Jeukende manen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loversyl

Jeukende manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:24

Zoals velen al weten heb ik mijn PRE geimporteerd uit Spanje, hij is nu een jaar ongeveer in Nederland.
Sinds een week of 2 heeft hij hele erge jeuk aan zijn manen, hij schuurt gelukkig nog niet maar als ik kan of was valt hij bijna om van de jeuk.
Ik zit erover te denken hem te laten testen op allergieen, maar ik hoorde dat het heel duur is.
Ik zag op internet Sweet itch, dat wil ik gaan proberen heeft iemand daar ervaring mee?
Of heeft iemand een idee wat het kan zijn of wat je er tegen kan doen?

eleni_vdh

Re: Jeukende manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 09:25

mis zomereczeem.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 09:28

eleni_vdh schreef:
mis zomereczeem.

Daar zat ik ook aan te denken maar wat ik kon vinden krijgen (bijna) alleen koudbloeden het, en hij is zo'n warmbloed als maar kan.
Daarom zit ik erover te denken hem te laten testen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:36

Complete onzin, dat over koud- of warmbloeden. Dan zouden Friesen ook geen zomereczeem krijgen....
Heb er laatst zelf nog 1 in Spanje gezien die z'n manen compleet had afgeschuurd.
Behandel het maar als eczeem, daar doe je je paard een groot plezier mee. Eczeemdeken op (ik zweer bij de Boett deken) en eventueel benen en hoofd nog behandelen met anti-vlieg.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:39

Kinke schreef:
Complete onzin, dat over koud- of warmbloeden. Dan zouden Friesen ook geen zomereczeem krijgen....
Heb er laatst zelf nog 1 in Spanje gezien die z'n manen compleet had afgeschuurd.
Behandel het maar als eczeem, daar doe je je paard een groot plezier mee. Eczeemdeken op (ik zweer bij de Boett deken) en eventueel benen en hoofd nog behandelen met anti-vlieg.

Dit stond er:
Dit zien we aan het feit dat de aandoening meer voorkomt bij bepaalde rassen en families. Rassen met een grote gevoeligheid zijn friezen (18% van de friezen heeft SME), koudbloeden, fjorden, tinkers, welsh pony’s, new forest pony’s, ijslanders en haflingers.

Ik ga hem inderdaad een deken met hals op doen en met sweet itch behandelen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:51

Als hij echt eczeem heeft dan is een deken met hals niet voldoende. Ga dan voor een echte eczeemdeken. Ik heb zelf 10 jaar lang een Fries gehad met eczeem en geloof me...jeuk is verschrikkelijk. Vooral als je het 24/7 en dan zo'n 6 maanden per jaar hebt. Wees vooral heel consequent met de deken. Bij voorkeur constant ophouden (behalve als je gaat rijden uiteraard). Wassen met teershampoo neemt ook de ergste jeuk weg, maar dit pas doen als je al een deken hebt. Zodra je het paard nat maakt komen die kleine krengen al aangevlogen. Begin liever nog vandaag dan morgen met de deken.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:55

Ik heb net een deken besteld en de gel, komt als het goed is morgen.
Als het een week niet werkt dan bel ik de uithof of ze hem willen testen.
En op de uitslag daarvan bepaal ik wat ik doe

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:36

Wassen met teershampoo werkt ook erg goed

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:30

helaas hebben PRE ook zomer eczeem die van mij kreeg het na 3 jaar in nederland te zijn....wassen kort houden en een deken op..(waar je nu denk ik al te laat mee ben)

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 22:04

Ik gebruik Sweet Itch voor mijn barokje, die zo nu en dan wat jeuk heeft.
Ik kneed het in zijn manenkam en staarwortel.
Het helpt goed, voor zijn jeuk, dan.

bianca2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:55

derfen gebruiken werkt zeer goed

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:01

ben je iets anders gaan voeren ??
Of heeft het misschien met de combinatie gras en ander voer te maken, dat hij nu te veel voedingsstoffen krijgt.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:02

kan het geen luis zijn? mijn shetlander heeft midden in de zomer ook een keer onwijs jeuk gehad aan zijn manen. ik kon niks vinden (hij heeft in de lente vaak last van luis), toen de DA erbij die vond met speciaal klein kammetje wel luis (kleine bloedluis).

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 13:05

voer is hetzelfde, wel staat hij nu veel op het gras en krijgt veel wortelen (misschien teveel suikers daardoor?)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:40

Je zou eens kunnen proberen het voer weg te laten/ te verminderen, (afhankelijk van hoeveel hij moet werken).
Vaak is gras alleen al genoeg, mijn paard staat de hele dag op gras en krijgt verder niks bijgevoerd als een pluk hooi voor 's nachts.
Ik rijd haar 4 á 5 keer in de week (flinke buitenritten).

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:27