Witte vlek op achterbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Witte vlek op achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 19:21

Hoi,

Ik heb iets meer dan een jaar geleden een fries gekocht. Ze had een vrij kleine witte plek op haar rechterachterbeen. De eigenaar zei dat dat spontaan was ontstaan toen ze een jaar of 3 was, en dat dat de reden van verkoop was. Ze fokten er namelijk mee voor het stamboek en dat mocht niet met een wit been. Nu vind ik dat helemaal niet erg, het gaat mij niet om het uiterlijk, en fokken doen we ook niet. Dus we hebben haar gekocht.

Een maand of wat geleden ging het echt heel slecht met rijden, ze luisterde totaal niet en er was ook niet doorheen te komen, dus hebben we de vorige eigenaar maar gebeld of ze haar terug wilden kopen, anders ging ze op internet. Het eerste wat hij vroeg was: is de witte plek op haar achterbeen groter geworden?

Uiteindelijk ging ze enkele dagen later goed lopen en we hebben haar gehouden. Pas een tijdje later ging ik over dat witte been nadenken. Waarom is dat het eerste wat hij vraagt? Verwacht hij dat het groter is geworden? Toen ik er nog eens goed naar ging kijken viel het me op dat het inderdaad groter is geworden, het zit nu bijna op haar hele been, eerst was het een vlek van ongeveer 10 bij 5 centimeter.

De vorige eigenaar zei dat hij niet wist waarom dat been wit was geworden. Ze had geen ongeluk gehad, het is niet aangeboren of erfelijk en ze heeft geen beenbeschermers om gehad. Er zit ook geen littekenweefsel onder, en het is niet gevoelig als je het aanraakt.

Hoe kan een zwarte fries in de loop van de tijd een wit been krijgen? Is dit toch iets ernstigs, een infectie of ziekte?
Haar beide ouders zijn wel pikzwart (vader is Lucas).
Ik vind het niet erg als ze gewoon een witte plek heeft, maar als dit over haar hele lijf gaat uitbreiden de komende jaren wordt het toch wel een ander verhaal. Bovendien geloof ik niet dat zoiets 'zomaar' kan gebeuren.

Iemand een idee hoe dit kan?

Nachtlampje

Re: Witte vlek op achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:27

Volgens mij liegt die vorige eigenaar je voor.. Als hij als eerste naar de witte plek vraagt, zal er toch écht wel wat mee zijn. Even duidelijkheid gaan opeisen, zou ik zeggen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:29

Ik heb zo'n vermoeden dat dat been geverfd is met zwarte verf. En dat er nu nieuwe haren komen. En ja, die zijn dan weer wit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:50

Het been was niet geverfd, er zat ook al wel een redelijke witte plek, maar hij wordt groter. Er zit geen ruw weefsel onder, en ze loopt 100% regelmatig. Ik heb ook een cd-rom met veulenfoto's meegekregen en daarop is haar been nog helemaal zwart, dus het is inderdaad pas later gekomen. Ze heeft ook nog een 2e premie gehaald als veulen en als 3 jarige. Pas daarna is dat wit gekomen. Het is dus waarschijnlijk ook niet erfelijk, maar toch horen haar veulens dan niet meer bij het KFPS.

Ik vroeg me alleen af of er geen infectie of ziekte bestaat die de haren kan modificeren?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:52

Niet van een slecht passende beenbeschermer? Als ze daardoor wondjes krijgen krijg je ook witte vlekken. Alleen kan ik dan het feit dat ie groter word niet plaatsen..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:55

Als een paard (Fries) last heeft van ernstige mok in combinatie met mijt, zie je wel vaker dat er wit haar op de benen verschijnt.
Maar als het een duidelijk afgebakende plek is, lijkt het me eerder een gevolg van een (niet opgemerkte) verwonding.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:00

Ik heb een friese merrie die een haarvat ontsteking heeft gehad op 8 jarige leeftijd en dit is een klein wit vlekje geworden. Maar duidelijk na een ontsteking.