PRE appart loopje achterhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

0mandy0

PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:07

Hallo,

Het valt mij toch wel op dat de PRE een apparte loop heeft in de achterhand, er lijkt een soort knikje in te zitten.
Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen... Een soort van schommeling? Hier een filmpje van youtube als voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=QM57Z8LV ... re=related
Of deze...
http://www.youtube.com/watch?v=SfPjZgMZ9OY

Mijn dierenarts viel het ook op :) Je moet echt heel goed naar de achterhand kijken en dan eigenlijk eens vergelijken met een KWPN-er.

Kan iemand mij er iets meer over vertellen?

Groetjes Mandy

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:10

Doet hij het ook als je er niet op zit?
Onder het zadel wordt hij in de draf aan de voorkant zo enorm tegen(vast) gehouden dat hij zijn rug niet meer gebruikt. Je paard laat in de draf ook geen enkel zweefmoment zien.

crazycactus

Re: PRE appart loopje achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:13

T gaat niet om haar paard Doma ;) maar om de PRE's in het algemeen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:13

een PRE kan je niet vergelijken met een Kpwn.. dat gaat gewoon niet :+
zijn paarden die totaal niet het zelfde lopen.

Maargoed. ik zie er niks aan, waarscheinlijk omdat ik PRE's gewend ben ;)

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:18

Nee klopt, ik denk dat het ook zo is heb namelijk zelf ook een mooie PRE kerel...
Maar het lopen in de achterhand is niet zoals bij een KWPN, en dit heb ik dus ook al te horen gekregen...
Dierenarts zegt dat het het ras is, hij doet namelijk precies hetzelfde als alle andere PRE's op Youtube.
Mijn paard is ook helemaal nagekeken en mankeert dus niets even voor de duidelijkheid.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:19

Laat eens een filmpje zien in vrijheid.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:19

nee maargoed, een shetlander loopt ook niet zoals een kwpn kwa beweging :+
Het zijn gewoon 2 andere 'loopjes'

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:20

Heb ik niet... Maar het gaat erom in het algemeen.

Kijk zelf maar verder op youtube...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:20

PRE's kan je ook niet vergelijken met KWPN'ers, al moet ik zeggen dat er wel PRE's zijn die met bijna evenveel schwung bewegen, ook vanuit de achterhand. Ligt natuurlijk ook veel aan de training en aanleg van het individueel dier.

Nu, de stal op het eerste filmpje ken ik en ik weet dat ze daar hun paarden (bijna, niet de jonge natuurlijk) allemaal op ZZ-licht niveau hebben lopen en dat ik daar heel erg mooie dingen al van heb gezien. Vind het filmpje niet 1 van hun meest indrukwekkende, misschien moet je eens verder op hun kanaal kijken naar andere hengsten van hen of met een andere ruiter? Misschien ziet het beeld er dan alweer anders uit :) .

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:20

Heb jij een filmpje van jou merrie Just_kiki?

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:21

@ Ine 23

Ja dat snap ik maar ik zie een bepaalde schommeling/knikje in de achterhand...?
Snap je wat ik bedoel? Kijk maar eens naar de KWPN?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:22

laatste filmpje is van 2 jaar geleden maar ik stuur je wel even een pb :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:25

Ik denk dat die knik eerder rastypisch is inderdaad en door de bouw komt. PRE's zijn lange tijd niet gefokt voor de dressuur maar met andere rasstandaarden, waar de Lusitano al langer wordt gefokt met oog op de dressuur. Denk dat het er met de tijd ook wel uit gefokt zal worden misschien (niet bewust, maar door op beweging verder te fokken). Het is allesinds geen afwijking ofzo :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:27

ik zie wel dat ze kort lopen van achteren...maar je kunt het inderdaad niet vergelijken met andere paardenrassen.
Deze paarden hebben een redelijk steil achterbeen.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:28

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:29

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:30

De meeste PRE's zijn enorme schenkelgangers. Dat zie je ook in bovengenoemde filmpjes. Bij de meeste is het zo; hoe meer druk erop komt, hoe hectischer ze worden en hoe sterker ze in die schenkelgang gaan lopen. Best jammer want dit soort paarden kun je echt alles leren. Het meest belangrijke om ze te leren vind ik dat ze de rust vinden in de beweging, recht blijven (geen hectiek en gemaai) en van daaruit van de grond gaan draven. Dat hectische zie je ook veel terug in de galop en stap, daar vinden de meeste ook weinig rust in en gaan erg 'krabbelen'. Ze gaan dan enorm met die benen bewegen en blijven doodstil in lijf (rug en ledenpartij) en hoofd-hals.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:31

@ Doma Classico, ja maar die zie ik het ook doen hoor, het lijkt of ze hun bekken een beetje laten inzakken ofzo, knikken, daar lijkt het op...

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:32

@smeetjoew, wat bedoel je met schenkelgangen?

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:33

En willen jullie het laatste filmpje eens bekijken wat ik heb geplaatst?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:37

Even simpel uitgelegd: dat ze hun hele lijf stil houden en alleen de benen bewegen. Ze hebben dan ook dus weinig afdruk cq zweefmoment in de draf. In vergelijking met andere paarden lijken ze dus minder door hun lijf te bewegen. Hetzelfde zie je vaak terug in bijv de piaffe: dat heeft vaak ook totaal geen zweefmoment. Ze tillen twee benen op, zetten ze weer neer en tillen dan de andere twee benen op, terwijl het toch de bedoeling is dat ze min of meer 'opveren'.

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 22:39

Hmmm ja herken het bij mijn paard.... Mijn kerel is mishandeld en hij is heel snel bang en wanneer hij in de stress schiet dan zie je hem het doen en je voelt het ook...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:37

wat smeetjoew zegt herken ik wel, veel lusitano's en andalusiers lopen weinig door het lijf, of worden te weinig door het lijf gereden, waardoor ze inderdaad vaak het lichaam heel stil kunnen houden en alleen de benen bewegen en veel actie geven...
(ze bewegen als het ware 'onderdoor')
daardoor zitten zo lekker... :D

in het topic in mijn onderschrift een aantal filmpjes van mijn merrie dressuurmatig voor de wagen, misschien ook nog leuk om te zien ter vergelijking met de andere filmpjes...

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:32

0mandy0 schreef:

Dit paard loopt gewoon niet goed.

Voor de rest zetten PRE's hun achterbeen van nature vaak verder onder dan bijvoorbeeld een KWPNer. Dit doen ze ook al als ze voor onder het zadel nog niet echt weg kunnen komen. Zijn ze meer getraint dan komt het allemaal goed, tenzei zoals smeetjoew zegt, men er met te veel druk aan gaat rijden, dan wordt het juist erger.

Dat PRE's heel lang niet voor de dressuur zijn gefokt is ook niet zo. Het is maar net welke bloedlijn je pakt. Escalera paarden worden al eeuwen voor de dressuur (beweging) gefokt, terwijl bijvoorbeeld Yeguada Militait het meeste lette op een zeer meegaand karakter en Miura weer voor het stierenvechten etc. etc. Dit zal oo kzo blijven want de een wil dit met zijn paard en de ander dat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:41

Nouvel schreef:
wat smeetjoew zegt herken ik wel, veel lusitano's en andalusiers lopen weinig door het lijf, of worden te weinig door het lijf gereden, waardoor ze inderdaad vaak het lichaam heel stil kunnen houden en alleen de benen bewegen en veel actie geven...
(ze bewegen als het ware 'onderdoor')
daardoor zitten zo lekker... :D

in het topic in mijn onderschrift een aantal filmpjes van mijn merrie dressuurmatig voor de wagen, misschien ook nog leuk om te zien ter vergelijking met de andere filmpjes...

ik denk dat het voor een groot gedeelte aan de training ligt....ik zie hier in frankrijk ook de pre's uiterst beroerd gereden worden...krabbelen,valse knik,absoluut niet soepel...en mooi dat ze het vinden hier :7