Vragen over een Fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cindyst

Vragen over een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:25

Ik heb altijd kwpners gereden.
maar sinds ik 2 kindjes heb is de drang na avontuur wat gezakt maar ik wil nog wel rijden.
alleen kan ik niet alle dagen meer.
en een fries heb ik altijd geweldig gevonden.
zou dat eventueel iets zijn om gewoon wat te rijden.
en rijd dat erg anders?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:26

cindyst schreef:
Ik heb altijd kwpners gereden.
maar sinds ik 2 kindjes heb is de drang na avontuur wat gezakt maar ik wil nog wel rijden.
alleen kan ik niet alle dagen meer.
en een fries heb ik altijd geweldig gevonden.
zou dat eventueel iets zijn om gewoon wat te rijden.
en rijd dat erg anders?

Probeer het eens zou ik zeggen :)
Een fries zit vaak anders als gemiddelde KWPN'er, maar ik spreek uit ervaring dat een fires echt niet verkeerd zit.

xMazzel

Re: Vragen over een Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:27

Elk paard zit anders :)
Ik zelf vind Friezen heerlijk zitten, maar KWPN'ers ook.

Zoals hierboven, gewoon een keertje proberen! :D

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:33

dat zou ik ook graag willen en ben ook al heel internet aan het af zoeken waar ik dat hier in brabant kan doen?

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:38

Tja, ik zou inderdaad goed naar het individu kijken wat je koopt...
Je hebt hele brave warmbloeden die je rustig na een week veilig op een buitenritje mee kunt nemen zonder gekkigheid, en je hebt Friezen die dan bommetjes zijn!
Ik zou je aanraden om eens op een paar verschillende friezen te gaan rijden om te kijken of het je bevalt. Ik hou van leergierige, vlugge paarden die flitsend aan de hulpen staan. Aan 80 of 90% van de friezen heb ik dan een verkeerde, maar met spaanse paarden kan ik het bijv. uitermate goed vinden :D .

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:41

Fries gooit naar mijn gevoel hoger op.
Vind een 'normaal' paardje wat vlakker zitten.

Maar zo veel heb ik niet op een 'normaal' paard gezeten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:42

Een fries is ook gewoon een paard ;)
Dus je hebt er brave dodo`s bij maar ook hele drukke.
Als je je goed laat adviseren en goed om je heen kijkt vor aankoop moet het helemaal goedkomen :j
Succes!

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:52

heb alleen nog een probleem erbij.
moet nog wel zelf mijn merrie verkopen en veulen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:55

Ik heb twee Geldersen en een Fries, nou die Fries gooit echt het minst opvan alledrie!
Maar denk er om dat je ze eerst heel goed voorwaarts, neerwaarts rijdt, om de rug sterker te maken (wat een zwak punt bij veel Friezen), en niet te gauw in de opgerichte manier waarop ze zelf graag lopen. Dan lopen ze gemakkelijk in drieën.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:59

Als je het niet uitprobeert weet je het niet.
Ik heb zelf altijd actief gereden. Mijn dochter rijd fanatiek in de ponysport. Heb zelf een NF pony omdat ik niet meer elke dag kon en wilde rijden.
Dat bevalt mij goed. Kan ik toch nog lekker naar het bos en rustig rondrijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:59

Kom gerust eens een fries rijden, ik heb er drie die je zou kunnen proberen. Totaal verschillend van bouw en type bij interesse kun je direct ook beoordelen (indien je een fries zou willen) welk type je het meest aanspreekt.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 20:51

erg bedankt voor je aanbod.
je woont enkel een beetje ver weg.
en ik weet ook wel dat ze verschillend zijn maar ik heb nu een merrie die echt voor de sport is die vind zo een rondje rijden niet leuk die moet gewoon werken

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:58

Friezen gooien wat hoog op, dat is nou eenmaal zo, of je moet een pony maat hebben - die zijn meestal geen 100% fries - ik heb er zelf ook 1, pb maar als je iets wilt weten.
Ik waarschuw wel, als ze zomereczeem hebben je het beste verder zoeken, deze dieren gaat kapot van de jeuk, willen onder alles krabben, zweten zich kapot onder die dekens..
En het kost ook nog eens zoieso 100 euro extra in de maand..
Friezen zijn koel in de kop dus voor 4 dagen in de week rijden zijn ze wel geschikt hoor.

pandoraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:39

ik heb zelf 2 friezen, en ik heb er geen spijt van! ze gooien dan wel wat hoger op dan gemiddelde kwpn, maar je blijft goed zitten! ze zijn erg leergierig, en over het algemeen zonder moeite vooruit te branden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:42

Ik heb een Fries die je ook gerust eens mag uitproberen. Die zit als een huis als hij relaxed draaft en gooit alleen wat hoger op als hij echt gaat showen. Die van mij is alleen liever lui dan moe, dus showen doet hij niet zo snel.
Maar verder is het wel een heerlijk paard. Instructrice van mijn bijrijdster zegt dat het een -10 paard is, in alle weersomstandigheden te rijden, boeit hem allemaal niks

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:44

Ik zou zeggen , als je eenmaal op een fries heb gereden , wil je niet anders.
Heb er verschillende gehad, op de meeste was je blij dat je mocht gaan zitten, heerlijk gewoon.
Kan zelf niet meer rijden, MAAR als dat wel kon , dan weer een fries, hele fijne paarden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 11:58

@ cindyst: zo dacht ik ook, nadat ik binnen 3 jaar mijn tweede wedstrijdpaard in had moeten laten slapen.
Ik neem een Fries en ga een beetje recreatief rijden.
Echter, mijn Friesje deed het zo goed dat hij inmiddels M klaar is ;) Het wedstrijdbloed bleef toch kriebelen.
Maar ik rijd ook veel buiten, Friezen zijn vaak wat koeler in de kop als de gemiddelde warmbloed.
En anders rijden, nee daar heb ik niet echt last van gehad. De mijne heeft weinig knie-aktie en zit heel fijn in draf en galop.
Ik kan alleen maar heel positief zijn over mijn overstap naar de Friezen. Zou niet anders meer willen ;)