Spaans paard kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fienn

Spaans paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:25

hallo iedereen,

Nu had ik weer eens een jaar een verzorgpaard, is dit ook onverwachts verkocht ;(
Omdat dit mijn 2e verzorgpaard is dat ik onverwachts en plots kwijt ben geraakt,
en ik niet altijd afhankelijk wil zijn van anderen om te willen paardrijden, denken we er sterk over na om een eigen paard te kopen
en op een stalling te zetten...

Mama weet iemand die zijn paard verkoopt,
een Spaans paard!

Deze paarden vond ik altijd al prachtig en machtig! dus mijn oogjes begonnen heel hard te fonkelen!

Maar nu vraag ik me af, of het wel een goede keuze is voor een Spaans paard te kope...
Kunnen jullie mij wat meer uitleg geven over dit paard? (exacte kenmerken, typische streken...)

Graag zou ik met dit paard voor recreatief rijden, maar toch op een bepaald niveau, wekelijks (prive)les mee nemen eventueel (ik moet zelf nog veel leren!)
wandelingen maken, etc etc.

wie geeft mij wat meer informatie? :)

Groetjes fienn

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:36

Spaanse paarden zijn geweldig, dus als je de kans hebt zou ik het zeker doen.

Het zijn over het algemeen temperamentvolle paarden, maar wel in goede zin, ze gebruiken het niet tégen je. Ze willen graag werken en leuke dingen doen met 'hun mens'. Van nature zijn ze niet tegendraads.

Eigenlijk geldt het volgende voor alle paarden, maar omdat Spaanse paarden gevoelig zijn en een klein hartje hebben, hebben ze veel respect, geduld, vertrouwen en liefde nodig. Mijn ervaring (en ook als je leest op bokt bijv.) is dat het met deze paarden mis gaat wanneer ze met veel druk (ook psychisch) worden gereden en aangepakt. Dat is ook gewoon niet nodig, want ze zijn meewerkend genoeg van zichzelf.

Bij mijn paard verbaas ik me nog steeds over de intelligentie en de rust die ze uitstraalt. Ze kent al heel veel en is ontzettend braaf, ook in het verkeer en zo. Voor mijn gevoel heb ik haar niet zo veel hoeven leren, maar gaat het allemaal gewoon vloeiend en vanzelf. Ze is heel trouw en volgzaam, het zijn net honden wat dat betreft. :D

Angela

Re: Spaans paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:21

Ik ga helemaal met Dani_ mee :j

Nu is het ene spaanse paard het andere natuurlijk niet. Ga eens kijken, en vooral: rijden, dan voel je vanzelf of er een klik is of niet :)

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 13:29

@Dani_ bedankt voor de informatie!
@Angela morgen gaan we normaal eens gaan kijken en normaal ook een proefrijden!

:D :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:04

Spannend Fienn :j

Op deze site kun je trouwens nog veel lezen over de aankoop van een spaans paard:

http://www.pre-stamboek.nl/

Er komt namelijk wel iets meer papierwerk bij kijken als bij de meeste andere rassen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:15

Dani_ schreef:
Spaanse paarden zijn geweldig, dus als je de kans hebt zou ik het zeker doen.

Het zijn over het algemeen temperamentvolle paarden, maar wel in goede zin, ze gebruiken het niet tégen je. Ze willen graag werken en leuke dingen doen met 'hun mens'. Van nature zijn ze niet tegendraads.

Eigenlijk geldt het volgende voor alle paarden, maar omdat Spaanse paarden gevoelig zijn en een klein hartje hebben, hebben ze veel respect, geduld, vertrouwen en liefde nodig. Mijn ervaring (en ook als je leest op bokt bijv.) is dat het met deze paarden mis gaat wanneer ze met veel druk (ook psychisch) worden gereden en aangepakt. Dat is ook gewoon niet nodig, want ze zijn meewerkend genoeg van zichzelf.

Bij mijn paard verbaas ik me nog steeds over de intelligentie en de rust die ze uitstraalt. Ze kent al heel veel en is ontzettend braaf, ook in het verkeer en zo. Voor mijn gevoel heb ik haar niet zo veel hoeven leren, maar gaat het allemaal gewoon vloeiend en vanzelf. Ze is heel trouw en volgzaam, het zijn net honden wat dat betreft. :D

Netjes verwoord.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:24

het zijn echt ge-wel-dige wezens! zo trouw en lief, heel beschermend en eenkennig, althans de mijne.
ik raad je wel aan, als je hiermee door gaat een instructeur of instructrice te vinden die klassiek les geeft, dit gaat met veel geduld liefde en ten alle tijde respect voor het paard. Mijn engelse dressuur ervaringen zijn erg slecht met mijn spanjaard, juist omdat ze zo ontzettend sensibel zijn... ze hebben van alles het minimale nodig, dat is al meer dan genoeg, en dat is iets wat tijdens de engelse dressuur vaak niet lukt ( is mijn ervaring )

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:35

Gewoon doen, zou ik zo zeggen!
Mijn beste vriendin heeft een geweldige Spanjaard, die uiteindelijk liever springt dan dressuurt en dol is op snelle buitenritten. Altijd een succes, die Spanjaarden ;)

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 09:52

waaaaaaaaaaw , nu heb ik zeker zin om hem te kopen! :o :o
Vandaag ga ik eens gaan kijken , ik hou jullie op de hoogte!

Edit: bedankt voor alle informatie iedereen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:37

haleyjames schreef:
het zijn echt ge-wel-dige wezens! zo trouw en lief, heel beschermend en eenkennig, althans de mijne.
ik raad je wel aan, als je hiermee door gaat een instructeur of instructrice te vinden die klassiek les geeft, dit gaat met veel geduld liefde en ten alle tijde respect voor het paard. Mijn engelse dressuur ervaringen zijn erg slecht met mijn spanjaard, juist omdat ze zo ontzettend sensibel zijn... ze hebben van alles het minimale nodig, dat is al meer dan genoeg, en dat is iets wat tijdens de engelse dressuur vaak niet lukt ( is mijn ervaring )

:j

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:40

Wauw, ik zou het zeker doen!
Al is natuurlijk niet elk Spaans paard hetzelfde qua karakter, maar over het algemeen zijn het echt geweldige paarden!

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:11

hoi,
we zijn juist terug!

Natuurlijk waren het niet van die Spaanse paarden die al supermooi en superchique waren,
maar toch, ik was er direct verliefd op!
maar inderdaad! zo'n lieve kalme zachte paarden!

Ook heb ik er even mee gereden : WAAAAAAAW!wat een heerlijk gevoel!
zachte maar toch machtige gangen!

volgende week gaan we nog eens terug, dan is er daar een jongen die hem nu vaak bezig houd met die paarden die die even gaat showen wat het paard allemaal kan!

oja, ik vond het paard trouwen ook een mooie naam hebben! 'Indurain' :o

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:19

Nu word ik wel erg nieuwsgierig naar een foto :=

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:08

leuk en spannend zeg, ik ben ook erg benieuwd naar een foto!!

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:18

Laat je weten hoe het gegaan is? Ik ben heel benieuwd!! Ook naar de foto's natuurlijk haha.

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:24

Uiteindelijk hebben we het Spaanse paard gelaten voor wat het was
want terwijl we naar de stal waren geweest waar we hem zouden stallen,
zeiden ze da ze ook nog een paard te koop hadden staan, dus ik greep mijn kans en heb er ook eens mee gereden.
en bij dit paard voelde ik me pas echt goed!
we kregen ook meteen de papieren te zien en de jongen die er nu mee rijdt heeft ook even getoont wat het paard allemaal kan.
Ik heb besloten om deze tot nieuwjaar op proef te nemen (echt doen alsof het mijn eigen paard is, dus elke dag er naartoe, uitmesten, eten geven....) als dit alles meevalt , gaan we over tot de koop.
De jongen die er de afgelopen 2 jaar mee gereden heeft, zal mij ook les geven met het paard (hij heeft cursus afgelegd om les te mogen geven, en heeft met het paar Z gereden op tornooien).

Het paard is een KWPN'er, 12 jaar, donker bruin! *\o/*

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:06

heey dat is even wat anders :P maar wat je zelf al aangeeft als jij je goed voelt bij dit paard.. de klik is uiteindelijk het belangrijkst!
super hoor, ben benieuwd hoe je proeftijd gaat

Fienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 19:15

Ik ook, en die start morgen :)) !
ik kijk er echt naar uit! *\o/*

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:45

Leuk hoor, wat een verschil met een spaans paard maar ook heel leuk! :D