nu staat hij op de pronutrin en eet enkel luzerne hooi (sinds vandaag) heeft iemand hier ervaring mee en hoe hou je je hengst zonder stress..? die van mij is opzich koel, behalven op nieuwe plekken. en daar heeft hij het van opgelopen.En de bedoeling is zeker om met hem te reizen
Nouvel
Geplaatst: 03-01-12 22:47
Lastig zeg...
Misschien tijdelijk iets geven dat ontspant en hem minder stress geeft?
verder inderdaad veel ruwvoer, vooral lucerne schijnt goed te zijn, zorgen dat 'ie de hele dag aan het knagen blijft...
castano
Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-12 01:15
ja dat doen we...maar wat zou jij dan geven om te ontspannen ?
Nouvel
Geplaatst: 04-01-12 09:44
magnesium kan goed werken ter ontspanning, zelf heb ik daarbij goede ervaringen met de Strezz druppels van Phytonics.
Ik zou wel in overleg met de dierenarts bepalen of je er iets bij kan geven. Probeer ook kritisch naar je stalbeleid te kijken, misschien is daar nog iets aan te verbeteren.
Zeker met een dierenarts overleggen. Zelf heb ik goede ervaringen met relaxmix van voergezond.nl Niet te duur en makkelijk te voeren en werkt super fijn.
Of een shet er bij???? Die kan dan mooi mee in de trailer..en als je een grote stal hebt, kunnen ze beiden in de stal.. ik heb zo een paard die niet zonder zijn shet kan....heel vermoeiend, maar als ik zorg dat die er bij is, dan is het goed...ik ga nooit weg met mijn paard, maar anders zou die ook mee gaan...shet is de rust zelve die vind alles goed.
cloris
Geplaatst: 04-01-12 16:54
Behalve de supplementen zou ik ook echt de oorzaak gaan zoeken, ook een hengst kan je stress-vrij houden hoor. Maar het ligt ook een beetje aan de stal situatie, staat hij afgezonderd of heeft hij heel veel impulsen, komen er veel paarden voorbij maar kan hij geen contact hebben enz. staat hij veel buiten? Je kan hem wel rustgevende middeltjes geven maar als je dat weghaalt is de stress er weer..
Ja, stalmanagement is natuurlijk wel nummer 1...als hij vrijheid heeft en een maatje scheelt natuurlijk enorm veel. Als alles naar buiten gaat en hij niet...
bedankt allemaal voor jullie ideeen. mijn hengst staat samen met een ruin waar hij echt lijfelijk contact mee heeft.verder staan hier geen paarden hij heeft thuis en op "zijn" manege geen enkel probleem. Maar ga ik ergens vreemd heen dan is hij, denk ik onzeker en maakt zich heel druk.of hij is juist heeeel hengst en wil even laten weten dat HIJ er is.De bedoeling is dat ik hem mee ga nemen naar het showteam en op show,s maar vraag me nu echt af of dit wel te doen is.
Hoe oud is hij? Misschien kan je gaan wennen door steeds even kort ergens naar toe te gaan...gewoon op de wagen, rondje laten stappen in de nieuwe omgeving en kijken en weer terug en dan eerst dicht in de buurt...steeds verder weg en langer...gewoon op bouwen. Misschien is het zijn karakter en heeft hij meer tijd nodig voor niet-paard achtige dingen..Ik merk dat aan mijn jonge anda...een klein zieltje in een groot stoer lijf... Als je bij het aanbieden van al dat enge steeds genoeg stilte laat zitten zodat hij het kan verwerken en weer tot rust kan komen met zijn vriend de ruin...raakt hij beter belastbaar...ik denk dat zijn maagzweer wellicht langzaam is ontstaan door alles wat voor hem nieuw was op het moment dat hij uit de kudde is gehaald.
@Russel ja ik denk het ook. hij heeft best wat voor zijn kiezen gehad de afgelopen 2,5 jaar.van wild naar mak. hoewel ik toch alles heel rustig doe en veel de tijd neem..het zit bij hem echt in het hengst zijn zodra dat niet er toe doet,bv als ik alleen op de manege ben,dan is hij echt zo makkelijk.OOk als er ander paarden komen,maar op vreemd terein is hij zo gespannen.hij is 5 jaar
Op de manege kent hij het en het hengst zijn kan ook imponeren zijn uit onzekerheid en angst...zich groot maken is zich wapenen en dat kost hem dus veel spanning..
Ik heb een ruin die de baas is, maar eigenlijk een angsthaas en soms moet hij baas zijn als het eng buiten is en dan kost het hem zenuwen.... dan heb ik een 3,5 jarige anda die zo op het oog koel is, maar als het spannend wordt dan sluit hij zich af.. nu we hem meer tijd geven dan je zou denken met nieuwe dingen, durft hij ook meer...maar ik zag snel dat hij behoorlijk in de stress kan schieten...Hij heeft nu pas een dekje op zijn rug gehad, van de zomer was dat nog te vroeg...we gaan het gewoon maar op een slakkengangetje doen....dat is ook de reden dat ik een groen paard wilde...(na ja hij is schimmel...)mijn anda is een stoer mannetje die makkelijk breekbaar is en ontzettende zenuwachtig kan worden als hij het niet snapt...
Jouw hengst heeft misschien even wat meer rust nodig om stevig te worden....alles van de afgelopen 2,5 laten bezinken....ik heb mijn anda nu precies een jaar....en hij heeft alleen nog maar met 2 andere paarden samen gelopen...nu sinds een week vind ik dat hij voor bereid kan worden op zadelmak.
5 is best jong...ze zijn laat rijp niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk...
Ik denk een stap op de plaats maken, veel rust in bouwen en zorgen dat hij het juiste voer krijgt om zijn maag en darmen te beschermen..
cloris
Geplaatst: 06-01-12 12:27
Dat hij 5 is zegt verder niets over hoe stoer hij op ander terrein is hoor, jij moet hem het vertrouwen gaan geven dat het daar niet eng is, op eigen terrein voelt hij zich thuis en zeker, op vreemd terrein dus niet, dat is niet zo heel vreemd hoor, veel hengsten zijn toch minder zeker dan je denkt, hun 'hengstengedrag' verbergt vaak veel. Nog meer je tijd nemen en niet nu al denken dat je ritjes naar een showteam al niet meer gaan lukken, want je paard heeft blijkbaar nog meer tijd nodig
1. z'n algemeen voerpatroon aanpassen (opletten met de P/Ca balans alas je alleen luzerne hooi geeft) 2. op transport hooi/gras of wat wortels zodat je paard kan knabbelen en zo ook al iets minder stress ervaart en het maagzuur neutraliseert 3. preventief al een ondersteunend supplement geven voor de maag. bv pronutrin: 5 dagen van tevoren maagzout 's morgens een goeie koffielepel tot halve eetlepel en eventueel door de dag op verplaatsing weer door een kleine hoeveelheid voer... Gaviscon/maalox 20 ml in de mond spuiten voor vertrek maagcompositum magnesiumoxide 's morgens door het voer. Vut eventuele tekorten aan, "voorkomt" verzuring en neutraliseert ook een deel van het maagzuur
ZO @ petitparis thank you. hij krijgt vitamine supplement, pronutrin 2x daags Maak ik tot poeder en strooi over nat gemaakte luzerne) hij eet verder NIKS geen bix,geen appel enz enz.hij ruikt niet eens, moet hij niet hihi magnesiumoxide /maalox moet ik even opzoeken en bestellen.
ik weet niet dat je magnesiumloxide poeder zo gaat kunnen voeren... de zuivere vorm wordt nogal slecht gegeten (bitter) en mag max een koffielepel per dag gevoerd worden. De supplementen met MgO in de handel bevatten veel balast suikers... Ik doe de zuivere vorm altijd door slobber, maar eigenlijk lost het heel slecht op in water...
dirkus
Geplaatst: 10-01-12 12:54
Van gekookt lijnzaad en geweekte bietenpulp wordt beweerd dat het een stof bevat die de maagwand beschermd. Misschien kan je dat proberen. Van mijn barokje werd vermoed dat hij een maagzweer had gehad toen ik hem kocht. Hij krijgt nog steeds af en toe een kuurtje gekookt lijnzaad en heeft nu nergens last van ( althans geen maagzweer).
Mijn Spanjaard een enorme stresskip in situaties met (veel) andere paarden, vooral paarden die hij niet kent. De ene keer gaat het beter dan de andere, maar in al die jaren is er structureel weinig verbeterd ( sorry, wil je niet ontmoedigen . Het enige wat ik doe is dat ik het weet en dat ik er rekening mee hou. Dus dan maar geen Eper paardenvierdaagse..... Showteam zou ook niks voor hem zijn.
By the way, paard in het linkje onder je bericht is wel supergaaf!
Shakir
Geplaatst: 11-01-12 00:05
Ik heb echt enorme problemen gehad met een Lusitano merrie'tje. Zeer gevoelig paardje, heel gauw schrik wellicht door de bruuske overgang door vervoerd geweest te zijn en in een nieuwe omgeving terecht gekomen te zijn aan 8 maanden. Twee jaar enorm problemen gehad (ze is nu 3). Niemand vond wat die haar toestand kon verklaren. 1 enkele veearts die me zei dat ze maag of darmzweren kon hebben. Ik ben op eigen initiatief een product gaan geven tegen de zweren een maand geleden. Na een week leek ze al beter, maar niemand die geloofde dat dat het probleem kon zijn. Ik wist dus ook niet of ze gewoon beter was, of dat het door de medicijnen kwam. Nu lijkt het of het paardje er bijna volledig door is. 100% weidegang, ze doet mee met de rest en krijgt mengeling van bietepulp, lijnzaad en alpengras en mager hooi. Nog nooit zag ik haar zo gezond en ondeugend. Iemand zei me dat ook ik een negatieve invloed gaf, omdat ik me zo ongerust maakte over haar. Ik weet niet of dat ook werkelijk zo is, maar ik behandel haar nu alsof ze kerngezond is net als de rest en mijn schrik dat ze weer ziek zou worden laat ik thuis en neem ik niet meer mee naar de weide. Succes met je paardje
Neo is gisteren weer begonnen om wat bix aan te nemen, ook heeft hij weer wat gewoon hooi geprobeerd. Dit wil zeggen dat de medicatie zijn werk doet..joepie...niet dat ik hem nu bix ga voeren, maar het is een mooie test. hij krijgt ook een vitamine stoot (3 dagen)helaas kan hij niet op het land. hij is teveel hengst en gaat de hele dag lopen rennen en bleren.Ik hou hem voorloppig op de luzerne met lijn zaad olie en de pronutrin.Ga ook vandaag maar weer eens beginnen met het werk oppakken. iedereen heel erg bedankt voor het meedenken tot zo ver heb er zeker wat aan gehad.zal ook nog op zoek gaan naar die malox en magnesiumpoeder.