Oudere friese merrie met afgescheurde pees wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FriesRoosje

Oudere friese merrie met afgescheurde pees wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:28

hallo,

zoals de titel al aangeeft. Ik heb een oudere ( 18 jaar ) friese merrie en ze stond een tijdje terug in de wei met haar weide genootjes toen er ineens een ree uit de bosjes sprong waar ze heel erg van schrok en zich zo snel wou omdraaien dat zij wel omdraaide maar haar rechter achterbeen bleef staan waardoor nu dus een pees in haar achterbeen helemaal is afgescheurd. We weten niet zo goed wat we hier nu mee moeten onze normale veearts zegt spuitje veearts in kliniek zegt heel lang herstelproces. Ze krijgt pijnstilling en daarop doet ze het vrij goed ze loop nu vrij goed ( kreupelt niet ) ze slaat er wel mee als er een vlieg opzit maar het is nog heel erg hard en vooral heel dik.

Iemand ook zoiets meegemaakt wat te doen ??

Jenny_S

Re: Oudere friese merrie met afgescheurde pees wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:39

ojee wat afschuwelijk

mijn verzorgpaard heeft een trap tegen zijn pees gehad (stuk pees weggeslagen) we zijn 1.5 jaar bezig geweest met revalidatie (stalrust, wei rust, ahnd stappen e.d.) het leek te helen maar is uiteindelijk een zwakke plek gebleven en viel steeds bij rondje longeren. hij was 19 en hebben hem helaas moeten inslapen
door de pijnstilling lijkt het inderdaad altijd wel mee te vallen maar zodra je ermee gaat minderen is het heel zielig om te zien hoeveel pijn ze hebben
en je weet paarden in de wei doen onverwachte dingen, maar op stal zetten om verdere problemen te veroorzaken is nog veel zieliger

sterkte met het nemen van je besluit en denk niet alleen aan je zelf maar ook aan het paard

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:25

ik zou der toch een eind aan maken als het herstel zo lang kan duren en vooral ook de pijn waar ze mee rond loopt is niet echt paard waardig
en zeker niet als ze voorloppig op pijnstlling moet blijven staan

Veel sterkte met je besluit :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:33

Als ze niet kreupelt lijkt het me niet dat ze er nu met de pijnstilling veel pijn aan heeft. Ik zou het een week of 6 in de wei geven en kijken hoe het dan gaat, inslapen kan altijd nog en is ook zo definitief.
Paard van een kennis van mij was al dik in de 20 toen ze een peesblessure kreeg, en ook echt een ernstige, zat een hele 'banaan' op het been. Die hebben ze op het land gezet en dat is goedgekomen in de zin van dat ze pijnloos in de wei kon.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:34

Een vriendin van me heeft dat ooit meegemaakt met haar ruin. Hij was al wat ouder (21) en ook bij hem is de pees afgescheurd in de wei. Ze heeft toen besloten om hem als weimaatje te houden, mocht hij nog een paardwaardig bestaan hebben. Paard heeft toen 2 maanden boxrust gehad, pijnstillers en elke dag 3x stappen en koelen, en 's nachts een steunbandage erom. Na 2 maanden leek het wat beter te gaan met hem, pees was iets dunner, paard leek wat vrolijker. Toen ze hem van de pijnstillers afhaalde veranderde hij in 2 dagen tijd van een vrolijk paard in een hoopje ellende. Hij at niet meer, hij glansde niet meer, hij hinikte niet als ze kwam en steunde niet op zijn been. Het was duidelijk dat hij veel pijn had. Toen heeft ze in overleg met de VA besloten om hem niet langer te laten lijden en hem in te laten slapen.

Sterkte met je besluit. :(:)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:34

Die van mij was 22 toen we hem uit de bak halen en ook compleet kreupel was. Conclusie; pees compleet agescheurd aan zijn voorbeen. Idd een lange herstel periode 1,5 jaar 2 x op een dag gestapt afgespoten ingesmeerd, ging steeds beter en toen over gegaan na 2x draven naast de fiets nog steeds afspuiten en insmeren. zo hebben wij dit langzaam opgebouwd. Ondertussen vaak gescant en er zat verbetering in. 1 Plek is niet hersteld en gaat ook niet meer gebeuren. Maar hij loopt weer.We mennen met hem, hij word weer bereden zowel buiten als binnen. Kleine voltes en moeilijke oefeningen en springen zijn uit de boze maar hij is toch al ouder.
Ik zou zeggen ga voor de langere hertstelperiode als de dierenarts geen verbetering ziet kan je altijd nog een beslissing nemen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:36

Jenny_S schreef:
ojee wat afschuwelijk

mijn verzorgpaard heeft een trap tegen zijn pees gehad (stuk pees weggeslagen) we zijn 1.5 jaar bezig geweest met revalidatie (stalrust, wei rust, ahnd stappen e.d.) het leek te helen maar is uiteindelijk een zwakke plek gebleven en viel steeds bij rondje longeren. hij was 19 en hebben hem helaas moeten inslapen
door de pijnstilling lijkt het inderdaad altijd wel mee te vallen maar zodra je ermee gaat minderen is het heel zielig om te zien hoeveel pijn ze hebben
en je weet paarden in de wei doen onverwachte dingen, maar op stal zetten om verdere problemen te veroorzaken is nog veel zieliger

sterkte met het nemen van je besluit en denk niet alleen aan je zelf maar ook aan het paard

longeren is voor een paard met een pees blessure ook niet zo goed hoor!. Beter op het verharde te lopen niet en niet te zware bak.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 12:39

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:51

Chevano schreef:
Jenny_S schreef:
ojee wat afschuwelijk

longeren is voor een paard met een pees blessure ook niet zo goed hoor!. Beter op het verharde te lopen niet en niet te zware bak.

als de dierenarts zegt dat het kan, dan probeer je dat.... maar helaas

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:55

Shetlander die bij mijn paard stond had zijn kniepees in zijn achterbeen ook volledig afgescheurd, hij heeft 6 maanden stilgestaan, toen rustig aan opgebouwd, en nu doet hij alles weer (vrijspringen, rijden, mennen etc). Hij was wel maar 6 jaar, dat kan wel een verschil maken. Hij heeft enkel de eerste weken op pijnstilling gestaan, erna was het niet meer nodig. Opvallend vond ik dat hij zich altijd erg rustig heeft gehouden (hij had voor een shetlander wel een heel grote stal) en nooit druk werd.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:56

Laatst bijgewerkt door itske op 06-08-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:58

NEEEE niet laten inslapen!
Ik had een E pony [toen ook 19 jaar oud] die had de buig én strekpees helemaal door [peesklap].Ze liep op een dag op 3 benen in de wei,de meeste tijd wilde ze niet eens lopen.Op de scan was duidelijk te zien dat beide pezen helemaal door waren.Veearts zei: duurt minstens 1 jaar voor ze weer bereden kan worden,áls ze ooit nog bereden kan worden.Ze moest op boxrust maar werd helemaal gek in de stal.
Ik heb haar op het land gezet bij de andere en haar de broei behandeling gegeven.
Na 3 mnd. deze behandeling consequent gegeven te hebben liep ze weer goed.
Veearts stond versteld,scan gemaakt en de pezen waren weer aan elkaar gegroeid.Wél zat er heel veel bindweefsel.Maar de pony kon écht alles weer,dressuren,springen,crossen.
Geef je paardje a.u.b. geen spuitje,geef haar dé kans.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 14:09

Bedankt voor al jullie reacties ik heb er zeker heel veel aan.
We zijn nu langzaam aan het afbouwen met de pijnstillers en ze doet het goed.
Zolang ze geen pijn heeft en een paard waardig bestaan laat ik haar lkkr op de weide staan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:17

Toevallig heb ik 2 weken geleden een paard gezien die helaas afgemaakt moest worden wegens een volledig afgescheurde pees welke weer ''genezen'' was..
Nou wat ik toen zag toen we het been gingen bekijken, een pees die 4x zo dik was dan hij normaliter hoort te zijn.....hij was wel weer netjes aan elkaar gegroeid, met wat haken en scheuren her en der.. maar het zat goed op de enorme verdikking na(allemala littekenweefsel)

Een afgescheurde pees zal nooit meer volledig herstellen...
het herstelt.. met zwaktes..(littekenweefsel) je gaat iets doen en er ontstaan weer scheurtjes... als deze scheurtjes allemaal bij elkaar weer ellende vormen, scheur de pees weer volledig af...

Het zal ALTIJD de zwakke plek blijven... en nooit meer zo sterk zijn als het was.

Zolang het dier geen pijn heeft kan ze prima op de weide blijven.
Maar dan vind IK dat paardwaardig wel betekend : Dat ze wel kan draven en galloperen... want dat gebeurt wel eens in een jolige bui...

Werkt dit niet meer, zit er niets anders op dan een eerlijke keus voor je dier te maken.
Ik vind het niet paardwaardig om een dier maanden lang op rust te zette (Lees : in een stal en er niet uitkomen)