Hulp gevraagt bij vragen over paardenshows !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Hulp gevraagt bij vragen over paardenshows !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 20:05

Hallo, ik doe mijn eindwerk op school over Het Iberische paard in de show.
Nu heb ik wat vragen die ik zelf wel kan beantwoorden, maar iedereen heeft een andere kijk op iets dus ik hoop nog (andere) antwoorden te vinden van verschillende mensen.
Hopelijk vind ik via deze weg zelf mensen die in de show vinden en die me zouden willen helpen :)
(zelf zou ik het later ook willen doen)

de vraagjes:
1. Waarom voer je een show op ?

2. Welke "outfits" geef je aan paard en ruiter? (kledij, soort zadel, soort hoofdstel, speciaal bit,...)

3. Ter voorbereiding van de show, wat wordt er gedaan ?
* speciale dingetjes (vb de manen/staart, verzorging,...)
* trainingen (hoelang, waar, met hoeveel,...)
* vervoer
* muziek (hoe kies je juiste/ passende muziek, het ritme volgen,...)

4. de show
* wat houdt het in?
* welke figuren (in welke volgorde, waarom,...)

* carroussels
*passe de deux
* duo zit
* garrocha
---> als iemand hiermee bezig is of er veel van weet stuur me bericht aub
ik weet hier niet veel van :)
(waarom, hoe,...)

5. Na de show
*Speciale verzorging, voeding?
*Stalling, overnachting,..)

6. Showteam
* hoe ga je een showteam stamenstellen?
* Hoeveel personen ?
* aantal mannen en vrouwen ?
* veel ervaring nodig ?
* vanaf welke leeftijd?
* eigen paard of paard gebruiken van iemand ?

7. Spaanse sfeer
* typische spaanse dingen op show/invloeden?
*kraampjes (voedsel, drank,..)
* muziek
* decor/ versiering

Ik zou het appreciëren als jullie de vraagjes kunnen beantwoorden of een aantal ervan :)

Dankuu

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:59

Ik geef met mijn paard Bondadoso regelmatig shows in het werken aan de lange teugel. Bondadoso is een PRE hengst van 20 jaar.
1) Omdat we gevraagd worden en leuk is om te doen. En ook om te demonstreren wat nou eigenlijk het werken aan de lange teugel is op de klassieke manier.
2 outfit paard Hoofdstel met lagen neusriem, kneveltrens en lange teugel, En een dekje blauw met zilveren bies. Omdat mijn outfit ook in het blauw is met zilver. Ik ben zelf Spaans gekleed jasje, hoed en broekrok en spaanse laarsjes.
3) Ter voorbereiding gewoon de dagelijkse training laatste dagen nog oefenen op muziek, Dag van te voren altijd wassen (schimmel) en als hij erg smerig is twee keer wassen met speciale shampoo voor schimmels. Vervoer gewoon met een trailer.Muziek lastig punt ben ik zelf nooit tevreden over. Ben nu met iemand bezig die speciale gitaarmuziek voor ons maakt. Maar dat is nog niet klaar.
4) De show ligt aan de tijd en wat de mensen vragen. Meestal beginnen we met een uitleg over het ras en over het werken aan de lange teugel de oefeningen die we doen en daarop volgt de kür op muziek. Meestal begin ik met de wat makkelijkere oefeningen opbouwen naar de moeilijke.
5) Na de show stap ik het paard uit liefst niet in de drukte maar daar waar het rustig is, vervolgens zet ik hem met deken terug op de trailer. En dan het liefst zo snel mogelijk weer naar huis niet te lang op het evenement blijven. Zodat paard weer snel terug kan in vertrouwde stal. Zolang het geen meerdaagse evenementen zijn ver van huis gaat paard altijd mee terug en laat hem niet achter in vreemde stal.
6)Showteams, heb in meerdere gezeten en we trainen er hier nog een paar. Een showteam stel je samen met personen en paarden die het leuk vinden om samen te trainen die samen iets willen presteren mooiste is met een carrousel op hetzelfde rijkunstig nivo zitten. Hoeveel personen maakt niet uit als je maar iets goeds neerzet en daarvoor goed traint. Ervaring is handig maar niet perse nodig als ze maar voldoende controle hebben over het paard. En dat er niet iemand tussen zit met een hengst die daar geen ervaring mee heeft. Of hengsten en merrie's samen is lastig. Aantal mannen en vrouwen uit ervaring weet ik dat er niet zoveel mannen zijn voor dit soort teams. Vrouwen zijn toch meestal in de meerderheid.
7) Typisch Spaans denk aan Flamenco muziek en kleding evt danseressen. voedsel de paella en die speciale ham (weet de naam niet zo) en er zijn natuurlijk ook spaanse standjes.

Nou ik hoop dat ik genoeg hebt beantwoordt en dat je er wat aan hebt, ...... veel succes !

furioso

Re: Hulp gevraagt bij vragen over paardenshows !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:47

Hartelijk dank voor je antwoord ! Hiermee kom ik al een heel eind verder :D