Wie wil mij helpen met de keuring etc. van mijn PRE?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wie wil mij helpen met de keuring etc. van mijn PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:18

Hoi allemaal,
Ongeveer een half jaar geleden heb ik dit topic ook al eens geplaatst :)
Met de vraag of iemand mij kon helpen met keuringen voor mijn PRE
Maximo had toen nog last van lichte ataxie, iedereen raadde he mij toen
af om de keuring in te gaan. Logisch.. ik wou toen alleen advies.

Nu ik 2 maanden geleden super goed nieuws in de kliniek heb gekregen over Maximo
en dat hij geen geen ataxie verschijnselen meer vertoont enorm is gegroeid en een heleboel
sterker is geworden begint het toch te kriebelen...

Maximo XV is een 2,5 jarige Hengst en komt van stal Yeguade Preciosa en is een nakomeling
van Halley. Hij is al heel erg mooi! mooie manen goed aan de maat en een geweldig karakter.

Hoe zit het precies met keuringen? wat is er mogelijk wat moet ik daar voor doen?
Ik hoop dat ik hier het een en ander te weten kom.

Verder weet ik al wel dat ik hem eerst apta/apto kan laten keuren en dan doorgaan voor
camp..??

retivi

Re: Wie wil mij helpen met de keuring etc. van mijn PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:25

hoi!
Fijn om te horen dat je goed nieuws hebt gekregen over je paardje.
Je moet hem inderdaad eerst Apto laten keuren. Deze keuring stelt niet zo heel veel voor, er wordt puur gekeken naar het lichaam en of deze correct is.
De Campeonato (altijd midden/eind september) is even andere koek. Hiervoor moet je gaan oefenen met het voorbrengen en je paard moet uiteraard in topconditie zijn! (niet te dik niet te dun etc.)
Er is een topic over de Campeonato van afgelopen jaar op Horse Event. Hier staan een hoop do's en don'ts in en voorbreng filmpjes etc. zoek deze eens op zou ik zeggen

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:29

Dankje voor de tips! :) dat inschrijven voor een apto keuring waar kan ik dat doen dat gebeurd via het stamboek? hoevaak en wanneer zijn die keuringen?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:50

Jennifer8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:12

Hoi Nienke,
Allereerst hartstikke fijn dat er zulk goed nieuws is over Maximo! lLeuk dat je met hem naar de keuring toe wil. Zelf ben ik er momenteel ook mee bezig. Ik dacht overigens dat je een driejarige niet persé al APTO hoeft te laten keuren, maar dat weet ik niet zeker. Als dat niet hoeft scheelt het je het aanvragen van een duur fokkersnummer en de apto-keuring zelf. Ik ga mijn tzt 3 jarige overigens wel apto laten keuren voordat ik met hem naar de premiekeuring ga.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:12

Bedankt voor de reacties. Wat is het voordwel van apto keuren? En wat heeft het voor meerwaarde? en is dit dus altijd nodig?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 00:17

Ooh site geeft veel duidelijkheid hihi. Voor een apto keuring hoeven ze dus niets speciaals te doen? Alleen stilstaan en waar wordt zoal naar gekeken?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:43

T/m 4 jaar hoeven ze geen APTO te zijn om mee te doen aan de Campeonato, echter mocht je het zo goed doen en een uitnodiging krijgen voor de SICAB in Sevilla en dit dan ook willen gaan ondernemen, dan moet een 4 jarige daarvoor wel APTO gekeurd zijn.

Wil je een paard van 5 jaar of ouder meebrengen naar de keuring moet hij APTO zijn. APTO is niks anders dan de stamboekopname en ze verwachten op een keuring (logisch) dat de paarden die mee doen opgenomen zijn.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 12:56

Wat is dan aan te raden? Apto keuren? Wat is precies de meerwaarde?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:47

De meerwaarde is dat je paard officieel in het stamboek opgenomen is. Als dat je niks uit maakt dan hoef je het niet te doen, maar waarom zou je dan aan de Campeonato meedoen?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 09:23

Hier nog iemand die in dubio zit, wil graag mijn PRE apto laten keuren en uiteindelijk naar de campeonata ik vind de kosten alleen erg hoog voor het aanvragen van een fokkersnummer etc.
Is hier iets op te verzinnen??