Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
upendo schreef:Als je geen ervaring hebt met Stang en trens maak je je paard er alleen maar kapot mee.
Hoezo reageert hij niet op het bit zoals hij zou moeten?
Probeer eens een dubbelgebroken, deze werkt een stuk minder scherp in.
upendo schreef:Ik denk dat een ongebroken trens veel zwaarder in kan werken als je niet een hele zachte hand hebt.. Ik zie toch vaak dat die dan sneller door de mond worden getrokken en een dubbelgebroken blijft een stuk stiller liggen.
upendo schreef:Ik denk dat een ongebroken trens veel zwaarder in kan werken als je niet een hele zachte hand hebt.. Ik zie toch vaak dat die dan sneller door de mond worden getrokken en een dubbelgebroken blijft een stuk stiller liggen.
BrankaZ schreef:upendo schreef:Ik denk dat een ongebroken trens veel zwaarder in kan werken als je niet een hele zachte hand hebt.. Ik zie toch vaak dat die dan sneller door de mond worden getrokken en een dubbelgebroken blijft een stuk stiller liggen.
Ongebroken ligt stiller in de mond en is nog zachter dan dubbelgebroken. Kans dat ongebroken juist prettiger is voor het paard als ie inderdaad op stang is gereden.
Dat en een ruiterhand die niet aanleuning vraagt, maar deze aanbiedt als het paard voorwaarts is en dit opzoekt.
In Spanje rijden ze de paarden op heel licht contact en vaak worden paarden daar vandaan kriegel van de druk die wij maar willen hebben. Dat zijn ze n.l. niet gewend.
BrankaZ schreef:Nee, ongebroken trens. Dat is iets anders dan een stang. Die heeft n.l. ook een hefboomwerking. Dat heeft een ongebroken trens niet.
Rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, hoef mijn paard ook niet te rijden met een enkel gebroken bit. Dan mag ik niet eens meer aan de teugels komen.
keona schreef:ik zou ook voor de ongebroken trens gaan ,en hier boven word al omschreven waarom.succes en anders naar een pelhambit kijken ik zou niet zo snel naar stang en trens gaan.
retivi schreef:Wil je er eigenlijk ook wedstrijden mee gaan rijden?
Zo ja, wil je/mag je dan direct in het Z starten?
Zo ja en zo nee, dan moet hij natuurlijk zowieso op een ongebroken trens kunnen lopen.
Wil je geen wedstrijden rijden, dan hoeft dat natuurlijk niet. Misschien helpt dat je keuze?
retivi schreef:Dan zit je niet aan reglementen vast en is het inderdaad geheel aan jou en uiteraard het paard.
Wellicht dat je beide eens uit kunt proberen? Is er iemand bij jou in de buurt die een stang en trenshoofdstel met bitten heeft in de maat van de Anda?
Ik zou dan voor de stang ook zeker één kiezen met tongvrijheid, ze houden niet van druk op de tong, daar gaan ze vaak tegen vechten/duwen.
Het bit wat ik van Eppeljeck heb is niet duur, 30 euro. Maar het mooist zou natuurlijk zijn dat je ook die een keer van iemand kan lenen.
retivi schreef:Dat zou ik wel doen.
Ik heb liever minder ijzer in de mond dan meer!
Hoe oud is hij eigenlijk?
Ze worden vaak in Spanje met 5 jaar ingereden/doorgereden en meestal (per fokker/eigenaar verschillend) de eerste jaren nog geen stang en trens in gehangen.
Is hij 5 of 6 dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat hij dan al op stang en trens is bereden. Vanaf 7 zou het wel goed kunnen.