Way zijn barok paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naima_72

Way zijn barok paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:05

Ik heb gehoort dat de barok paarden van die spaanse rassen zijn zoals de Lipizanner en de Lusitano en Andalusier?

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:08

Laatst bijgewerkt door caj2008 op 31-05-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Naima_72

Re: Way zijn barok paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:09

ooh, maar wat zijn barok paarden dan? en je hebt gelijk de Lusitano komt uit Portugal en niet uit Spanje! waha was ik effe vergeten! :+

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:10

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:10

De Fries is ook een voorbeeld van een barok ras. En ook de Knabstrupper, als ik het goed heb...

Barokke paarden zijn rassen of types die populair geworden zijn in de barokke periode in de geschiedenis. Het zijn ook paarden die een lichaamsbouwbouw hebben in zogenaamd 'vierkantsmodel'.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:16

Barokke rassen zijn de paarden die uit die tijd komen,
het heeft ook met bouw te maken.

Spanje heeft namelijk ook gewoon warmbloed paarden hoor, dat valt niet meteen binnen het barokke ras :P

Lippizanner komt uit Wenen ( spaanse rijschool uit Wenen rijd op dit ras)
Lusitano is Portugees
Andalusier komt uit Andalucia
Hispano is Spaans
Azteca is ook een barock ras geloof ik, waar die vandaan komt weet ik zo even niet. Mexico?
De Fries is ook een barock ras, en komt uit NEDERLAND :P

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:40

PinkPrincess schreef:
Lippizanner komt uit Wenen ( spaanse rijschool uit Wenen rijd op dit ras)

De Lippizaner komt van oorsprong uit Slovenië http://nl.wikipedia.org/wiki/Lippizaner
Komende zomervakantie zijn we in de buurt van Lipica en zijn zeker van plan een bezoek aan de Stoeterij te brengen.

pensky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:49

hierbij behoren inderdaad ook de knabstrupper en de frederiksborger alletwee uit denemarken ,Als je het leuk vindt om al deze rassen te zien!!!! Het laatste weekend van september op Moravita Coevorden.
voor meer info: http://www.moravita.com

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:54

Yep azteca komt uit Mexico..maare je moet maar wat rondkijken(op bokt) op dit onderwerp..er zijn er heeeeeel veel van

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:37

en de camarque!

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:34

Iemand zij eens tegen mij dat als je een Paint en een Fries kruist ej een barock panies krijgt waha xD

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:25

Mogelijk een dier met wat "barokke" kenmerken. Zoals vierkantsmodel, weelderige manen, staart, etc.
Maar in geen geval een barok ras.

Een barok type en een barok ras worden nogal eens door elkaar gegooid.

De barokke rassen zijn de rassen die zijn ontstaan/populair waren tijdens de barok periode.
Onder andere Fries, Lipizaner, Lusitano, PRE (andalusier), Knabstruber, Frederiksborger.

Als men het over een barok type heeft, wordt er vaak een dier bedoeld dat een vierkante bouw heeft, vaak een flinke hals, veel behang.
Dit kan uiteraard bij zeer veel rassen voorkomen....

Er zijn ook wel (individuele) paarden van een barok ras, die weinig behang hebben, of weinig hals, er zijn er zelfs wel wat met een wat langere lichaamsbouw... Maar als het een zuivere Lusitano, PRE, Lipizaner etc. is, dan is het toch een paard van een barok ras....
Om het ingewikkeld te maken...

Mijn paard bijvoorbeeld is Lusitano, maar heeft niet buitengewoon veel behang. (helaas...)
Toen ik hem kocht was hij er nogal beroerd aan toe, en had hij haast (oke, iets overdreven) een hertehals. En zeer weinig correcte bespiering.
Toch is het een barok ras...

Overigens is hij gruwelijk opgeknapt, nu herken je er wel weer een barok paard in... Alleen die manen blijven ielig helaas...

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:45

Femke_Tweety schreef:
Mogelijk een dier met wat "barokke" kenmerken. Zoals vierkantsmodel, weelderige manen, staart, etc.
Maar in geen geval een barok ras.

Een barok type en een barok ras worden nogal eens door elkaar gegooid.

De barokke rassen zijn de rassen die zijn ontstaan/populair waren tijdens de barok periode.
Onder andere Fries, Lipizaner, Lusitano, PRE (andalusier), Knabstruber, Frederiksborger.

Als men het over een barok type heeft, wordt er vaak een dier bedoeld dat een vierkante bouw heeft, vaak een flinke hals, veel behang.
Dit kan uiteraard bij zeer veel rassen voorkomen....

Er zijn ook wel (individuele) paarden van een barok ras, die weinig behang hebben, of weinig hals, er zijn er zelfs wel wat met een wat langere lichaamsbouw... Maar als het een zuivere Lusitano, PRE, Lipizaner etc. is, dan is het toch een paard van een barok ras....
Om het ingewikkeld te maken...

Mijn paard bijvoorbeeld is Lusitano, maar heeft niet buitengewoon veel behang. (helaas...)
Toen ik hem kocht was hij er nogal beroerd aan toe, en had hij haast (oke, iets overdreven) een hertehals. En zeer weinig correcte bespiering.
Toch is het een barok ras...

Overigens is hij gruwelijk opgeknapt, nu herken je er wel weer een barok paard in... Alleen die manen blijven ielig helaas...

Thanx! maar je hebt ook Lusitano's en lippizanners met volle manen toch?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:23

Meestal wel zelfs... Die van mij is de uitzondering geloof ik...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:02

Een barok paard draagt ook altijd iberisch bloed in de aderen naast het uiterlijk en geschiedenis.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 00:12

Ts, je zou het boek dier, boven dier eens moeten lezen!!! :j