Ik hoop dat ik dit hier goed zet.
Ik heb nu sinds een paar maanden een friese merrie in de lease, zij is een afstammeling van Onne 376. De moeder is een Sjaard 320.
Nu was ik een beetje aan het inlezen over al dat gebeuren met inteelt en het gen voor dwerggroei en waterhoofd. Ik wist bijvoorbeeld niet dat dit voornamelijk eigenlijk alleen bij friezen voorkomt.
Maar goed, nu heb ik ook eens naar de afstammeling van Wytske gekeken, en daar viel mij dus op dat zij daarin twee keer Wessel heeft, in dezelfde generatie, bij zowel vader als moeder.
Daarnaast heeft ze afgelopen jaar een veulen gehad van Fabe en nu is ze weer drachtig van Fabe, omdat de eigenaar dat verder regelt, maar ik weet niet of dit een verstandige keuze is. Maar daar heb ik neit zoveel verstand van.
De afstammeling van Wytske is:
Vader:

Moeder:

De afstammeling van fabe:

In de lijn van wytske komt dus twee keer wessel voor, maar dat is al vrij ver weg. Ik weet niet in hoeverre dat uitmaakt.
Maar bijvoorbeeld bij zowel fabe als moeders kant van Wytske komt Leffert voor en ik zie ook nog lammert erin in zitten.
Vinden jullie fabe een geschikte keuze voor Wytske, want ik twijfel hier eigenlijk over. Maar ik heb er niet veel verstand van, dus was wel benieuwd hoe jullie hierover dachten?