Mijn lievelings ras is de Andalusier! Ooit koop ik er 1

Groetjes!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cyrina schreef:Je hoeft geen betere te hebben. Er worden hier ook heel goede paarden gefokt. Paarden die momenteel op de keuringen heel veel winnen (en dat al jaren doen) zijn de paarden die gefokt zijn bij stallen als; De Woeste Hoeve (Nederland), Yeguada Defooz (Belgie) en Residelca (Belgie) en op de keuringen zijn legio aan paarden aanwezig die rechtstreeks uit Spanje komen.
Zowel hier als daar zijn goede paarden te vinden, maar ook slechte.
Je weet welke papieren er bij een PRE horen en aan welke raseigenschappen ze horen te voldoen?
Cyrina schreef:Daar ben je snel genoeg achter als je om de papieren vraagt. Als alle documenten er bij zitten en het chipnummer klopt met het chipnummer die op de papieren staat is het oke.
Niet moeilijker/ makkelijker dan bij elk ander ras.
monya schreef:Cyrina schreef:Daar ben je snel genoeg achter als je om de papieren vraagt. Als alle documenten er bij zitten en het chipnummer klopt met het chipnummer die op de papieren staat is het oke.
Niet moeilijker/ makkelijker dan bij elk ander ras.
En zoveel types binnen het ras, de een is nu eenmaal rastypischer dan de ander.
Maar PRE is gewoon PRE als alle papieren kloppen, dat heeft niets met uiterlijk te maken. Daarnaast kunnen foto's zwaar vertekenen. Een prachtige PRE kan in het echt wel een lammetje blijken, het maar net hoe goed je fotograaf is.
Je zult met kennis van zaken of met mensen die kennis van zaken hebben moeten werken, dan voorkom je een miskoop.
Er zijn veel slechte paarden naar NL gehaald, maar die tijd is wel een beetje over. Een rotte appel daar kun je weinig aan doen. Er worden gelukkig steeds betere PRE's naar NL gehaald, en het voordeel van paarden die al hier zijn, daar kun je eens wat vaker naar toe te bezichtiging, uitproberen etc. In Spanje zul je toch in een hele korte tijd moeten beslissen, dan nog het transport dat ook risico's inhoudt. Voor alles valt wat te zeggen.
Het belangrijkste is dat je tijd en geduld hebt, je goed laat voorlichten, jezelf informeert en met de juiste mensen werkt.
loversyl schreef:Ik zeg ook niet dat hij niet PRE helemaal zou zijn, maar doorgefokt dus dat de bouw er niet meer helemaal in zit.
Een PRE heeft juist een dikke nek, korte correcte bouw en in Nederland vind ik dat totaal niet, er zijn uitzonderingen maar ze zijn hier veel smaller en groter dan de PRE's in Spanje
loversyl schreef:Waarom zijn er veel slechte paarden naar Nederland gehaald?
Een paard is nooit slecht, hij word slecht gemaakt.
Het is allemaal te verbeteren en te trainen.
Je moet alleen niet vergeten dat ze daar harder rijden en daardoor is een paard hier totaal anders omdat wij ze niet zo aanpakken en dan gaan ze slecht verdrag vertonen omdat ze de baas willen worden, als je dat aanpakt is er niks aan de hand
loversyl schreef:Cyrina schreef:B
Dat hard getraind worden valt wel mee, het is maar net waar je komt, net zoals hier.
Daar ben ik het niet mee eens, tuurlijk zit er verschil in maar daar worden ze zo goed als allemaal met een serreta gereden en hier is dat illegaal dus word dat ook niet gedaan.