Het Iberische paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wietske98

Het Iberische paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:40

Hoi!

Ik zat wat te bladeren in de nieuwe paardenSport en kwam een stuk tegen over 'Iberische paarden'
Het gaat over de barokke rassen, maar nou vroeg ik mij af of het Iberische paard ook een apart ras is?
of dat het misschien een algemene naam voor paarden als lusitano's enz is? Ik heb verder wel 'ervaring' met barokke rassen maar heb hier nog nooit van gehoord..

Groetjes!

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:52

het is geen apart ras.;)
Laatst bijgewerkt door castano op 01-06-12 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:53

castano schreef:
iberische paarden komen van de iberische landen..so simplel

Dat is Ts haar vraag toch niet?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:06

Onder het Iberisch paard kan je de paarden verstaan die van het Iberisch Schiereiland komen, Spanje en Portugal, dit zijn de PRE ( Andalusier/ Spanje) en de Lusitano ( Portugal). Vroeger was dit 1 stamboek ( Spanish Purebred) maar de fokrichtingen zijn uiteindelijk opgesplitst in 2 stamboeken: PRE en Lusitano.
Veel Lusitano's voeren dan ook een flinke portie "Spanish Purebred" en een goede PRE en een goede Lusitano zullen veel overeenkomsten hebben en niet altijd even makkelijk te onderscheiden zijn omdat ze veel op elkaar lijken.
Bij sommige PRE zie je wel vaker wat minder "kont" en teveel "front", bij sommige Lusitano's wat meer ramshoofd ( vooral de oude lijnen zoals die van de fokkerij van Veiga).

PinkPrincess

Re: Het Iberische paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:28

Zoals ElCid al zei,

Ibirische paarden zijn paarden van Spanje en Portugal

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:01

Ik ga mee met Elcid, maar vond dit stuk op de website paarden van de zon erg verwarrend:
http://paardenvandezon.com/nl/936/Wat-i ... paard.aspx

Ik dacht/denk altijd dat het lijstje wat zij daar noemen de barokke paarden zijn en de Iberische paarden inderdaad gewoon de Spaanse en Portugese...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:40

madelief88 schreef:
Ik ga mee met Elcid, maar vond dit stuk op de website paarden van de zon erg verwarrend:

Ik dacht/denk altijd dat het lijstje wat zij daar noemen de barokke paarden zijn en de Iberische paarden inderdaad gewoon de Spaanse en Portugese...

Ik denk hetzelfde als jij: Iberische ( dus afkomstig van Iberisch schiereiland Spanje en Portugal) is PRE en Lusitano ( en bijv. Iberische Cruzado's) maar Lippizaner/ Kladrubber, etc. is echt niet Iberisch maar wel barok; foutje van hun kant :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:47

ElCid schreef:
madelief88 schreef:

Ik denk hetzelfde als jij: Iberische ( dus afkomstig van Iberisch schiereiland Spanje en Portugal) is PRE en Lusitano ( en bijv. Iberische Cruzado's) maar Lippizaner/ Kladrubber, etc. is echt niet Iberisch maar wel barok; foutje van hun kant :o

Nou ja, fout...
Zo fout hoeft het ook weer niet te zijn, want aan de basis van de knabstrupper en Frederiksborger zit bv het
(daar is ie weer, die kreet) Iberische paard.
Daarmee hebben dus ook deze barokke rassen een Iberische achtergrond.
(Was alleen even om het nog verwarrender te maken :D )

Ik zeg dan ook als ik verwarring heb met mijn paard, dat dat komt door zijn in het Deens met Spaans geschreven
gebruiksaanwijzing die verkeerd in het Duits vertaald is en dan moet worden gelezen door een Nederlander.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:22

Ja, het zit aan de basis, maar dat is toch iets anders dan het zijn.
Aan de basis van de Engelse Volbloed zit de Arabier, maar Engelse Volbloeds zijn geen Arabische paarden :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:26

Dat ben ik met je eens, maar snap de gedachte erachter wel.

(blij dat mijn fjord gewoon fjord is, scheelt een hoop verwarring)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:28

Bij de Iberische rassen hoort ook nog de (Portugese) Garrano en de Sorraia.
Niet zozeer barokke types, maar wél Iberische paarden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:38

Er zijn best veel iberische rassen , hier even de pag van wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Iberian_horse , mijn zoontje heeft een asturcona merrie (een bergpony) hartstikke fijn dapper dier.
Spanje en Portugal is niet alleen PRE en lusitano :D , heb ook verschillende hispano/ bretones op stal gehad en zijn ook superdieren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:22

Ja, natuurlijk zijn er nog andere rassen afkomstig uit Spanje/ Portugal, maar in de "volksmond" zal er met Iberisch paard vrijwel altijd de PRE/ Lusitano bedoeld worden.
De andere rassen die daar voorkomen zijn toch een stuk minder bekend en komen buiten ( en binnen ;) ) die landen (nog) minder voor.
Al zou het natuurlijk wel erg leuk zijn om op een "Dag van het Iberische paard" met een bergpony op te komen dagen 8-)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:15

Inderdaad, gewoon alles wat van Spanje en Portugal komt :j

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:56

jus schreef:
Er zijn best veel iberische rassen , hier even de pag van wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Iberian_horse , mijn zoontje heeft een asturcona merrie (een bergpony) hartstikke fijn dapper dier.
Spanje en Portugal is niet alleen PRE en lusitano :D , heb ook verschillende hispano/ bretones op stal gehad en zijn ook superdieren.

Inderdaad, veel meer rassen als ik ooit gedacht had! Dank je voor deze lijst. Leuk om ook eens naar andere, minder bekende rassen te kijken!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:19

Citaat:
Al zou het natuurlijk wel erg leuk zijn om op een "Dag van het Iberische paard" met een bergpony op te komen dagen

Hihi , woon een beetje ver weg anders was ik zo gegaan :D