Hengsten (PRE / lusitano) in de wedstrijdsport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Hengsten (PRE / lusitano) in de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:22

Hallowtjes,

ik zat net een topic te lezen hier dat ging over hengsten in de wedstrijd sport en daar kwamen toch wel een aantal akelige dingen in voor. Los rijden met merries problematisch / of problemen met het juist weg gaan van de merries, Brullen en noem maar op.

Nu zijn wij ons aan het oriënteren om straks als wij een leuk aankoop bedrag gespaard hebben (druk bezig met sparen) er een PRE bij te kopen.
Ik zou graag een Apto goedgekeurde hengst hebben en me verdiepen in het (goed overdacht) fokken met de PRE en daarnaast mijn paard op hoger niveau in de sport uitbrengen.
(mooie dromen he )

Nu weet ik dat er spanje amper gecastreerd word, daardoor heb ik het idee dat PRE hengsten (of lusitano's misschien ook) anders zijn dan de hengsten in NL.

Ik zou wel op zoek gaan naar of een veulen / jaarling of een hengst die wel bij ruinen in de weide kan want ik wil dus geen paard altijd op stal moeten houden.

Wat zijn jullie ervaringen met het rijden van een PRE hengt op wedstrijd (welke tak van sport maakt niet uit)

Angela

Re: Hengsten (PRE / lusitano) in de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:48

Niet in de wedstrijdsport, maar mijn ex-hengst heb ik wel in de rijlessen (tot 7 andere paarden in de bak) meegereden. Ook toen hij nog volop in zijn hormonen zat. Dat ging eigenlijk prima. Over het algemeen was "Nee Candor" voldoende. Dat hij toch gecastreerd is, is omdat hij zich giga liep op te fokken over alle paarden om hem heen als ik niet met hem bezig was.. hij liep zich dan echt helemaal leeg, en vloog alles aan wat ook maar naar hem keek (of juist niet ;) ). Dat is er nu helemaal af (dat aanvliegen, hij is echt veel rustiger in zijn hoofd), maar hij loopt nog wel regelmatig te brullen als er merries in de buurt zijn.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:45

Mijn ervaring met PRE hengsten is supergoed, ook die gewend waren om te dekken. Ze willen er wel soms drukker van worden als er een merrie vlalbij is (hangt van de hengst af), maar zijn altijd goed te controleren. Tenminste, die ik ken. Er zijn ook PRE hengsten die lijken te vergeten dat ze hengst zijn. Bij een hengst die ik ken, had de merrie zich in de stal van de hengst weten te krijgen (tijdelijke boxen met van die spaanplaat wandjes) en ze stonden doodleuk naast elkaar. Hengst wist niet wat hij met haar aan moest, terwijl zij heel duidelijk was in wat ze van hem wilde haha.
De hengsten gingen ook altijd in een groep met andere hengsten en ruinen. Dat ging prima, net als bij andere kuddes moest er even uitgemaakt worden wie de baas is en dan was het rustig.

Dus een PRE hengst houden is erg goed te doen!!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 00:07

Mijn ervaring is dat Lusitano hengsten heel anders zijn dan KWPN hengsten. Ik heb met zowel Lusitano- als KWPN-hengsten gewerkt en dit is echt een verschil. Er zijn natuurlijk ook Lusitano's en PRE's die druk worden tussen de andere paarden en met name merries, maar gemiddeld genomen zijn ze denk ik wel een stuk braver.
Ik heb mijn Lusitano laten casteren op 6 jarige leeftijd, omdat ik het practischer vond met weidegang e.d. Maar aan de hand van zijn karakter had ik hem ook hengst kunnen laten.

Ik denk dat als je überhaupt ervaring hébt met hengsten ( zeker als je ervaring hebt met KWPN'ers ), je ook zeker met een Iberische hengst overweg moet kunnen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:31

Ik rij met mijn PRE die ook natuurlijk dekt in de Nederlandse wedstrijdsport en heb geen enkel probleem. Hij doet een klein beetje stoer soms als ik er net op zit, maar dat is niet meer dan even zijn hals er op en wat dribbelen en na 3 minuten is ook dat over. ik kan gewoon naast merries rijden of zelfs stilstaan aan een lang teugeltje. Hij weet wat wanneer gebeurd en dekke ngebeurd nooit op wedstrijd, dus denkt hij er ook niet aan.

Maar het is niet zo dat dit echt voor alle PRE hengsten zo is, er zijn er echt wel waar het een ander verhaal bij is. Maar gemiddeld genomen zijn ze een stuk makkelijker.

Overigens zijn PRE merries ook veel makkelijker, ook minder lanst van hormomen, hengstigheid ect. merk je bij hun ook niet met rijden en zuur zijn ze al helemaal niet!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:14

Wij rijden niet echt wedstrijden met onze Lusitano hengst, maar gaan wel veel op stap met hem naar clinics, keuringen, etc. waar hij ook tussen de merries etc. loopt. Hij maakt zich soms wat groter, hinnikt een keer en dat is alles. Hij is erg braaf, goed gemanierd en bovenal; heel goed opgevoed!! Dat laatste ontbreekt het soms nog wel eens aan ( bij paarden in het algemeen, maar bij hengsten geeft het meer problemen). Ik heb op keuringen ook Lusitano hengsten gezien die niet of moeilijk te hanteren waren; zelfs er 1 los zien breken die achter een andere hengst aan ging jagen. Anderen die die hele tijd op 5 benen staan ;) :o , geen moment stil staan, steigeren, etc.
Het zijn dus vaak meerdere factoren die meespelen; karakter van het paard, opvoeding/ discipline! Dat laatste is misschien wel belangrijker dan het 1e, want een hengst met een goed karakter kan in verkeerde handen ( met dus verkeerde opvoeding/ gebrek aan discipline) ook een levensgevaarlijk brok testosteron worden.
Als je niet weet hoe je met een hengst om moet gaan, geen ijzeren discipline hebt voor jezelf ( heel belangrijk) en je paard, maar wel met alle respect met het dier om kan gaan, als je ( in de regel) geen knuffelpaard zoekt en gewoon altijd op wil letten, dan kan je een hengst "de baas". Als je 1 van die dingen niet wil of kan, moet je er niet aan beginnen.
Wij hebben ook een American paint horse hengst; die is nog veel relaxter dan de Lusitano,maar ook die moet duidelijk weten dat hij niet de baas van de 2 koppige kudde is!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 17:56

Ik heb zelf voornamelijk ervaring met Arabische hengsten, en in het verleden ook wel KWPN hengsten gereden. Met de Arabische hengsten eigenlijk nooit problemen gehad. Met de KWPNers op zich ook niet maar die vond ik wel wat moeilijker dan de arabische.

Ik zoek zoieso geen knuffel paard, ik zoek een paard wat En kan bewegen EN WIL werken om ver te komen in de dressuur sport en ik wil daar best tijd in investeren door een jong paard / veulen te kopen (scheelt ook in de prijs denk ik haha) en hem zelf op te voeden en te beleren. Maar een keurig opgevoede hengst is ook welkom.
Wij wilden zoieso of via de betere handelaren hier in NL (baroque horses bvb) of met hulp van bemiddelaar zelf naar spanje gaan en daar een dier kopen.
Ik heb nu een PRE ruin, die zeker niet de makkelijkste is en vind dat hij nog hengst is (gecastreerd met 10 jaar) en hem kan ik goed handelen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:35

De mijne is ook heel braaf tussen andere paarden. Wel weet hij precies wanneer een merrie hengstig moet worden of hengstig is. (en bij ons op stal is driekwart van de paarden merrie... niet altijd handig dus) Hij doet dan nog niks, kan gewoon aan een lang teugeltje naast de merrie stappen en hij zal nooit proberen uit te breken. Alleen loopt hij dan soms op 5 benen. Over het algemeen niet als hij aan het werk moet maar stap ik tussendoor even aan een lang teugeltje dan komt er meteen iets tevoorschijn. Niet altijd charmant maar liever dat dan een brullend en trekkend paard...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:13

Heb verschillende PRE hengsten lopen in de sport zelfs met kinderen erop over het algemeen heeft de PRE hengst een stabiel karakter maar er kunnen er ook wel tussen zitten met iets teveel testostarone :D die worden in Spanje ook gecastreerd hoor.
Als je een volwassen paard koopt weet je wat voor karakter je hebt met een veulen natuurlijk niet die moet ook consequent opgevoed worden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:09

Mijn PRE-hengst is, zodra hij in de hand is of onder het zadel, super geconcentreerd op mij en heeft erg veel respect voor mensen. Hij zal misschien 1 keer brullen maar verder blijft hij geconcentreerd aan het werk. Op wedstrijd wordt hij wel erg heet, maar dat is meer van de omgeving dan van de andere paarden.

Maar zoals hier al vaker gezegd is, zijn er zeker ook andere te vinden...

Wat ElCid al zegt, is opvoeding erg belangrijk. Je moet grenzen stellen en daar mogen ze niet over. Mijn hengst weet dat heel goed. Ik heb hem jaren terug echter eens een weekje (als ik met vakantie was) laten verzorgen door iemand die niet zulke grenzen stelt, en toen ik dan terugkwam moest ik echt die grenzen opnieuw trekken. Ze weten erg snel wat voor vlees ze in de kuip hebben...
Overigens is mijn hengst wel een echte knuffelhengst :j

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:28

Mijn hengst loop ook perfect tussen merries, andere hengsten en ruinen..
Heb totaal geen problemen.. niet aan de hand, niet los in de bak, met lessen of buitenritten..
Dus denk dat iedere "hengst" weer anders is..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:39

Op evenementen heir vind je gewoonlijk meer dan 50% hengsten. Er werken zelfs maneges met hengsten in de lessen. Eerlijkheidshalve vind je herin de springsport best wel veel ruinen, maar dat komt omdat die al geruind in het buitenland worden aangekocht. Dat zijn dan ook meest geen Iberische paarden.

Ik denk dat in nederland een (ietwat absurde) angst bestaat voor hengsten en daardoor situaties gevaarlijker lijken dan ze zijn. Men schrikt al van een beetje brullerij.
Het etiket hengst is vaak zeer negatief. Hengsten worden bijna altijd onterecht met paniekerigheid en negativiteit omhult.
Daardoor reageren mensen soms ook verkeerd en juist daardoor komen er ongelukken die totaal te voorkomen waren.

Hier in Portugal is een hengst gewoon een mannetjes paard. Kinderen weten niet beter. Castreren moet je uitleggen en verantwoorden.
Ik zou willen dat men in nederland op zijn minst de iberische hengsten ook zo zouden kunnen zien. Als mannetjespaarden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:54

ben het eens met lusitana.ook als je in nl een hengst hebt willen ze je bijna nergens hebben op een stal.eigenlijk te gek voor woorden.sommige hengsten zijn nog liever dan merries/ruinen.ze krijgen altijd meteen een stempel
Lusitana schreef:
Op evenementen heir vind je gewoonlijk meer dan 50% hengsten. Er werken zelfs maneges met hengsten in de lessen. Eerlijkheidshalve vind je herin de springsport best wel veel ruinen, maar dat komt omdat die al geruind in het buitenland worden aangekocht. Dat zijn dan ook meest geen Iberische paarden.

Ik denk dat in nederland een (ietwat absurde) angst bestaat voor hengsten en daardoor situaties gevaarlijker lijken dan ze zijn. Men schrikt al van een beetje brullerij.
Het etiket hengst is vaak zeer negatief. Hengsten worden bijna altijd onterecht met paniekerigheid en negativiteit omhult.
Daardoor reageren mensen soms ook verkeerd en juist daardoor komen er ongelukken die totaal te voorkomen waren.

Hier in Portugal is een hengst gewoon een mannetjes paard. Kinderen weten niet beter. Castreren moet je uitleggen en verantwoorden.
Ik zou willen dat men in nederland op zijn minst de iberische hengsten ook zo zouden kunnen zien. Als mannetjespaarden.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:50

Vaak is het probleem de hengst niet maar de mensen die met de hengst omgaan :D

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:22

Lusitana schreef:

Ook IK ben het hier geheel me eens!!
Mensen hebben al heel snel een voor oordeel omdat ze hun "ballen"nog hebben...
Ik heb met mijn hengst ook veel problemen ondervonden om stalling te vinden, want je hoort op vele plaatsen: NEE WIJ WILLEN GEEN HENGSTEN OP STAL!! TE VEEL GEDOE MEE!!
Belachelijk!!
Het is inderdaad dat de mens niet weet hoe om te gaan met een hengst, omdat ze al een onderliggende gedachten of angst hebben..
Bij mij op stal is miss 40% hengst de rest merries en ruinen..
En ondervinden GEEN problemen ook niet op stal..

Dus als de mens eens gaat leren ze inderdaad gewoon als "mannetjes paarden" te zien, en geen vooroordelen te geven..dat er nauwelijks problemen hoeven te zijn..(op de enkele "echte" hengst na dan)

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 23:18

Ik kreeg ook toen ik op zoek was naar een andere stal te horen dat als ik hem liet castreren ik welkom was. Als ik dat had gewild had ik het al wel gedaan...
Bij een andere stal moest ik zelfs 50 euro extra betalen en het was daar al niet goedkoop...

Waar ik nu sta gaan ze heel normaal met hem om ookal is hij de enige hengst op stal. Ze houden er wel rekening mee dat hij bijvoorbeeld niet door jonge nieuwe stagiaires naar de wei wordt gebracht etc.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:31

Zapata schreef:
Lusitana schreef:

Ook IK ben het hier geheel me eens!!
Mensen hebben al heel snel een voor oordeel omdat ze hun "ballen"nog hebben...
Ik heb met mijn hengst ook veel problemen ondervonden om stalling te vinden, want je hoort op vele plaatsen: NEE WIJ WILLEN GEEN HENGSTEN OP STAL!! TE VEEL GEDOE MEE!!
Belachelijk!!
Het is inderdaad dat de mens niet weet hoe om te gaan met een hengst, omdat ze al een onderliggende gedachten of angst hebben..
Bij mij op stal is miss 40% hengst de rest merries en ruinen..
En ondervinden GEEN problemen ook niet op stal..

Dus als de mens eens gaat leren ze inderdaad gewoon als "mannetjes paarden" te zien, en geen vooroordelen te geven..dat er nauwelijks problemen hoeven te zijn..(op de enkele "echte" hengst na dan)

en toch kan ik me hier wel in vinden. ik ondervind het nu zelf. onze hengst is niet de moeilijkste maar wel zeer brutaal. niemand loopt met hem weg. en dat is toch een probleem met binnen en buiten zetten. ook het buitenstaan is vaak niet mogelijk met hengsten omdat paddocks meestal aan elkaar grenzen. nou is onze zo lekker makkelijk dat hij naast een andere hengst en ruin kan staan maar ik kan wel begrijpen dat pensionhouders hier bezwaar tegen maken. PRE of niet. gelukkig wordt tristan goed geaccepteerd inmiddels bij ons op stal maar ik denk dat als ik een andere stal moet gaan zoeken hier toch problemen mee ga krijgen. en om heel eerlijk te zijn is mijn sportpony hengst makkelijker als de PRE.

om even op het onderwerp terug te komen, wij gaan proberen de PRE als hengstzijnde in de sport uit te brengen, maar mocht ie te veel hengst zijn zit er niets anders op voor hem te castreren. we hebben het dier als 4 jarige uit spanje gekocht en heeft geen enkele opvoeding gehad. dus ik heb er nu extra veel werk aan. hij is al puur makkelijker maar of hij supermak gaat worden weet ik niet. de tijd zal het leren. ik wil je dan ook adviseren om eerder een jonge hengst te kopen zodat je hem de basisopvoeding al mee kan geven. ik denk dat dat al de helft scheelt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:46

Zapata schreef:

Er zijn ook ruinen en merries die moeilijk tot levensgevaarlijk zijn, maar dan ligt het plots niet aan hun geslacht dan zijn ze gewoon onopgevoed of dominant of weet ik het wat. Ze verzinnen dan wel een ander etiketje. :D Mensen kunnen daar wel heel goed mee omgaan, of negeren het zelfs, maar zodra het een hengst is, komt er angst om de hoek kijken, wat de problemen verergerd (zou dat ook doen bij merries en ruinen).

De hengsten die moeilijk zijn, zijn dat door bepaalde dingen, wel vaak in combinatie met het hormoon dat wel met agressie in verband wordt gebracht. Je kunt de hengstfactor niet helemaal wegvegen, maar je moet hem ook niet op de voorgrond zetten als enige reden van moeilijk gedrag en alsof alle hengsten hetzelfde zouden zijn.

Hier staat ook minstens de helft hengsten op stal en er is er maar een heel vervelend en die is dat omdat hij simpelweg jaloers is omdat de andere paarden veel meer aandacht krijgen... Er zitten soms heel simpele dingen achter. Nu krijgt hij veel gebrul van mensen zijn kant op als hij onrustig is, en wordt bevestigt in "zie je wel ze vinden mij niet aardig" dit geeft alleen meer frustratie en agressie, waardoor hij dus ook weer bruter wordt benaderd door mensen. Hengsten die rustig zijn, worden aardig gevonden, krijgen meer aandacht en worden zo positief bevestigd....
De mens bepaalt uiteidnelijk voor een groot deel hoe de hengst zich voelt en dus gedraagt.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:51

En als je kijkt wat er op wedstrijden met een rood lintje rondloopt dat zijn meestal merries...

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:45

over het algemeen zijn ze in spanje gewoon anders in de omgang met de paarden. veel concequenter. overgens zijn spanjaarden wel echte paarden mensen op die stoeterijen, en in NL word gewoon gecastereerd omdat het makkelijker is.

Overgens is het niet dat de hengst liever of braver ofzo is, maar een spaans paard gaat voor zijn ruiter, die focust zich op jou. en daar zit het verschil een beetje en overgens als je een kwpn gewoon goed aan het werk zit is er ook niks aan de hand. En op concour gaan met mijn hengst is geen grapje, XD die is echt wel moeilijk. maar eenmaal aan het werk en hij showt alleen maar dat stuitert hij niet meer. Ieder paard verschilt enorm natuurlijk ook kwa hoe je ermee om moet gaan, toch weet ik zeker dat aan het werk zetten in drukke omgevingen en zorgen dat hij bij jou blijft met zijn hoofd de beste oplossing is. en over het algemeen staat een PRE er bekend om dat hij meer focus heeft op zijn ruiter/eigenaar/verzorger.

:-)