Fries hengstenveulen: wanneer castreren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

clairew

Fries hengstenveulen: wanneer castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 17:04

Ik heb een fries hengstenveulen staan die nu 9 maand oud is. In maart zal hij dus een jaar zijn.
Nu wordt hij in ieder geval gecastreerd omdat ik geen behoefte heb aan een hengst en ik hem sowieso nooit alleen op de weide wil houden. Nu staat zijn halfzus er nog bij maar in het voorjaar verhuist ze en zou ik kijken voor een mini of een shet als weidemaatje.

Gezien ik hem sowieso wil laten castreren is mijn enige vraag wat volgens jullie de beste leeftijd is?

Reden van mijn vraag is omdat het geslacht van zijn weidemaatje daarvan afhankelijk zal zijn. Als jullie bv zouden aanraden om hem zo lang mogelijk hengst te houden dan is een merrie'tje zeker geen optie en een hengst waarschijnlijk ook niet (tenzij het ook een jaarling of veulen zou zijn).

Wanneer hebben jullie je fries laten castreren?

friesiszwart

Re: Fries hengstenveulen: wanneer castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:42

Ik heb ook een hengstveulen en aangezien opfok voor mij geen overweging meer is zal hij ook dit voorjaar geruind worden. Dit vanwege de merries zodat hij toch gewoon naar buiten toe kan.
Medio maart / april denk ik. (afhankelijk van het weer en of het land goed is).

kiim1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 09:45

ik heb een jaarling xfries en die laat ik in mei ruinen
volgens de dierenarts beste tijd van het jaar

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:44

Hey,

bedankt! Denk dat ik hem dan ook maar meteen in het voorjaar laat ruinen.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:55

Precies, het vroege voorjaar is een mooie tijd.
Ook een mooie leeftijd: in principe geldt: hoe vroeger je ruint, hoe meer extra cm's hij er bij zal krijgen (door verlies van geslachtshormonen gaat de groei langer door)

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:02

Mijn fries wordt in februari 4 en hij is nog steeds hengst.
Ik hou hem zolang hengst omdat ik graag wil dat hij nog wat breder wordt want het is echt een slungel :P
hij is dan ook al de 160 gepasseerd...
en om het karakter hoef ik hem zeker ook nog niet te ruinen, hij is echt een goedzak.
ik kan gewoon met meerdere merries in de bak rijden en dat is geen probleem.
dus ik wacht er mee totdat hij is uitgegroeid. (iig in hoogte)

ps: het is niet zo dat die van mij nooit buiten komt omdat hij hengst is!
Hij loopt samen met mijn PRE henst en shet in een eigen weiland en paddock.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 10:24

Hey,

Die van mij wordt er in maart 1 dus ik denk dat ik hem gewoon ga ruinen van zodra het kan.
Hij is echt al breed en stoer voor een éénjarige. Lijkt totaal niet op die fijne dingen die je soms op de keuring ziet lopen :)
Moest ik niet zeker weten dat moeder en vader vol papier hebben zou'k denken dat er iets van trekpaard doorgekruist is! :p
Nuja, hopelijk houdt hij dat stoere wel met het uitgroeien. Hij is nu een dikke 130cm dus er mag wel nog wat bijkomen.

Qua karakter is hij wel een beetje een ramp. Niet qua hengstenmanieren (hoewel... mss heeft het er wel iets mee te maken) maar hij heeft absoluut NIETS graag. Hij ergert zich aan alles wat je doet en lijkt gewoon altijd enorm gefrustreerd. Persoonlijk denk ik dat het aan zn weidemaatje ligt. Ze passen qua karakter TOTAAL niet bij mekaar en je merkt ook dat hij nooit haar gezelschap gaat opzoeken. Spelen of mekaar poetsen zit er ook absoluut niet in. Merrieveulen maakt wel aanstalte maar hij reageert niet.

Merrie verhuist in het voorjaar dus hopelijk krijgt hij dan een positievere ingesteldheid. Dan gooi ik er een pony bij die hopelijk wat beter bij hem past. En misschien verandert het ruinen ook wel iets? Geen flauw idee of het met zijn hormonen te maken zou hebben. Zijn karakter maakt de opvoeding wel een pak moeilijker. Hij is gewoon in niks geinteresseerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:32

je kan pas castereren als hij 2 net ingedaalde ballen heeft,heeft hij dit dan kun je castereren,heeft hij dit niet moet hij in een kliniek gecastereerrd worden.dus ligt er ook aan ik had een pony die ik pas met 2jr kon castereren omdat hij toen pas 2 ballen had.dus eerst kijken of deze er zijn.dat hij gefrustreerd is snap ik wel,hengst veulens willen stoeien en spelen,merrie veulens daar in tegen zijn vaak veel rustiger.zoek een leuk hengst maatje waar hij mee kan stoeien en vechten(op speelse manier he)

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:37

Hier net het omgekeerde... merrie zit hem de hele tijd lastig te vallen om te spelen maar hij wordt er alleen irritant van. Als ze te opdringerig is geeft hij haar een mep of bijt hij eens. Gedaan met de pret. Misschien speelt hij gewoon niet graag met meisjes :)

Dat de ballen ingedaald moeten zijn weet ik. Hopelijk gebeurt het snel bij hem. Momenteel nog niks zichtbaar...

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:21

Mijn Friese hengst wordt 7 Februari geruind, hij is dan 1 jaar en 9 maanden..

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:40

De Fries die ik verzorg is op tweejarige leeftijd gecastreerd (in het voorjaar inderdaad). Hij stond namelijk samen met een andere jonge hengst, maar die ging die zomer weg, dus hij moest wel gecastreerd worden zodat hij tegen die tijd bij de andere paarden in de wei kon.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:34

Mijn fries is 21 november geruind. Perfecte timing.. niet te koud en niet te warm.. Super meegevallen.. Hij word in Maart 3

buksbunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:20

Haai heb zelf ook n verzorgpaardje gehad en was ook n Fries ....en mijn mening is
zolang hij zich niet sterk gedraagd als Hengst zolang mogelijk Hengst laten ....

Met 2 jaar kan je hem ook nog laten helpen :9 als hij geen bijterig gedrag vertoond ( dus geen snoepjes geven uit de hand ) wat de meeste lieve schattige meisjes altyd wel doen...... :j ...dan krijg je geen bijterige Ruin strax ..... en als Hengst gaat die lekker de breedte in wat best mooi is ...( n fraaie hals en sterke achterhand )

Want als die eenmaal gecastreerd is gaat die de lucht in ja :)*

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:19

Afgelopen dinsdag is mijn kleine man gecastreerd en alles is goed verlopen..
Nu is hij lekker thuis aan het herstellen..!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:24

vanRijnwoude schreef:
Precies, het vroege voorjaar is een mooie tijd.
Ook een mooie leeftijd: in principe geldt: hoe vroeger je ruint, hoe meer extra cm's hij er bij zal krijgen (door verlies van geslachtshormonen gaat de groei langer door)

Is dat echt zo zwart-wit? Je hebt toch ook wel erfelijkheidsfactor die meespeelt?

Ik heb die van mij op 3,5 jarige leeftijd geruind en hij is gemeten op 1,69m. Inmiddels is hij nog verder de lucht ingeschoten, dus ondanks laat ruinen is hij flink aan de maat.

Mooiste moment is als ze de wei op kunnen, maar er nog geen vliegen zijn.

Heb je ook al bedacht welke manier van castreren je gaat doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:42

Men zegt dat graag, maar eigenlijk valt het alleszins mee.

Des te eerder je hem ruint, des te jonger hij op zijn volwassen hoogte zit. Hengsten groeien rustig tot hun 7e jaar door, terwijl ruinen vaak eerder stoppen met groeien. De kans is wel dat het 1 a 2 cm scheelt, maar niet meer dan dat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:20

Eigenlijk is toch niet te zeggen hoeveel cm het scheelt? Je weet immers nooit hoe groot hij zou zin geworden als hij wel/niet gecastreerd was..

Ik zit met hetzelfde dilemma met mn hengstje, maar heb besloten hem zo lang mogelijk hengst te houden en zn ballen er pas af te doen als ie echt hormonaal begint te doen.. En anders pas castreren als ie 3 is ofzo :) voor mn gevoel is het goed om zo min mogelijk te interfereren :)

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:10

Door het weghalen van testosteron, sluiten de verschillende groeischijven minder snel (heel simpel gezegd).
Je weet niet hoe groot het paard eerst zou worden, maar bovenstaand effect is wetenschappelijk bewezen.

Stoornissen in de skeletrijping:
Vertraging: te vroege uitval geslachtshormoon (castratie). Chondrale groei geremd, sluiting epifysairschijven uitgesteld --> chondrale groei langer door, langere beenderen dan normaal

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:23

Ah oké, interessant! :) is ook bekend vanaf welke leeftijd dit effect optreedt dat je weet?

Nu weet ik helemaal zeker dat ik m zo lang mogelijk hengst houd :D

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:14

Gezien de leeftijd van sluiting epifisairschijven, kun je je eigen conclusie trekken:

Afbeelding