Mijn moeder heeft sinds een paar dagen een Friese merrie gekocht.
Brechtsje van de Singel ( v. Olof 315 ).
3 jaar oud en nu ongeveer 1.59m.
De staleigenaar vertelde ons dat het altijd wel goed is voor de merrie om tenminste eenmalig een veulen te krijgen.
Hierdoor zou de merrie volwassener worden en werkwilliger. Buiten dat is het ook bij honden en mensen zo dat het de kans op baarmoederhalskanker natuurlijk verkleind als je wel een keer een kindje of dus pups hebt gekregen.
Ik heb een beetje gegoogled en gezocht, maar ik raak een beetje in de war om het inteeltpercentage van het Friese ras.
Wij zitten hier vlakbij Stal Wijdewormer Kwadijk en daar hebben ze hele mooie hengsten staan, maar deze hebben een gemiddelde van 15.9% inteelt ?!
Brechtsje heeft 2.34% inteelt, zeg ik even uit mijn hoofd. Naar mijn weten is een lager inteeltpercentage beter, nietwaar?
Wat is nu verstandig om als hengst op Brechtsje te zetten? Ik wil het inteelt gewoon zo laag mogelijk houden, als dit dus inderdaad de betere keuze is voor de bloedlijnen. Ik ben op zoek naar een hengst van ongeveer 1.65m, in elk geval niet kleiner en verder zullen de prestaties mij een worst wezen. Het moet natuurlijk wel een goedgekeurde dekhengst zijn, want het is de bedoeling om het veulen een poosje te houden en uit te brengen op keuringen en dergelijken.
Ik heb gelezen dat het Friese ras flink bedreigd wordt, vooral door de Wessel-nakomelingen. Wessel-nakomelingen schijnen vaak vreemde ziekteverschijnselen te vertonen en een aantal zijn er een onverklaarbare dood gestorven. Ook de kans op een waterhoofd is vergroot bij de Wessel-nakomelingen.
Ook ben ik gewaarschuwd voor de hengst Haerke. Deze zou nu een goede binnenkomst hebben en de nakomelingen van hem zullen daarom massaal zijn? Ik ben verder maar een leek in de Friese wereld omdat ik altijd actief ben geweest in de Arabisch Volbloeden.
Ik ben op zoek naar een hengst waarbij ik het verwantschapspercentage dus zo laag mogelijk houd en dus de kans op een goed veulen vergroot.
Ik hoop op nuttige informatie