Alleen veulenboek, meerwaarde van stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Alleen veulenboek, meerwaarde van stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:40

Mijn fries is alleen opgenomen in het veulenboek (tenminste, dat begrijp ik ervan), omdat hij als veulen één keer naar de keuring is geweest. Hij is nu 4 en er staat nog steeds 'veulenboek' bij zijn papier. Inmiddels is hij gecastreerd en ik ben niet van plan om naar keuringen te gaan met hem, ik wil alleen de sport in.
Nu zat ik te denken, wat is voor mij de meerwaarde om wél met hem naar de keuring te gaan om hem zo te laten opnemen in het stamboek? Wordt 'ie dan gelijk (veel) meer waard of maakt het eigenlijk weinig uit?
Of heb ik nu een fries die qua papieren eigenlijk weinig voorsteld :o?

Wie kan mij, als totaal niet -kenner van stamboeken/keuringen e.d. een uitleg geven..? :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:31

Het lijkt wel alsof ik je stalk dat ik nu weer reageer op een topic van jou. Maar geloof me is puur toeval. :+

Dat je Willem is opgenomen in het veulenboek betekent dat hij een "volle" fries is. Alleen dekhengsten worden opgenomen in het stamboek. "Normale" hengsten blijven altijd Veulenboek (al kunnen ze wel predikaten krijgen zoals "ster" of "sport")
Zodra ze 3 jaar oud worden kun je met ze naar de keuring en kunnen ze dus het sterpredikaat behalen.

Nu is Willem gecastreerd, dat houdt in dat hij wel opgenomen kan worden in het stamboek, en ook ster kan worden.
Wat is nou het voordeel voor jou....

Ik begin met de nadelen:
Je betaalt elk jaar contributie aan het stamboek want je moet lid zijn van het KFPS om naar een keuring te mogen gaan, je moet het papier laten veranderen bij het stamboek wat weer geld kost, je moet keuringskosten betalen wat ook weer geld kost, nu kun je ook nog kiezen om hem keuringsklaar te laten maken en/of hem voor te laten brengen door een ervaren team, dat kost natuurlijk ook geld :+
Stel Willem blijft Veulenboek, dan ben je veel geld en tijd kwijt en verdien je helemaal niks op.

Maar stel, Willem is goed genoeg en hij wordt Stamboek, of beter nog zelfs Ster, dan heb je een paard met een goed papier (ik geloof dat hij al een "vol" papier heeft toch?) En hoe beter het papier hoe meer hij in waarde zal stijgen. Ook zal zijn moeder meer kans maken op het Preferentschap (als ze dat al niet is) waardoor zijn papier nog beter zal worden. En hij dus nog meer in waarde stijgt.

Nu is mijn ervaring zo dat men indd wel wat meer betaalt voor een Ster ruin (dus niet voor alleen een Stamboekruin) maar men betaalt nog veel meer geld voor een VB ruin die Z loopt dan voor een Sterruin die de B nog moet doorlopen. Zeker nu de markt een beetje op zijn gat ligt zal een sterpredikaat geen 1000 euro meer opleveren.

Heb je niet de intentie om hem te verkopen, zou ik hem lekker thuislaten. Wil je het doen voor de ervaring (want het is wel hartstikke leuk!) zou ik het zeer zeker doen. Het is altijd leuk om te zien wat het deskundige oog van de jury van je paard vindt. Ik zou wel opletten dat je er niet met te veel hoop naar toe gaat, want elk eigen paard is het mooiste paard van de wereld en daar denkt een stamboekjury helaas vaak anders over ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:35

_/-\o_ Ania je bent geweldig :))

't Is me helemaal duidelijk nu! Dankje!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:42

Weet ik weet ik. Danku. :7

Wat ook heel leuk is voor jou en Willem als je toch al naar een keuring gaat, is om meteen mee te doen aan JFPMDA. (Jonge Friese Paarden Met Dressuur Aanleg) Het is een soort van PAVO Cup maar dan voor Friezen. Ook weer weinig toevoegende waarde, maar wel met een serieuze beoordeling (mooie lange lijst met cijfers en verbeterpunten). Tenzij hij in de top 3 belandt, dan heb je vaak al kopers aan je laars staan. (dan mag je ook voor een groot publiek rijden op de centrale keuring)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:54

Daar heb ik wel eens van gehoord ja! Lijkt me ook heel erg leuk om eens aan mee te doen :j
Geloof dat het dit jaar net geweest is, toch? Stond in de laatste Phryso iig een heel verslag over :)

Maar om daaraan mee te doen, moet je dus ook naar een keuring (geweest zijn)?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:55

Aranel schreef:
Daar heb ik wel eens van gehoord ja! Lijkt me ook heel erg leuk om eens aan mee te doen :j
Geloof dat het dit jaar net geweest is, toch? Stond in de laatste Phryso iig een heel verslag over :)

Maar om daaraan mee te doen, moet je dus ook naar een keuring (geweest zijn)?

Dat was niet zo in mijn tijd, ik denk niet dat dat veranderd is in de afgelopen paar jaar.
Ik vond het altijd een erg leuke ervaring!