Westfalen paard, eigendomsoorkonde, hoe zit dat juridisch?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Westfalen paard, eigendomsoorkonde, hoe zit dat juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 15:58

Hoi hoi!

Ik heb een jaar terug met veel pijn in mijn hart gedwongen afscheid moeten nemen van mijn paard. Ik heb vele handelaren afgewezen omdat ik niet wilde
dat hij de handel in zou verdwijenen, maar je raad het al, hij staat nu vanuit het buitenland te koop op internet. Ik heb nog steeds spijt van de verkoop,
helemaal nu ik dit weet. Ik heb echter zijn eigendomsoorkonde nog hier liggen, daar is ook nooit naar gevraagd. Nu heb ik gehoord dat ik dan officieel nog
de eigenaar ben, kan iemand mij vertellen hoe dit juridisch in elkaar steekt, heb ik nog ergens recht op of een mogelijkheid om hem voor hetzelfde bedrag
terug te kopen of zoiets dergelijks?
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 24-02-12 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: Westfalen paard, eigendomsoorkonde, hoe zit dat juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:02

Neem gewoon kontakt op met de verkoper, als dit dezelfde is als waar je hem aan verkocht heb zal deze misschien wel billijk met de prijs zijn. Let wel heel goed op want het is niet zo dat het paard nog in dezelfde conditie/gezondheid aantreft als toen je weg deed. Verder denk ik dat die oorkonde totaal geen waarde heeft, misschien als hij gestolen was maar je hebt hem zelf verkocht.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:04

Ik heb hem op film gezien hij ziet er heel goed uit, het gaat goed met hem. Maar degene die hem van mij heeft overgekocht heeft hem weer doorverkocht en daar staat hij nu weer te koop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:26

Maar heb jij hem zelf naar Amerika verkocht of die tussenpersoon, als jij hem terug wilt hebben zul je dus veel kosten moeten maken, prijs van het paard, overtocht naar nederland, alleen het laatste kost al zo een paar duizend euro. Het paard zal ook voor een flinke prijs naar Amerika verkocht zijn dus dat komt erbij.
Het kan maar zo zijn dat jij hem voor een leuk bedrag verkocht hebt maar dat je nu het driedubbele moet uitgeven.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:40

Hij is naar een tussenpersoon gegaan, hij had een klant in Amerika dus heeft hem doorverkocht aan hen. Ja nu is hij inmiddels flink gestegen in prijs, voor mij is en blijft hij mijn droompaardje... Nu is hij alleen ineens compleet onbereikbaar...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:42

De eigendomsoorkonde heeft dus totaal geen waarde meer? Ik bewaar hem in ieder geval, toch leuk als ik hem ooit nog eens op de olympische spelen voorbij zie komen haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:27

Ik weet niet of de eigendomsoorkonde geen waarde meer heeft.
Wij krijgen bij elk paard dat ingeschreven wordt bij het Rheinische Pferdestammbuch (ook duits dus) een eigendomsoorkonde en daarbij ook de Equidenpass. Er wordt bij vermeld dat de oorkonde het eigendomsbewijs is en dat die bij verkoop dus overgeschreven moet worden op de nieuwe eigenaar.
Het paspoort is net als in Nederland geen eigendomsbewijs.

Nu weet ik niet wat er gebeurd als je je paard verkoopt en de eigendomsakte gaan niet mee.
Hier wordt daar altijd specifiek om gevraagd.
Paspoort moet je altijd in de buurt van het paard hebben (dus in de auto als het paard van het erf af gaat) en de akte is voor de kluis... :D

Ben bang dat je je paard er niet mee terug kunt krijgen maar ach misschien is deze info nog interessant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:39

Staat wel een beetje in tegenspraak met je beginpost, is niet erg maar waarom niet zelf hier in Nederland aan een particulier verkocht, had je de centen zelf gebeurd en misschien was je paard dan in de buurt gebleven. Misschien is het nog een optie om contact met de huidige eigenaar op te nemen met de vraag of hij wil vertellen waar hij heengaat, om hem zodoende nog te kunnen volgen. En onbereikbaar? Dat was hij al op het moment dat je hem aan die tussenpersoon verkocht.

LCharlotte schreef:
Hij is naar een tussenpersoon gegaan, hij had een klant in Amerika dus heeft hem doorverkocht aan hen. Ja nu is hij inmiddels flink gestegen in prijs, voor mij is en blijft hij mijn droompaardje... Nu is hij alleen ineens compleet onbereikbaar...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:31

Dan ben ik waarschijnlijk niet zo duidelijk geweest (heb ik wel vaker last van :+ ) Er waren al handelaren voor Whoopy geweest maar die
heb ik altijd afgewezen, omdat ik niet wilde dat hij de handel in zou gaan. Deze meneer zei dat hij een klant in Amerika had die Woopy wilde
hebben, kreeg hele verhalen over hoe goed hij het nu niet zou hebben met eindeloze weilanden etc etc. Terwijl hij dus blijkbaar gewoon
naar een handelaar in Amerika is gegaan. Dat was nu net wat ik wilde voorkomen, het is een schat van een dier die zich graag hecht aan
de eigenaar en ik zou het zuur voor hem vinden als hij te vaak zou wisselen.

Ik heb dus vaker gehoord dat ik dus officieel nog de eigenaar ben, maar wat heb je daar aan in zo een situatie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:09

Okee, jammer dat handelaren zo zijn, zal wel nooit veranderen want die kun je dus echt nooit op hun blauwe ogen vertrouwen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 15:49

It‘s al about the money, money, money ;)