academisch kaptoom met kandare

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Quinta_x

academisch kaptoom met kandare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:05

Wie o wie weet er een goede, betrouwbare, liefst nederlandstalige site waar ik een volledig academisch hoofdstel kan bemachtigen: dus kaptoom met kandare en ketting en 2 paar lederen teugels waarvan 1 paar met musketonsysteem?
Als er barebackpad-ten opstaan is ook mooi meegenomen, maar voor nu de eerste paar maandjes nog niet aan de orde.
Ik heb al eens wat rondgekeken op 2e handssites maar ik denk dat ik het maar beter nieuw koop. Liefst een hoofdstel onder de 100 euries.

Nog een vraagje: ik heb wel losse kaptoom-neusriempjes gevonden. Die moet je dan door een gewoon (trens)hoofdstel rijgen. Is dit even goed/kwalitatief? Werkt dit op dezelfde manier in?
Wat is het verschil tussen een kaptoomneusriem met en zonder ketting in de neusriem?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:30

Onder de honderd euro voor een komplete kaptoom met teugels en kandare gaat je niet zo snel lukken nieuw denk ik. Ik heb voor alleen een kaptoom veel rondgekeken, maar je zit alleen voor de kaptoom al minimaal rond die prijs. Uiteindelijk heb ik mijn kaptoom bij Lusitana van bokt gekocht. Het is er een met een ketting in de neusriem en van hele goede kwaliteit. Wellicht dat zij je ook wel aan een complete set kan helpen.

Met een losse neusriem heb ik geen ervaring, maar ik denk dat ze voor longeren minder prettig zijn omdat de keelriem bij een hoofdstel anders zit als bij een kaptoom. Daarom denk ik dat met longeren de boel gaat schuiven. Wellicht dat je met rijden dat probleem niet hebt. Dan zou dat wel een goedkope oplossing kunnen zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:36

Voor die prijs gaat het inderdaad niet lukken. Alleen een losse kaptoom kost dat al (min of meer).

Ga eens googlen op spaanse en portugeese sites, dan heb je misschien meer geluk. Ook is het in duitsland soms iets goedkoper als in NL. De sites zijn heel moeilijk te vinden, maar als je er een paar uurtjes voor uittrekt kom je er wel :j

Ik heb mijn kaptoom ook in DL gekocht na veel speurwerk, en dat scheelde toch weer iets van 15 euro (is ook een academische kaptoom).

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:38

Ja ik zat zo te denken, als zo'n losse kaptoomneusriem ook kan, dan moet ik er onder de 100 euro toch wel uitgeraken. Maar ik wist niet goed of dit even goed was als....
Verder heb ik ook nog een kaptoom zonder bit. Deze kan ik dan misschien gebruiken voor het longeren?
In de week had ik mijn instructrice haar kaptoom met kandare in de gaten en zij had precies ook een trenshoofdstel met de neusriem van een kaptoom.

x_Quinta_x

Re: academisch kaptoom met kandare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 22:40

Ja angela ik heb mijn kaptoom zonder bit ook van een duitse site. Pferdensport... of zo iets. Koste 50 euro + 15 euro verzending. Best een degelijk kaptoom, alleen de middenste ring heeft wat speling gekregen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:48

De kaptoom van de duitse site heb ik ook wel gevonden, maar had daar via iemand van bokt over gehoord dat de leer kwaliteit toch tegenviel. Daarom heb ik toch besloten een andere te kopen wat me 15 euro meer kostte, maar in ieder geval wel degelijke kwaliteit leverde. Ook zit er op die duitse een dubbele keelriem wat eigenlijk geheel overbodig is.

Als je ook met kandare gaat rijden, dan rijd je volgens mij met hoofdstel zonder neusriem plus de kaptoom. Tenminste, dat begrijp ik uit het e-book van Marijke de Jong over de kaptoom.

Maar kan je anders niet de neusriem van je instructrice eens lenen om te kijken hoe dat gaat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:02

Ik ben in ieder geval wel over die van mij te spreken, Heel fijn leer, mooi soepel en blijft ook netjes :j

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:37

even offtopic: welke kaptomen heb je nog en wat is het beste? ik ken enkel da academische met of zonder ketting in de neus ;)

alvast bedankt.

ontopic: bij mij op stal heeft iemand zo een los neusriempje en deze bevalt hem heel goed heb het een week of 2 geleden geleend maar dat was niks voor mijn paard. ik denk dat het verschilt van paard tot paard ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:39

Een volledig academische hoofdstel zal moeilijk te vinden zijn, meestal word een gewonen kaptoom en een bakstuk met kandare daarover gedaan.
Je hebt de semi kaptoom dat is alleen de neusriem , maar die gebruik je pas als je echt wat verfijnder kan werken omdat als je nog te veel moet vragen op de kaptoom de semi gaat schuiven.
Ik heb wel look i likes en bakstukken in en academisch tintje ook heb ik verschillende kandares te koop , welke maat en wat voor kandare zoek je??

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 01:45

Vraag het Lusitana, zij kan je zeker helpen aan een kaptoom van goede kwaliteit. Volgens mij ook als hoofdstel. (en anders kan ze die vast wel voor je laten maken)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:43

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:45

ik heb nog een paar kandares bij Bent zelf gekocht die je wel mag overnemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:31

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 15:10

ojee dat wordt misschien nog wel een serieuze zoektocht. Mensen die hun kaptoom in dit topic hebben aangeboden mogen mij foto's / info pb-en. Dan bekijk ik het eens.
Ik wil graag een echte degelijke. Die ik nu heb die is idd van kraemer-pferdensport. Het is een okee kaptoom maar ik heb hem nu 3 maand ofzo en is er al speling op de middelste ring en de kaakriem zal eigenlijk vast met 2 genaaide stofjes. Niet zo degelijk, maarja...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:34

Tja, als je kwaliteit wilt, dan komt dat ook met een prijskaartje... Voor een paar tientjes op de eerste rij zitten gaat het niet worden helaas. Ik denk dat de goedkoopste oplossing nog de losse kaptoom-neusriem is (al kost een goed hoofdstel ook wat, maar die heb je waarschijnlijk nog wel liggen).

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:44

Ik heb de academische kaptoom met zo'n kettinkje erin. Op zich is het leer niet zo zacht maar wel sterk. Die van kraemer schijnt wel wat paardvriendelijker te zijn. Mijn pony loopt heel goed op de academische kaptoom. Mijn teugels heb ik bij Junik vandaan. Hele goede prijs/kwaliteit verhouding! www.junik.nl

Kaptoom bij http://www.trekkingsaddles.nl/. Zij hebben ook BBP en kandares dacht ik. Ik heb hem in ieder geval tegelijk met mijn zadel gekocht. Junik verkoopt ook BBP's dacht ik.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:46

Angela schreef:
Tja, als je kwaliteit wilt, dan komt dat ook met een prijskaartje... Voor een paar tientjes op de eerste rij zitten gaat het niet worden helaas. Ik denk dat de goedkoopste oplossing nog de losse kaptoom-neusriem is (al kost een goed hoofdstel ook wat, maar die heb je waarschijnlijk nog wel liggen).

Dat is inderdaad het punt. Ik ben ook heel lang bezig geweest om een kaptoom te zoeken. Tweedehands zijn ze er haast niet, of heel erg snel al verkocht en dan betaal je er ook al snel 90 euro voor.
Die van Kraemer heb ik over getwijfeld, maar ik vond het alsnog veel geld voor iets wat misschien niet goed is. Ik heb dus besloten even door te sparen.

Ik zou ook zeggen, net als Angela hierboven, om dan voor de kaptoom neusriem te kiezen. Zeker als je hem toch voor het rijden wilt gebruiken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:47

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:15

Even een schopje. Misschien zijn er nu misschien wel andere bokkers online die even hun ervaringen willen delen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:52

HAR-->BKR

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 01:19

Wat vind je een redelijke prijs voor een kaptoom? Ik ken een firma die ze nu maken voor iemand die les rechtrichten gaat geven en een goedkoper alternatief zocht voor de dure kaptooms die er nu te verkrijgen zijn (omdat mensen die starten niet zeker weten of ze ermee zullen doordoen en iets goedkoper zoeken). Alleen vroeg ik me af wat jullie een redelijke prijs vinden. Zal het dan eens voorstellen of ze dat zien zitten om het voor die prijs te maken. Let wel, het maken van de ketting met de ringen eraan is niet simpel (is zo'n ring met onderverdeling voor bakstuk en neusriem zodat het geheel stabieler zit), de neusriem naaien vraagt toch wel wat werk. Op aanvraag kan de ketting gepolsterd worden met mousse, voor een zachtere inwerking. Het leder is eerste kwaliteits leder en niet te vergelijken met het leder die ik gezien heb van paar academische kaptooms, die redelijk stug en hard was. Het hoofdstel van die firma is volledig handgenaaid en dus niet met de machine, waardoor het veel sterker is omdat er nog eens een knoopje binnenin het leder gemaakt wordt, dus wees aub realistisch qua prijsvoorstel...
Je kan ze ook volgens persoonlijke voorkeur laten ontwerpen, of met decoratie aan, maar dat is dan wel duurder.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 19:08

Ik moet van mijn instructrie nu nog wat door doen met mijn gewone kaptoom. Als alle knopjes van het grondwerk rechtrichten erop zitten, kan ik aan de slag met een semi-kaptoom met kandare. Dat zal over een maandje of 2 zijn. Ik had een zweedse site gevonden met best democratische prijzen, alleen de verzendingskosten zijn 20 euro bijna, maarja als je wil paardrijden betaal je meestal wel wat.
Toch bedankt cambiar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:11

Ik zou eens mailen naar Marijke de jong, zij rijd zelf met kaptoom/kandare en geeft hier ook les mee.
Zij verkoopt ze ook via http://www.kaptoom.nl en verkoopt ook bareback pads :)

Wel wat duurder dan je wil, maar ik heb ze nog niet goedkoper gezien ergens :n

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:55

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:10

x_Quinta_x schreef:
Ik moet van mijn instructrie nu nog wat door doen met mijn gewone kaptoom. Als alle knopjes van het grondwerk rechtrichten erop zitten, kan ik aan de slag met een semi-kaptoom met kandare. Dat zal over een maandje of 2 zijn. Ik had een zweedse site gevonden met best democratische prijzen, alleen de verzendingskosten zijn 20 euro bijna, maarja als je wil paardrijden betaal je meestal wel wat.
Toch bedankt cambiar

Geen probleem, maar heb ondertussen antwoord gehad en ze kunnen ze leveren voor 70 euro plus verzendingskosten (dacht iets van een 6 euro?) ( met decoratie/versiering beetje duurder), handgenaaid, eerste klasse leder uit Oostenrijk, maar met beter systeem dan de academische kaptooms die ik gezien heb, waarvan de kaakriem niet vastgenaaid was waardoor die naar beneden schoof. De kaakriem zal met een gespje verstelbaar zijn. De ketting en neusriem is dezelfde als de Branderup, maar kan op verzoek nog bij gepolsterd worden (meerprijs).