Vraagprijs 8 jarige Friese ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Vraagprijs 8 jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:47

Hoi hoi :)

Ik rij sinds een maand of 3 een friese ruin. Deze staat in principe te koop maar er wordt nu nog niet echt vee actie ondernomen om kopers te vinden.
De eigenaar heeft gezegd dat ik sowiezo eerste keus heb en en hij heeft me een vraagprijs gegegeven. Voor deze prijs krijg ik zijn spullen erbij.

Maar nu vraag ik me af wat deze fries ongeveer waard is in deze tijd.
Hij heeft een jaar lang zo goed als stil gestaan. De eigenaren rijden alleen max 1x per week een stap en draf buitenritje.
Ik rij hem nu 2 keer per week in de les en 1x per week zelf. Ondertussen is zijn conditie aardig opgebouwd en we zijn nu bezig met de galop en zorgen dat hij zijn hals leert strekken ipv alles op te kroppen.

Zijn niveau is nog geen B denk ik. Hij heeft last van zomerexeem. Geen stalgebreken.
Verder is het in de omgang een lief maar onzeker beestje die wel even moet wennen en moet merken dat hij van je opaan kan.
Ik ben nu steeds harder aan het denken om hem echt te kopen omdat de klik er gewoon is en hij voor mij het ideale paard lijkt.

Wat zouden jullie voor deze 8 jarige ruin geven?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:55

Hoe zijn z'n papieren? (welke vader enz) en misschien een foto?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:09

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe zn papieren eruit zien.
Een echt goede foto heb ik niet
Afbeelding

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:13

Sentimentele waarde is ook geld waard. Wat is hij voor jou waard? Dat bedrag of niet?
Gezien de zomereczeem zou ik vanaf een afstand zeggen kijk verder, zeker als hij te duur is. Je hebt het ZE seizoen nog niet meegemaakt en dat is echt echt niet leuk. (en duur!).

Blabla1980

Re: Vraagprijs 8 jarige Friese ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:18

Ik ken het paard al langer hij heeft nl altijd op de stal gestaan waar ik rij, dus ik weer ook hoe de zomerexceem is in het vervelendste seizoen. Er is nooit iets gedaan om dit tegen te gaan dus mischien dat er daar het eea te verbeteren valt.

Ja die sentimentele waarde...dat is wel een punt ja hij begint me steeds meer het geld waard te worden. En ze vragen geen belachelijk hoog bedrag.

Ik ben een redelijk angstige ruiter en dit paard geeft me een veilig gevoel ondanks dat hij nogal eens kan schrikken of bokken ben ik niet bang bij hem...en dat is me oko geld waard.

Maar ik vroeg me af als ik de sentimentele waarde buiten beschouwing laat wat mensen voor een paardje als dit zouden geven :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:20

Een goed en veilig gevoel op een paard is goud waard!

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:47

Gevoel is inderdaad zeer belangrijk, maar bij het kostenplaatje gaat het toch ook echt om zijn papieren.

Voorbeeldje:
Onze fries heeft goede papieren, inteeltpercentage ligt onder de 5 %. Bovendien hebben wij hem bij Pieter Wijbenga gekocht, waar je hem 6 weken op proef kreeg, paard was destijds 4 jaar oud. Voor zo´n paard betaal je meer dan eentje zonder papieren (of zonder KFPS papieren).

Als ze een belachelijk hoog bedrag vragen ga ik ervan uit dat dit paard goede papieren heeft (anders slaat het nergens op), de vraag is wel wat jij een belachelijk hoog bedrag vind ;)

Ik kan met deze info geen bedrag noemen, maar ter vergelijking wat gegevens. Onze fries was 6000 euro, eentje zonder papieren moet je rekenen op 1000-2000 euro denk ik! Ook omdat de fries een redelijk ideale leeftijd heeft!

Ik ben nu wel benieuwd wat ze vragen!!!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:26

Ik zei dat ze geen! belachelijk hoog bedrag vragen ;)
Ze vragen 3000 euro en op zicht vindt ik dat niet gek veel.
Mijn instructrice geeft nl aan dat hij ontzettend mooi loopt en ook al gaat de galop nog niet geweldig...hij heeft wel een hele mooie galop.

maar ik ben een echte recreatie ruiter dus ik hoef niet perse een paard die mooi loopt en het ver kan schoppen in de dressuur

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:45

:o Sorry, verkeerd gelezen :o

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:48

je geeft aan dat hij incl toebehoren verkocht word..wat zit erbij?
papieren?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:49

voor een Fries met exceem zou ik niet meer als 1500-2000 euro betalen, hij is al 8 en heeft geen dressuurniveau en exceem dus meer is echt niet reeel, t is een ruin dus fokken doe je er ook niet mee

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:51

Welke spullen gaan er met hem mee?
Een goed zadel is natuurlijk ook al snel behoorlijk wat waard.
Ik vind 3000 niet geheel gek... je zou een bod kunnen doen van 2500 incl spullen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:53

1500,- voor een paardje met exceem.de markt is slecht vaak koop je voor dit bedrag ook een zonder exceem.denk niet dat ze hem verkocht krijgen voor 3000,-.
als jij het niet teveel vind moet je het zelf weten maar,je kunt ook een bod doen van 2000,- en dan mogen zeecht wel blij zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:00

Dat vind ik nogal wat hoor voor een fries met exceem en die nog niet veel kan. Zou zonder zijn spullen aan 1500 denken met zicht op de huidige markt. Met spullen hangt af van de kwaliteit en het merk van de spullen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:03

Zomereczeem? € 1000,= inkl. zijn spullen, een eczemer raak je aan de straatstenen niet kwijt, ja de slager. En dan niet geklasseerd............. afstamming is leuk om te weten maar het is een ruin dus je doet er niks mee.
Voor € 3000,= heb je een hele leuke goed beleerde ruin zonder kwalen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:07

Papieren zijn absoluut niet van belang bij een ruin. Het dier heeft ZE. Het dier kan nog niets met zijn 8 jaar. Max. van 1500 euro zonder spullen, zou ik zeggen.

Maar: paard heeft veel waarde voor jou, je voelt je veilig op dit dier, zelfs als angstige ruiter. Je hebt een klik met het dier. En er zitten spullen bij (goed en passend zadel bijvoorbeeld is ook al wat waard).

Ik zou er in geen geval 3000 euro voor neertellen, tenzij er zo'n verschrikkelijk duur zadel bij zit, die als gegoten zit, want daar tel je ook tweedehands al gauw 1000 euro voor neer. Maar ik heb het gevoel dat dit niet het geval is.

Ik zou dit zéker melden als je een bod uitbrengt, de ZE vind ik eigenlijk nog het ergste, waardoor de waarde van dit paard erg laag is.

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:09

Ik heb laatst ook een vergelijkbaar topic geopend. Gaat dan wel over een merrie en is misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien vind je het leuk om te lezen: [F-AM] Friese merrie, welke prijs?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:14

Het ligt echt aan de spullen die er bij zitten, maar voor het paard zelf zou ik ook niet te veel geven....

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:16

Blabla1980 schreef:
Ik zei dat ze geen! belachelijk hoog bedrag vragen ;)
Ze vragen 3000 euro en op zicht vindt ik dat niet gek veel.
Mijn instructrice geeft nl aan dat hij ontzettend mooi loopt en ook al gaat de galop nog niet geweldig...hij heeft wel een hele mooie galop.

maar ik ben een echte recreatie ruiter dus ik hoef niet perse een paard die mooi loopt en het ver kan schoppen in de dressuur

3000 euro voor een friese ruin mét eczeem en zónder sportprestaties?
Das 2000 teveel ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 15:34

Bedankt voor alle reacties :)

Ik krijg een zadel erbij wat wel als gegoten zit maar niet van een dusdanig merk dat het veel geld waard is.
Daarnaast zijn de overige spullen die ik erbij zou krijgen voor mij in principe overbodig omdat ik zelf alles voor hem heb.

Ik dacht zelf ook dat de zomerexceem zijn prijs nogal omlaag zou kunnen halen.
En ja een veilig gevoel op een paard is goud waard...maar ik ben geen dief van eigen potemonee ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:50

als je hem graag wilt hebben,kun je gewoon altijd een bod doen,en kijken wat de eigenaren er mee doen.voor dat bedrag raken ze hem toch niet kwijt.dus daar hoef je je niet druk om te maken
Blabla1980 schreef:
Bedankt voor alle reacties :)

Ik krijg een zadel erbij wat wel als gegoten zit maar niet van een dusdanig merk dat het veel geld waard is.
Daarnaast zijn de overige spullen die ik erbij zou krijgen voor mij in principe overbodig omdat ik zelf alles voor hem heb.

Ik dacht zelf ook dat de zomerexceem zijn prijs nogal omlaag zou kunnen halen.
En ja een veilig gevoel op een paard is goud waard...maar ik ben geen dief van eigen potemonee ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:32

een paard met exceem is niet veel waard.

Je moet na gaan wat je met het paard wil, en of het jou waard is om zo veel geld te geven aan zo'n diertje.

Wil je het ooit bijv, weer verkopen moet je wel nagaan dat je niet zo veel geld er voor weer krijgt ivm die exceem.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:37

Ik zou al vorens je overweegd om het paard te kopen eerst een keuring laten doen door de veearts,
wat is de reden dat de huidige eigenaars het paard willen verkopen?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 20:46

Als ik een paard koop dan blijft ie ook :) Dus daar maak ik me niet druk om ;)
En de reden dat de eigenaren hem willen verkopen is tijdsgebrek. Ik rij er meer op dan zij. dus niet omdat er iets mis mee is want dan had ik dat allang van de staleigenaar of mijn instructirce gehoord.

Maar evengoed,als ik hem koop wordt ie gekeurd, gewoon voor de zekerheid

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 20:52

Blabla1980 schreef:
Als ik een paard koop dan blijft ie ook :) Dus daar maak ik me niet druk om ;)
En de reden dat de eigenaren hem willen verkopen is tijdsgebrek. Ik rij er meer op dan zij. dus niet omdat er iets mis mee is want dan had ik dat allang van de staleigenaar of mijn instructirce gehoord.

Maar evengoed,als ik hem koop wordt ie gekeurd, gewoon voor de zekerheid

kan je hem ook makkelijk in de verzekering gooien na keuring en gewoon een fijner gevoel als je zeker weet dat er niets is, ik heb ooit anderhalf jaar een Fries gereden voor een vrouw die zelf nooit had gereden en toch een paard wilde, na een 1.5 jaar kon ik hem voor een redelijk bedrag kopen, hij was een sterruin en hij liep op L-niveau, ik had een paar keer HC meegedaan, echt een leuk dier, heb hem laten keuren en hij bleek een 3-tje te hebben aan een van zn achterbenen op een kwetsbare plek, paard was toen net 5 dus heb hem niet genomen, risico dat die 3 alsnog een 4 of erger zou worden wilde ik niet aangaan, erg jammer want voor de rest had ie niets (aan zn lopen zag je dit dus nog niet)