PRE waar vandaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peppert

PRE waar vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:26

Hallo bokkers,

Mijn lievelings ras is de Andalusier! Ooit koop ik er 1 <3 Maar nu is mijn vraag.. Halen de Nederlanders de PRE uit spanje zelf of toch eerder gewoon uit Nederland? Ik heb wel eens gehoort, dat er veel word geknoeit met PRE papieren enz. binnen Nederland. Als je bijv. op Marktplaats kijkt, worden paarden ook als PRE aangeboden, terwijl deze er vaak totaal anders uitzien dan de PRE van adalberti uit Spanje bijv.

Groetjes!

Cyrina

Re: PRE waar vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:40

De papieren kun je gewoon zelf nakijken, er valt op zich niks mee te knoeien, je moet alleen wel weten wat er bij een paard hoort te zitten.

Ik heb zowel paarden uit Nederland als uit Spanje.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:50

Ik heb de mijne zelf uit Spanje gehaald. Meer keuze en betere prijzen, maar dan moet je wel weten wat je wilt. Hier in Nederland is veel rotzooi te koop maar ook hele leuke keurig gefokte paarden (zoals bijvoorbeeld die van Cyrina hierboven). Je moet dus al wel een beetje iets van het ras weten zodat je niet iets koopt wat afgedankt is in Spanje. Je betaald dan hier iets meer, maar je hebt geen transportkosten, je hoeft niet zo ver weg en kunt dus beter rustig nadenken en de communicatie is veel makkelijker. Ik denk dat je uiteindelijk niet eens zoveel duurder uit bent als je hier iets koopt. Ik zou dan een kenner meenemen die ook even extra meekijkt. Dat geldt trouwens ook voor als je in Spanje iets koopt, want ook daar zijn veel mensen die zooi verkopen.

In Spanje heb ik zelf goede ervaringen met Miriam Frenk. Duur maar veeeeeel keuze, mooie paarden en professionele begeleiding die bijvoorbeeld transport en keuringen voor je regelen maar ook kijken naar wat bij jou past.

mirol3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:07

als je op de site van het PRE stamboek gaat kijken, vind je daar ook allemaal fokkers.
Dat is betrouwbaar maar misschien dat je dan iets meer betaald dan een paardje op mp
maar dan weet je wel dat je wat goeds in huis haald denk ik zo.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:16

Er zijn steeds meer betrouwbare stallen hier in Nederland, dus naar Spanje hoeft niet meer, maar is natuurlijk wel nog steeds heel erg leuk. Maar stallen als baroquehorses.nl, residelca, de woeste hoeve enz. hebben geweldige paarden te koop staan en zijn gewoon betrouwbaar.

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:22

Ik heb wel al een bedrag in mn hoofd van wat ik aan een goede PRE wil besteden en ik ben verliefd op de paarden van Adalberti, dus het liefst zou k daar dan eens heen gaan om te kijken en de paarden zijn idd minder duur in Spanje maar als je het reizen en transportkosten meerekent kom je wel op het zelfde neer inderdaad. Maar heb je dan een betere PRE? Ik ken helaas niemand die echt kennis heeft over/van t Andalusische ras, ik vind van mezelf wel dat ik er aardig wat vanaf weet, maar qua aankoop ben k wat onzeker..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:25

Ik geloof niet dat je dan een betere PRE hebt dan als je een Nederlands gefokte PRE hebt. Hooguit een paard wat beter bij jouw persoonlijke smaak past. Iedere fokker heeft natuurlijk een bepaald fokdoel, waardoor er verschillen tussen PRE's kunnen zitten.

En wat is aardig wat afweten van het ras? Met hoeveel verschillende PRE's heb je gewerkt?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:28

Je hoeft geen betere te hebben. Er worden hier ook heel goede paarden gefokt. Paarden die momenteel op de keuringen heel veel winnen (en dat al jaren doen) zijn de paarden die gefokt zijn bij stallen als; De Woeste Hoeve (Nederland), Yeguada Defooz (Belgie) en Residelca (Belgie) en op de keuringen zijn legio aan paarden aanwezig die rechtstreeks uit Spanje komen.

Zowel hier als daar zijn goede paarden te vinden, maar ook slechte.

Je weet welke papieren er bij een PRE horen en aan welke raseigenschappen ze horen te voldoen?

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:35

Cyrina schreef:
Je hoeft geen betere te hebben. Er worden hier ook heel goede paarden gefokt. Paarden die momenteel op de keuringen heel veel winnen (en dat al jaren doen) zijn de paarden die gefokt zijn bij stallen als; De Woeste Hoeve (Nederland), Yeguada Defooz (Belgie) en Residelca (Belgie) en op de keuringen zijn legio aan paarden aanwezig die rechtstreeks uit Spanje komen.

Zowel hier als daar zijn goede paarden te vinden, maar ook slechte.

Je weet welke papieren er bij een PRE horen en aan welke raseigenschappen ze horen te voldoen?

Ja, dat weet ik. Ik heb een poos een PRE hengst gereden, het paard van een kennis. Van haar heb ik dus gehoort dat er nogal word gesjoemeld met papieren. Bij haar op stal staat ook een Andalusisch paard, wat als PRE werd aangeschaft maar geen PRE leek te zijn later. Ik heb zelf ook t gevoel dat er meerdere paarden in Nederland zijn die als PRE worden aangeboden maar dat niet blijken te zijn, juist omdat mensen vaak niet weten wat PRE inhoudt en het gewoon heel chique klinkt en dan misschien beter verkoopt?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:38

Daar ben je snel genoeg achter als je om de papieren vraagt. Als alle documenten er bij zitten en het chipnummer klopt met het chipnummer die op de papieren staat is het oke.

Niet moeilijker/ makkelijker dan bij elk ander ras.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:10

Cyrina schreef:
Daar ben je snel genoeg achter als je om de papieren vraagt. Als alle documenten er bij zitten en het chipnummer klopt met het chipnummer die op de papieren staat is het oke.

En zoveel types binnen het ras, de een is nu eenmaal rastypischer dan de ander.

Maar PRE is gewoon PRE als alle papieren kloppen, dat heeft niets met uiterlijk te maken. Daarnaast kunnen foto's zwaar vertekenen. Een prachtige PRE kan in het echt wel een lammetje blijken, het maar net hoe goed je fotograaf is.

Je zult met kennis van zaken of met mensen die kennis van zaken hebben moeten werken, dan voorkom je een miskoop.

Er zijn veel slechte paarden naar NL gehaald, maar die tijd is wel een beetje over. Een rotte appel daar kun je weinig aan doen. Er worden gelukkig steeds betere PRE's naar NL gehaald, en het voordeel van paarden die al hier zijn, daar kun je eens wat vaker naar toe te bezichtiging, uitproberen etc. In Spanje zul je toch in een hele korte tijd moeten beslissen, dan nog het transport dat ook risico's inhoudt. Voor alles valt wat te zeggen.

Het belangrijkste is dat je tijd en geduld hebt, je goed laat voorlichten, jezelf informeert en met de juiste mensen werkt.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:37

Ik heb de mijne uit Spanje gehaald.
Puur omdat ik echt een pure zuivere PRE wilde en omdat in Nederland altijd alles word doorgefokt.
Mijne is ook echt een droppie en ziet er ook echt uit als een PRE, dat vind ik in Nederland toch wel erg meevallen.
Ik heb er totaal geen spijt van en zou het zo nog een keer doen, het nadeel alleen is het transport erbij maarja je moet er wat voor over hebben.
Ik heb mijne trouwens bij een Nederlandse vrouw vandaan die alle fokkers kent en heeft geholpen mijn droompaardje te vinden, haar zou ik echt aanraden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:38

Een PRe is altijd een zuivere PRE. Het stamboek is gesloten, er mag geen ander bloed toegevoegd en dat wordt bij elk veulen op DNA gecontroleerd. Dus dat een PRE hier niet zuiver zou zijn is pure onzin.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:51

Ik zeg ook niet dat hij niet PRE helemaal zou zijn, maar doorgefokt dus dat de bouw er niet meer helemaal in zit.
Een PRE heeft juist een dikke nek, korte correcte bouw en in Nederland vind ik dat totaal niet, er zijn uitzonderingen maar ze zijn hier veel smaller en groter dan de PRE's in Spanje

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:00

monya schreef:
Cyrina schreef:

En zoveel types binnen het ras, de een is nu eenmaal rastypischer dan de ander.

Maar PRE is gewoon PRE als alle papieren kloppen, dat heeft niets met uiterlijk te maken. Daarnaast kunnen foto's zwaar vertekenen. Een prachtige PRE kan in het echt wel een lammetje blijken, het maar net hoe goed je fotograaf is.

Je zult met kennis van zaken of met mensen die kennis van zaken hebben moeten werken, dan voorkom je een miskoop.

Er zijn veel slechte paarden naar NL gehaald, maar die tijd is wel een beetje over. Een rotte appel daar kun je weinig aan doen. Er worden gelukkig steeds betere PRE's naar NL gehaald, en het voordeel van paarden die al hier zijn, daar kun je eens wat vaker naar toe te bezichtiging, uitproberen etc. In Spanje zul je toch in een hele korte tijd moeten beslissen, dan nog het transport dat ook risico's inhoudt. Voor alles valt wat te zeggen.

Het belangrijkste is dat je tijd en geduld hebt, je goed laat voorlichten, jezelf informeert en met de juiste mensen werkt.

Waarom zijn er veel slechte paarden naar Nederland gehaald?
Een paard is nooit slecht, hij word slecht gemaakt.
Het is allemaal te verbeteren en te trainen.
Je moet alleen niet vergeten dat ze daar harder rijden en daardoor is een paard hier totaal anders omdat wij ze niet zo aanpakken en dan gaan ze slecht verdrag vertonen omdat ze de baas willen worden, als je dat aanpakt is er niks aan de hand

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:49

loversyl schreef:
Ik zeg ook niet dat hij niet PRE helemaal zou zijn, maar doorgefokt dus dat de bouw er niet meer helemaal in zit.
Een PRE heeft juist een dikke nek, korte correcte bouw en in Nederland vind ik dat totaal niet, er zijn uitzonderingen maar ze zijn hier veel smaller en groter dan de PRE's in Spanje

Dat is toch echt niet zo hoor. Kijk eens in mijn profiel.
Cantaor en Engreida komen uit Nederland, die hebben juist de breedste hals bij mij.
Daarnaast zijn hun ouders ook gewoon uit Spanje geimporteerd. Spaanse paarden mogen pas sinds 1997 uit Spanje geexporteerd worden omdat ze tot die tijd last hadden van de paardenpest, toen zijn pas de eerste naar Nederland gekomen, ver doorgefokt kunnen ze dus niet zijn, in zo'n korte tijd kan je een ras niet even veranderen. Daarnaast is er genoeg wisselend bloed ingevoerd en worden er nog steeds goede paarden ingevooerd door de serieuze fokkers en goede verkoopadressen.

De "slechte" PRE's zijn binnengekomen doordat de mindere handelaren snel geld willen verdienen, die heb je binnen elk ras.
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 15-07-11 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:59

loversyl schreef:
Waarom zijn er veel slechte paarden naar Nederland gehaald?
Een paard is nooit slecht, hij word slecht gemaakt.
Het is allemaal te verbeteren en te trainen.
Je moet alleen niet vergeten dat ze daar harder rijden en daardoor is een paard hier totaal anders omdat wij ze niet zo aanpakken en dan gaan ze slecht verdrag vertonen omdat ze de baas willen worden, als je dat aanpakt is er niks aan de hand

Niet alles is te verbeteren en te trainen, een paard met artrose bijv heeft gewoon echt slijtage, daar ontkom je niet aan. Van een minder goed gebouwd paard ga je nooit een goed gebouwd paard maken enz.
Er worden vaak grotere en rankere paarden naar Nederland gehaald omdat Nederlanders dat vaak willen, maar vergis je niet, ook steeds meer spanjaarden willen dat. Maar er lopen ook genoeg "korte propjes" rond hoor, in Nederland, die worden hier ook gewoon gefokt. Want zoveel mensen, zoveel wensen. Ik hou ook van de propjes, hoewel ik de rankere PRE's ook erg mooi kan vinden. Maar er is binnen het ras (binnen elk ras, kijk naar de friezen, haflingers, fjorden enz.) nog steeds heel veel verschil.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:24

Yep, ik hou van de proppen, haha (rond, kort en iets groter)

peppert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:11

Ja, ik hou dus ook echt van de propjes, en zo 1 zoek ik dan ook.

Weet iemand een paar goede adressen in Nederland, waar ik dan eens kan gaan kijken?
Alvast bedankt!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:02

Jullie bedoelen dus met slechte paarden, paarden die niet goedgekeurd zijn (klinisch)
Dat doen ze daar inderdaad niet snel.
Ik dacht dat jullie bedoelde kwa gedrag omdat ze daar heel erg onder de duim en hard getraind worden en hier niet, dat ze daarom ineens veranderen, want dat hoor je ook echt heel veel.
Ik ben ook van de propjes, mijne is totaal niet lang ofzo.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:58

B
Dat hard getraind worden valt wel mee, het is maar net waar je komt, net zoals hier.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:29

Cyrina schreef:
B
Dat hard getraind worden valt wel mee, het is maar net waar je komt, net zoals hier.

Daar ben ik het niet mee eens, tuurlijk zit er verschil in maar daar worden ze zo goed als allemaal met een serreta gereden en hier is dat illegaal dus word dat ook niet gedaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:34

Ik ben er voor gaan bokken. ;)

Wij hebben een Andalusiër. Die is door een bokker geïmporteerd uit Spanje in de buik van zijn moeder. Ik zou bij haar zo weer een Andalusiër kopen. Ze fokt ook zelf met 3 geïmporteerde merries en een hengst. Halley een heel gave hengst. Ik heb geen seconde spijt gehad van onze aankoop. Desperado is op en top Andalusiër.

In Spanje zelf ben ik ook op stallen wezen kijken. Je moet daarvoor goed geïnformeerd zijn en betrouwbare connecties hebben. Spanjaarden willen soms profiteren van het feit dat je minder over het ras weet dan de gemiddelde Spanjaard. Ik heb inmiddels ook daar wel plekken gevonden waar ik er één zou durven kopen, maar in NL is wel zo makkelijk.

De woeste hoeve in Bergeijk is heel betrouwbaar. En tja onze Des komt dus uit Finsterwolde. Een prima adres.

Veel succes en probeer je niet blind te staren op je droom. Zorg dat je hem kan verwezenlijken. :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:13

loversyl schreef:
Cyrina schreef:
B

Daar ben ik het niet mee eens, tuurlijk zit er verschil in maar daar worden ze zo goed als allemaal met een serreta gereden en hier is dat illegaal dus word dat ook niet gedaan.

Ach wel nee, en een serreta in goed handen (en het goede model bekleed met leer of zelfs bont) is juist heel fijn, het spaart de mond.
Overigens worden bijna alle paarden hier in nederland op de PRE keuring ook voorgebracht aan de serreta.

Kijk een hele rij serreta's in Assen :D ; Afbeelding
Je mag met beklede ook gewoon rijden in Nederland, werkt hetzelfde als een kaptoom met metaal in de neusriem.

Daarnaast weet ik ook van stallen in Spanje waar ze hem weer niet gebruiken (met name dressuuurstallen).

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:44

Dat is een kaptoom, geen serreta, een serreta is alleen met kartels en die zijn illegaal hier.
En jullie zeiden dat ze geen slecht bloed hebben terwijl ik net een topic lees waar iemand een PRExFries heeft, dat klopt toch ook niet.
Dan is het wel geen PRE maar alsnog.