Hoeveel is deze Fries waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janneke584

Hoeveel is deze Fries waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:45

Hoi,

Ik heb interesse in een 3 jarige Friese merrie. Ik rijd al op haar moeder. Nu wordt ze verkocht en zou ik haar graag willen kopen, maar wat is ze eigenlijk waard?
- 3 jarige merrie
- 1.68m
- Heeft goede gangen (zeker sterwaardig), maar liet zich op de keuring in Ermelo niet zien, wat resulteerde in een stamboekopname zonder premie
- Eigenlijk niet verticaal genoeg gebouwd voor een Fries volgens de jury
- Afstamming: Felle 422 x Adel 357
- Vol papier
- Hele lieve knuffel merrie
- Heeft dinsdag voor het eerst voor de sleep gelopen en gisteren heb ik er voor het eerst op gezeten en gestapt

Wie heeft er enig idee?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:12

Pfoe.. 3500 euro? :)
Laatst bijgewerkt door Aranel op 20-10-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoeveel is deze Fries waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:13

Als ze sterwaardig is, dan vind ik geen premie wel heel summier.
Voor die belofte zou ik dus niet betalen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:32

[***] schreef:
Als ze sterwaardig is, dan vind ik geen premie wel heel summier.
Voor die belofte zou ik dus niet betalen.

Dat sowieso.. Sterwaardig is gewoon een verkooppraatje, waarom gaat de verkoper dan niet naar de keuring en zorgt ervoor dat het paard goede resultaten krijgt, dan is het paard ook weer meer waard :j

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 09:21

Hij wil haar voor de winter verkocht hebben, omdat hij er geen tijd voor heeft en ze is 2 weken geleden naar de keuring geweest. Toen liet ze zich niet goed zien. Ik ben er zelf bij geweest. De eigenaar weet nog niet dat ik haar wil kopen, dus is het geen verkooppraatje.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:29

Je vindt haar dus zelf sterwaardig?
Als je een goede band hebt met de eigenaar en hij wil van haar af voor de winter zal hij niet de hoofdprijs aan jou vragen, neem ik aan.
Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je voor haar over hebt, krijg namelijk het idee dat je toch wel je zinnen op dit paardje hebt gezet.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:37

vind 3500 aan de hoge kant. Had het er gisteren toevallig nog over met mijn hoefsmid die mij vertelde dat hij laatst bij een veilig van friezen was en er veulens uit een stamboekmoeder (geen ster) voor 300 euro weg gingen. Ook Friezen waar in het goede tijden 10.000 voor werd gevraagd gaan nu weg voor 3.000. Ik denk dat je blij mag zijn als je rond de 2.000 euro krijgt voor een onbeleerde merrie

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:40

ik denk idd ook rond de 2000-2500. Dit vanwege het niet hebben van een premie. Niet beleerd te zijn. idd sterwaardig is een verkooppraatje, anders zou ze wel een premie gehad hebben op de keuring en had ze zich zeker wel laten zien.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:42

ik ga met damian mee.
3500 is veel te veel.
Ze kent niks en heeft geen premie's.
vraag eens aan de eigenaar wat hij voor haar wil hebben?
ik denk ook aan de 2000 euro.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:27

ik denk niet dat je het paard voor 2000,00 euro zal hebben. Ik denk dat voor een veulenboekmerrie een bedrag van 3.500,00 euro (mits gezond) een heel net bedrag is.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:52

Het is geen veulenboek merrie. Het is een stamboek merrie zonder premie.

Ik ga met anderen hier mee. 2000,- euro in deze tijd is meer als zat. Ze is onbeleerd. Heeft geen premie gehaald. Het sterwaardig verhaal geloof ik niet. Als ze zich slecht liet zien, maar verder qua type enz prima in orde is, had ze minimaal een 3e premie moeten krijgen. Dus zeker niet betalen voor haar sterwaardigheid. Eerst naar de keuring en t waar maken.

3500,- vind ik veel te veel. Paarden zijn nu eenmaal niks waard op t moment. Veel fokkers/eigenaren kunnen ze gewoon aan de straatstenen niet kwijt. Zeker nu de winter voor de deur staat en ze dus volop bijgevoerd moeten gaan worden (kost geld) willen vele fokkers/eigenaren er vanaf. Zelfs de veulens/jaarlingen/twenters met een super papier, zijn heel lastig te verkopen.

Probeer niet op je gevoel voor het paard in te laten praten door de eigenaar. Die zien ook wel dat je helemaal gek bent met deze merrie. Als je niet te veel voor een paard hoeft te betalen, dan is dat nu wel.

Heel veel succes!

Edit: Heb je miss een foto? Dan is het miss makkelijker om er een prijs aan te hangen.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 08:50

Bedankt voor de reacties. Zal vanavond aan de eigenaar vragen wat hij voor de merrie wil hebben en gelijk aangeven dat ik er interesse in heb. Zal dan ook kijken of ik een foto kan maken.

Amy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:04

Misschien heb je hier wat aan:
Ik heb 20 september een 5-jarige friese merrie gekocht.
Naar de keuring geweest in Oldeholtpade dit jaar en niet opgenomen in het stamboek.
Wel volpapier.
Beleerd, wedstrijden gelopen L1 + 5.
Ze vroegen € 3750,00 voor haar.
Ik vond dat teveel en heb haar gekocht voor € 3250,00.
Naar mijn idee een nette prijs, want paarden zijn niet veel waard op dit moment.
Ik denk persoonlijk dat als ze sterwaardig is, dat ze dit dan eerst moeten bewijzen d.m.v. keuring en ze is ook niet beleerd.
Ik zou zelf denken aan een prijs van € 2000 - € 2500,00 maximaal.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:59

Ik heb 2 maand geleden mijn fries gekocht FellexTeunis ze is 4 jaar en was net (netjes) ingereden.
Ze vroegen voor haar 4750 en ik heb haar gekocht voor 4450. Dit was dan wel bij een handelstal, maar ik had er een erg goed gevoel bij.
3e premie, maar ja ik vind haar vooral erg mooi http://www.youtube.com/watch?v=MeG977pRxek

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:47

Voor het taxeren is ook hier op BKR een taxatie topic geopend.
Omdat het hier echter niet om een eigen paard gaat, mag dat pas ter taxatie aangeboden worden als er toestemming is van de eigenaar.
Hier een slotje.