Pura Raza........... ? Menorquina ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Pura Raza........... ? Menorquina ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 15:26

Ik was vandaag op een paardenmarkt en er stond een paard wat me gelijk aansprak.
Ik heb in het paspoort gekeken, maar en stonden geen inentingen en geen naam in tenminste in kon het niet vinden. Ik vroeg ook aan de handelaar waar de chipcode stond en dat kon hij mij ook niet vertellen.

Zelf heb ik een PRE andalusier en het paspoort leek niet op het mijne.
Het was een spaans rood paspoort. Nou ben ik de naam vergeten het was geen pura raza espanola, maar heb begon wel met pura raza ........
Hoeveel stamboeken van het spaanse paard zijn er eigenlijk?

Zelf denk ik niet dat het een PRM was omdat ik net heb gelezen dat zie altijd zwart zijn.
Dit was een cremello.

Ik heb dit paard niet gekocht omdat ik weet dat bij de pura raza espanola een carta hoort en niet weet hoe het zit met een ? Menorquina ?

Bedankt alvast voor het mee denken.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:51

Als er geen naam en chipcode in staat is het sowieso foute boel...Zonder chip mag niet.
Vroeger waren de paspoorten van de PRE wel rood, voordat het overgenomen werd door ANCCE, dat is nog niet zo heel lang geleden, chippen daarentegen doen ze bij de PRE al heel lang, langer dan dat het hier verplicht is..

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 21:00

Cyrina schreef:
Als er geen naam en chipcode in staat is het sowieso foute boel...Zonder chip mag niet.
Vroeger waren de paspoorten van de PRE wel rood, voordat het overgenomen werd door ANCCE, dat is nog niet zo heel lang geleden, chippen daarentegen doen ze bij de PRE al heel lang, langer dan dat het hier verplicht is..

Ik kon zelf niks vinden in het paspoort ook geen datum het leek wel een banco paspoort.
In het paspoort was wel een soort nummer gedrukt op alle blaadjes ik vroeg ook hoe oud ze was en ze handelaaren zijden 4 jaar.

Maar als het van een echte PRE was dan zou dat er wel in staan toch?

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:25

volgens mij heet ook de volbloed arabier in spanje Pura Raza Arabe ofzo, wellicht dat er nog meer PR...s zijn?

maar lijkt me sterk dat je een cremello PRE op de paardenmarkt tegenkomt...

mijn PRE had eerst ook een paspoort van een ander stamboek, daarin was dan net overgenomen dat een type PRE paard is, misschien dat dit ook zoiets is? een kruising PRE en dat het bij een ander stamboek is ingeschreven en dat daarbij vermeld is dat het type PRE is? Bij die van mij heb ik overigens de dekbon erbij gekregen en heb daarmee alsnog PRE papieren kunnen aanvragen.

Cyrina

Re: Pura Raza........... ? Menorquina ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:47

was het geen koeien paspoort dan, die truc is wel vaker uitgehaald... die hoeven geen chip te hebben.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 11:00

Aestrith schreef:
volgens mij heet ook de volbloed arabier in spanje Pura Raza Arabe ofzo, wellicht dat er nog meer PR...s zijn?

maar lijkt me sterk dat je een cremello PRE op de paardenmarkt tegenkomt...

mijn PRE had eerst ook een paspoort van een ander stamboek, daarin was dan net overgenomen dat een type PRE paard is, misschien dat dit ook zoiets is? een kruising PRE en dat het bij een ander stamboek is ingeschreven en dat daarbij vermeld is dat het type PRE is? Bij die van mij heb ik overigens de dekbon erbij gekregen en heb daarmee alsnog PRE papieren kunnen aanvragen.

Dit paard leek niet op een arabier,
Ik vond het ook nog al een kans om zo'n paard te kopen de prijs die werd gevraagd was niet veel hij wou minimaal 3000,- hebben.
Als er dan ook duidelijke papieren bij zaten dan snap ik die prijs maar dat was dus niet zo.

Ik zal even google op spaanse paspoorten. (Dit is allemaal achteraf want het paard is er niet meer maar ben wel benieuwd)
De merrie had wel een brandmerk dat leek op een een beugel en beugelriem in een rondje.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:19

Er worden zoveel paarden verhandeld in de wereld !!

Je weet nooit precies wat je tegen kan komen. Maar 1 ding is zeker, je paspoort is niet pluis

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:55

nieuwe spaanse paspoorten van paarden zonder stamboek zijn rood en lijkt iid op een mensenpaspoort maar groter :D , is nu verplicht voor elk paard (voorheen waren het kartonnen kaarten) , elke comunidad (streek , provincie) is verschillend , bij ons in de comunidad valenciana staat er ook een foto in(die maakt de dierenarts) en geen naam. zonder dit paspoort mag er niet gereisd worden met het paard.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 16:33

jus schreef:
nieuwe spaanse paspoorten van paarden zonder stamboek zijn rood en lijkt iid op een mensenpaspoort maar groter :D , is nu verplicht voor elk paard (voorheen waren het kartonnen kaarten) , elke comunidad (streek , provincie) is verschillend , bij ons in de comunidad valenciana staat er ook een foto in(die maakt de dierenarts) en geen naam. zonder dit paspoort mag er niet gereisd worden met het paard.

Ik kon de naam niet vinden. Staat het normaal geproken ik zo oud paspoort ook op de eerste bladzijde

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 12:19

Ik kan niks vinden op google over spaanse koeien paspoort.