Friese kruising?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plopineendop

Friese kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 02:52

Mijn zus wilt zichzelf een fries kruising met een haflinger kopen.
Ik vind het nogal een rare kruising en weet eigenlijk niet wat ik me erbij voor moet stellen(hihi :P ).
Ik zie eigenlijk meer een grote (1.60+) haflinger voor me met lange nek en erg lomp (niet dat haflingers lomp zijn en friezen ook niet, maar op de een of andere manier lijkt het me klunzig zo'n grote haflinger)
Misschien heeft iemand een kruising hiervan en wil misschien een foto delen :D of wat vertellen over zijn ervaringen met de kruising.

groetjes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 03:15

friesiszwart

Re: Friese kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:18

net zoals iedere kruising kunnen er mooie maar vaak ook minder geslaagde nakomelingen geboren worden.
Ik zou in ieder geval voor raszuiver kiezen.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:40

ze zijn toch best leuk haha :P

friesiszwart, idd klopt, ze wilt er een die al ingereden enzo is, dus dan ziet ze zelf toch wel hoe die eruit ziet. ik ga ook liever voor raszuivere, of moet wel een erg leuke kruising zijn :)

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:54

Ik zou gewoon voor een raszuivere fries gaan. En als ze die niet wil voor een raszuivere haflinger.
Er worden al zoveel rassen met elkaar gekruist dat het gewoon niet normaal meer is. Behoud wat je hebt!

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:05

Ik heb nu sinds de zomer een fries x kwpn hengst. Ik ben wel blij met deze kruising, alles klopt gewoon en lopen dat hij kan! manen eraf, sokken eraf en het is een kwpn-er haha:P hij heeft namelijk een kolletje en 2 witte achtervoetjes! :D

Succes met jullie kruising! ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:09

Ik vind ze erg mooi en helaas ook veel beter want er is veel inteelt bij het Fries, dus kruisingen zorgt voor vers bloed, al is het natuurlijk wel goed om het zuiver te houden.

Vaak zijn kruisingen veel sterker en harder als het gaat om gezondheid.

plopineendop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:21

ze wil een recreatie paard waarvoor ze de haflinger perfect vind, maar ze wil ook een statig paard en daar vind ze de fries mooi voor. vandaar de kruising die ze wil :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:15

Mooie oplossing toch, van beide alle goeds in 1 paard.

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:37

Denk er wel om dat de kans maar 50/50 is dat je daadwerkelijk in de kruising terug vind wat je zoekt. Een paard kan wel iets aparts hebben, maar wil niet direct zeggen dat dat word doorgegeven aan de nakomelingen. Dit is afhankelijk van hoe dominant de genen zijn.. ;)