Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Drunksheep schreef:Barokke paarden reageren heel anders. Een KWPN'er komt bijvoorbeeld omhoog als hij het niet eens is met wat je doet, terwijl veel Barokke paarden toch meer van de subtiele hints zijn, zoals gewoon hun hoofd omhoog gooien als je te hard in hun mond loopt te trekken. Al kunnen ze flink uit hun vel springen als je ze onrechtvaardig behandelt. Ook zijn het echt paarden die voor één iemand door het vuur gaan is mijn ervaring, vaak wel allemans vriendjes, maar als ze eenmaal 'hun' mens hebben zijn ze daar erg aan gehecht. Ook als ze schrikken/eng vinden is dit vaak 3 pasjes rennen of slechts een beetje heet gedribbel onder je, waar andere paarden al gauw er kéihard vandoor gaan of totaal in de staak gaan.
Máár dit is tot nu toe mijn ervaring
neapolitano schreef:Ik heb beide types. Een lipi en een kwpn merrie. Ik vind eerlijk gezegd nauwelijks verschil. Ze zijn beide gevoelig en aanhankelijk. Het enige verschil is die misschien door het ras komt is dat ik vind dat mijn lipi duidelijker is in wat hij wel of niet wil. Terwijl mijn merrie soms moeilijker te lezen is. De kwpn merrie werkt wel gemakkelijker ik geef haar een opdracht en dat voert ze uit, terwijl ik mijn lipi beleefd moet vragen en dan voert hij het uit, maar dat kan ook leeftijdsverschil zijn. Ik denk vooral dat het uiterlijk verschillend is. Oh ja een groot veschil vind ik wel dat de merrie wat lomper is dan mijn lipi daar moest ik erg aan wennen.
Drunksheep schreef:Of tégen je als je ze onrespectvol behandelt