kleuren van de PRE

Moderators: Melissa0304, Sica, RianneH, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

danaderese

kleuren van de PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-12 13:23

hoi

zo net zat er in de post de uitkomst van de kleur analyse van mijn PRE
hij is nu 100% valk (ggEEAACCrppchchzz) *\o/*

nu heb ik wat vraagjes omtrent de benamingen van de kleuren in het spaans
de nergo en zo kan ik wel aan uit maar de benamingen van de verdunningskleuren

daar krijg ik pas een punt hoofd van
voor zo ver ik heb kunnen uitwerken van benamingen is:
bayo = valk (easy)
palomino blijft palomino
perla = perlino???
isabelo/a = dun???

maar dan hebt je plots weer een benaming : perlino.
welke kleur moet die dan voorstellen aan gezien perla al perlino is

zijn er mensen die mij kunnen helpen

als het hier niet goed staat sorry

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

Lusitano

Re: kleuren van de PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:30

perla is palomino
cremello is cremello
perlino noemen ze volgens mij vaak albino
bayo is idd valk (of baya als het om een merrie gaat)
champagne heb je ook nog
alazan is vos

Nu, wat zal een koffievos dan zijn?

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:31

cremello is overigens verdunning op vos
perlino op bruin vlgs mij

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:05

Ik vind het altijd vrij verwarrend wat de spaanse doen met kleur.

Perla en perlino ... eentje beschrijft het creme gen en de andere heb ik al gehoort als beschrijving van het Pearl gen. Terrecht of onterrecht laat ik even in het midden.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:12

De kleuren die op de ancce website zijn asl volgt:

Alazan diluido
Alazana
Albina
Baya
Blanca
Castaña
Castaño diluido
Desconocida
Isabelo
Negra
Overa
Palomino
Perla
Pia
Ruana
Torda
Zaina

Als ik google op perla kom ik vooral palomino paarden tegen, maar palomino staat ook al gewoon zo in het lijstje.. perlino weer niet. Dus misschien perla = perlino?

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-12 18:04

Aestrith schreef:
De kleuren die op de ancce website zijn asl volgt:

Alazan diluido
Alazana
Albina
Baya
Blanca
Castaña
Castaño diluido
Desconocida
Isabelo
Negra
Overa
Palomino
Perla
Pia
Ruana
Torda
Zaina

Als ik google op perla kom ik vooral palomino paarden tegen, maar palomino staat ook al gewoon zo in het lijstje.. perlino weer niet. Dus misschien perla = perlino?

ja perla is perlino maar op het lijstje dat ik heb gekregen staat perlino ook
wat betekend dat dan?

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:54

Ah perlino is alleen iets genetisch denk ik, op de website staat in dat lijstje bij LG coat color perlino er niet tussen, dit lijstje zijn de mogelijke uiterlijke vachtkleuren van PREs denk ik. in het lijstje Genetic coat color staat perlino er wel bij

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-12 13:27

Aestrith schreef:
Ah perlino is alleen iets genetisch denk ik, op de website staat in dat lijstje bij LG coat color perlino er niet tussen, dit lijstje zijn de mogelijke uiterlijke vachtkleuren van PREs denk ik. in het lijstje Genetic coat color staat perlino er wel bij

perlino in iets genetisch maar op de papieren van de analyse staat perla én perlino in 1 lijst samen

perla staat naast bayo als (perlino)
perlino staat naast isabelo

dan moet de perlino in deze context toch ook nog een andere kleur voor stellen

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-12 18:28

ik heb nog wat opzoek werk gedaan en ben op het volgende uit gekomen
perla staat voor perlino
isabelo is niet dun maar een 1 malig aanwezig pearl gen
perlino in deze context is 2 aanwezige pearl genen

Citaat:
Pearl: The pearl gene (formerly known as the Barlink or apricot gene) is a recently discovered recessive and cream activated dilution. Because it is recessive, one copy of the pearl gene will not affect coat color (if the cream gene is not present). Two copies if the pearl gene act as a double dilute on the coat, mimicing cremello, perlino, and smoky cream shades. The pearl gene combined with one cream gene produces horses that look very like the champagne dilutions

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:19

Dit heb ik gemaakt van wat de ANCCE opstuurt (vertaald uit een plaatje)

Tordo: Schimmel
Castano: bruin
Bayo: Valk (bruin + 1 keer verdund)
Perla: Perlino (bruin + 2 keer verdund)
Alazan: vos
Palomino:palomino (vos + 1 keer verdund)
Cremello:cremello (vos + 2 keer verdund)
Negro: zwart
Negro cenizo: smokey black (zwart + 1 keer verdund)
Crema cenizo (ook wel creme genoemd): smokey cream (zwart + 2 keer verdund)

Voor jou paard geldt: geen vosfactor (EE) en vererft altijd agouti (AA, dus ook geen zwart). Hij geeft zijn nakomelingen dus altijd alleen bruin of valk mee (schimmel ook mogelijk, maar alleen als dat van de moeder komt).

Avellana :+:

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:39

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 12:36

Sammyoo schreef:
Mijn Haflinger is drachtig van deze hengst http://www.antwerp-andalusians.be/pages ... eno_I.html
Er is voor dit paard ook een kleuranalyse gedaan, maar ik snap eigenlijk niet hoe hij palomino zou kunnen vererven (tenzij de merrie een verdunningsfactor heeft)?

Dat is om hem interessante te maken! ;) Hij is vos en kan alleen, uit zich zelf, vos geven. Op een haflinger is dat dan ook vos x vos = vos.
Het zou misschien handig zijn als zijn eigenaar ietjes meer over kleuren genetica ging leren. Wel erg misleiden zo'n opmerking '... vererft géén zwart, wel vos/bruin/isabel/palomino' :? _-:(

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:47

Peterina, je bevestigd wat ik zelf eigenlijk al dacht, dankjewel. Nu hou ik wel van een mooie voskleur, dus dat is prima. Zou wel leuk zijn als het flaxen van moeder doorgegeven wordt.

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:35

De vader van onze PRE is Isabella, als je wilt kan ik wel een fotootje opzoeken voor je... ;)

Cranio Sacraal Therapie
Manuele Lymfedrainage
Aromatherapie
http://www.holistischepraktijkvoordierenmadiekevisser.nl

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:07

De kleur van Perlino is soort cremello met oranje-achtige gloed erover, dus over de vacht maar ook manen en staart, met blauwe ogen. Ik heb ooit niet zo lang geleden de eer gehad om op een perlino lusitanohengst te rijden. Heel mooi vond ik..

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:09

Jesser schreef:
De kleur van Perlino is soort cremello met oranje-achtige gloed erover, dus over de vacht maar ook manen en staart, met blauwe ogen. Ik heb ooit niet zo lang geleden de eer gehad om op een perlino lusitanohengst te rijden. Heel mooi vond ik..

Perlino's hebben niet altijd een oranje-achtig gloed, ze kunnen net zo creme uitzien als een cremello met daarbij hagel witte manen en staart!
Wat je wel meestal altijd ziet bij perlino's, ook al zijn ze heel 'bleek', is dat op de kogels en koten een 'verkleuring' is wat enkel tinten donkerder is dan de rest van de vacht kleur.

voorbeelden van de verschillende tinten van perlino ... net als je bij bruin verschillende tinten kan hebben zo ook bij cremes:
Afbeelding
Afbeelding
http://temp.thunderbrooktwhcom.officeli ... 202008.jpg
http://whitehorseproductions.com/images ... erlino.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 25-03-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:23

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 25-03-12 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-12 11:25

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:55

Interessant topic, kleurvererving vind ik altijd erg leuk en fascinerend.

Ergens las ik iemand die Albino als kleur noemde. Waarschijnlijk is daar in de vertaling iets verkeerd gegaan, want er bestaan geen Albino gekleurde paarden. Die dieren zijn namelijk niet levensvatbaar en vrijwel altijd voor de geboorte al overleden.
Wel bestaan er wit geboren paarden, dit zijn vaak paarden die zo veel witte en verspreid witte aftekeningen hebben dat ze totaal wit lijken. In principe hebben ze een normale basiskleur eronder, maar die wordt overschaduwd door de aftekeningen.
Of zoals bij bijv de Knapstrupper, waar ze vrijwel wit geboren worden maar er vaak 1 klein zwart vlekje gevonden kan worden.

Perlino (op z'n nederlands) is een dubbel verdunde bruine. Enkel verdund zal het een valk zijn.
Cremello is een dubbel verdunde vos, enkel verdund zal het een palomino zijn.

De Andalausier die genoemd wordt is een vos en zal zelf nooit de verdunning doorgeven. Wellicht zit er een creme gen in dat niet direct tot uiting komt, maar dan nog is het niet waar dat híj: '... vererft géén zwart, wel vos/bruin/isabel/palomino' .
Misschien bezit hij wel het Agouti gen, wat zal beteken dat bij een zwarte merrie er kans is op een bruin veulen. Isabel snap ik in deze context ook niet echt, want in het nederlands staat dat eigenlijk gelijk aan palomino, wat dit paard niet zal vererven omdat hij geen verdunning heeft.
Alle genoemde kleuren zal dus van de merrie af moeten komen, op de vos na. Veulen kan dus wel zwart worden, omdat vos recessief is en de genetica van de merrie doorslaggevend is voor de kleur van het veulen in dit geval. Oftewel, onzin wat er beschreven staat op de website ;)

"Een draver, is gaver" :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:59

Er is nog altijd nergens wetenschappelijk bewijs dat albino's (bij paarden wel te verstaan) niet bestaan. Nogmaals Albinoism heeft niets, noppes met kleur te maken ... het is een dermatologisch afwijking/aandoening en niet een genetisch (kleur) factor.

Geheel wit paarden bestaan wel, en worden als dusdanig geboren. Er zijn ook paarden die nav hun 'patroon' geheel wit geboren zijn (denk hier aan sabino). Grote verschil tussen deze twee 'witten' is dat bij genetisch wit paarden de huidskleur zwart of donker is, en bij genetisch 'patroon' wit paarden de huidskleur roos/roze is.

Het 'isabel' dat vernoemt wordt betekend in deze context valk. In Belgie en Frankrijk, in het frans, wordt isabel gebruikt als beschrijving van valk.
In het nederlands wordt idd isabel gebruikt om een lichte tint van palomino te beschrijven, en ook door palomino fokkers wordt 'isabel' gebruikt om het geel-achtig tint van palomino te beschrijven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:02

Mooie veulen! En ook goede voorbeeld van een perlino of smokey black:
Afbeelding

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:33

@ peterina, volgens mij is dit veulen een enkel verdunde met pearl en geen dubbel verdunde....je ziet namelijk een groen oog en geen blauwe.....

Avellana :+:

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:56

zazaza schreef:
@ peterina, volgens mij is dit veulen een enkel verdunde met pearl en geen dubbel verdunde....je ziet namelijk een groen oog en geen blauwe.....

Hier toch een blauwe, hetzij lichte, oog.
Maar ik dacht ook aan Pearl alleen de tint is 'raar', te donker. Het zou dan een smokey black pearl zijn. Wel apart die tint!
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie