alleen friezen, maar geen paard is hetzelfde als een ander en heb dr ook een paar gereden die ook niet echt fijn betrouwbaar waren onder het zadel. Heeft ook veel met afstamming en opvoeding te maken.

Ondanks dat staat friezen idd bekend om het betrouwbaar "koel in de kop" karakter.
Maarja.. Waar staan nu die barokpinto's om bekend?

Marente1508

Re: Fries VS Barokpinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:17

Mag ik even tussendoor iets vragen? Hoe zie je het verschil tussen een barokpinto en tinker? De bouw dacht ik zo. Of ?

Chaos

Re: Fries VS Barokpinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:23

Onze Bonte Fries (AES) was een enorme verbetering op de moeder. Moeder had drie fijne gangen maar niet heel bijzonder. Chaos had veel expressie en souplesse. Meer voorwaartse drang en luxer.
Hij schijnt het ohz erg fijn te doen maar heb er niks van gezien. Hij liep enkel ad longe toen hij vertrok naar Costa Rica.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:20

Mooi paard die Chaos! Bij jou dus wel positieve ervaringen met een barokpinto?!

@Maserati15; (naar mijn idee) het verschil tussen barokpinto's en tinkers: Barokpinto's zijn groter, minder zwaar en bewegen anders.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:17

ImkeTarek schreef:
Ondanks dat je op een paard idd niet kunt vergelijken, toch bedankt voor je reactie (al hoop ik stiekem op meer :o )

Sowieso zit er natuurlijk per paard een wereld van verschil.. Ik rijd momenteel eigenlijk alleen friezen, maar geen paard is hetzelfde als een ander en heb dr ook een paar gereden die ook niet echt fijn betrouwbaar waren onder het zadel. Heeft ook veel met afstamming en opvoeding te maken.

Ondanks dat staat friezen idd bekend om het betrouwbaar "koel in de kop" karakter.
Maarja.. Waar staan nu die barokpinto's om bekend?

Maar ook hier geld ook niet alle friezen zijn "koel in de kop" .

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 14:47

Daarom zeg ik ook alleen dat ze erom bekend staan ;) , zeg er zelfs bij dat ik er een hoop ken die hier niet onder vallen (waaronder "mijn" paardje).
Net zoals je kunt zeggen dat shetlanders eigenwijs zijn.. Tuurlijk kun je geen enkel paard, welk ras dan ook, over 1 kam scheren (met ong 25 friezen bij ons op stal is geen paard het zelfde als de ander).

Maar toch kijken veel mensen als ze een paard gaan kopen naar bepaalde rassen omdat ze waar dan ook "om bekend staan". Iemand die een persee een haflinger wilt, omdat deze zo bomproof zijn, zal niet snel naar een (bv) arabier gaan kijken (ben misschien een beetje slecht in voorbeelde verzinnen, maar hoop dat je me snapt :P )

Zal gelijk dan even uitleggen waarom ik dit topic geopend heb:
De merrie die ik rijd is een fries waar ik stapelgek op ben. Met deze merrie (ster, 1e premie, heeft vorige week de IBOP gehaald en hopen we dit jaar kroon te krijgen) word gefokt. Als ik de financiele mogelijk heb om ooit een eigen paard te kopen, zou ik het liefst deze merrie kopen, maar deze zal dan hoogstwaarschijnlijk vér buiten mijn budget liggen. Dus dan zou ik graag een afspraak maken met haar eigenaar om voor mijzelf hier een veulen uit te fokken, zodat ik dan toch een stukje van "mijn" huidige paardje in mn bezit krijg. Alleen zit ik momenteel over mijn toekomstdromen te twijfelen of ik dan een volle fries, of een barokpinto hengst als vader wil..

Maar aangezien ik geen discussie wilde over het wel of niet fokken van een paard, aangezien je nooit weet hoe deze gaat ontwikkelen, heb ik deze reden er in mijn beginpost niet bij gezet. Dus hoop bij deze dat deze discussie niet alsnog gaan ontstaan.