Fries bekijken; waarop letten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Fries bekijken; waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 20:35

Aanstaande dinsdag ga ik kijken bij een Friese hengst die te koop staat, hij wordt momenteel beleerd.
De foto's spraken mij heel erg aan en vandaar dat ik een afspraak gemaakt heb om hem in het echie te bekijken :) .
Nu heb ik geen ervaring met barokke/friese paarden en ik zou graag van de ervaringsdeskundigen hier horen op welke rasspecifieke dingen/eigenschappen ik moet letten.
Natuurlijk kijk ik naar karakter en of hij bij mij past, de bewegingen e.d. maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn waar ik goed naar moet kijken voor ik een beslissing maak.

In eerste instantie ga ik in mijn up kijken, mocht ik voor een tweede keer gaan, dan wil ik natuurlijk wel iemand meenemen en hem ook laten keuren :)

Edit: ik wil ook graag weten of de vraagprijs voor dit paard een beetje gangbaar is voor de leeftijd. Vraagprijs geef ik via PB :)

PPPeet

Re: Fries bekijken; waarop letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 08:52

Leuk zeg! Ik heb toevallig zaterdag gekeken bij een fries en die ook gekocht :D
Ik zou in ieder geval even goed letten op mogelijke zomerexceem/mok.

Veel plezier! Ben benieuwd :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:05

Veel paarden worden als zijnde een fries verkocht maar zijn dat niet. Hier dus goed op letten. Daarbij natuurlijk ook op de gezondheid en het karakter van het betreffende paard.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:06

ookal kan een fries giga manen en staart hebben...
vraag wel of ze eczeem hebben.
tenslotte kunnen ze het onder deken houden zodat manen en staart heel blijven.

kijk ook naar de rug van het paard, ze willen nog wel eens "week" zijn.
de opa van mijn partner heeft Friezen gefokt en hij wist te vertellen dat als je een hengst koopt, deze zwart blijft onder de zon.
een ruin en merrie zullen sneller bruin worden. heeft te maken met een hormoon..

het paard moet je aanspreken en gewoon kijken of het paard je past.
net zoals je kijkt naar een ander willekeurig paard.

ben benieuwd!! hou je ons op de hoogte??

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:41

Wat leuk dat je gaat kijken naar een Fries!!
Ik ben ook op zoek naar een leuke Fries... Maar ik vind het wel lastig hoor! Ik hoor van sommige mensen dat ze best lastig te berijden zijn omdat ze hun benen vrij hoog opgooien....

Ik ben zelf op zoek naar een (grote!!!)friese merrie/ruin die nog wat jonger is. Liefst wel beleerd onder het zadel en waar ik (licht) dressuur mee kan rijden en natuurlijk buitenritten! Prijs: 2 a 3000 Euro.... Iemand tips voor mij?

En waarom moet ik wel/niet een Fries aanschaffen?!?! Ik hoor heel graag wat van jullie als ervaringsdeskundigen! :-)

Groetjes Jennita

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:46

Jennita2 schreef:
Wat leuk dat je gaat kijken naar een Fries!!
Ik ben ook op zoek naar een leuke Fries... Maar ik vind het wel lastig hoor! Ik hoor van sommige mensen dat ze best lastig te berijden zijn omdat ze hun benen vrij hoog opgooien....

Ik ben zelf op zoek naar een (grote!!!)friese merrie/ruin die nog wat jonger is. Liefst wel beleerd onder het zadel en waar ik (licht) dressuur mee kan rijden en natuurlijk buitenritten! Prijs: 2 a 3000 Euro.... Iemand tips voor mij?

En waarom moet ik wel/niet een Fries aanschaffen?!?! Ik hoor heel graag wat van jullie als ervaringsdeskundigen! :-)

Groetjes Jennita

ik denk dat het beter is dat je zelf even een topic gaat openen.....

Voor de TS veel plezier met kijken, en als het klikt de 2de keer lekker iemand meenemen
en vervolgens lekker laten keuren ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:47

Wat gaaf dat je gaat kijken zeg :)
Ik zou goed letten op de benen (mokgevoeligheid?), manen/staart (exceem), gevoeligheid aan de rug etc.

Ik heb vele friezen gezien met mok-plekjes of schilfers.
Denk ook om de gangen :) sommige mensen vertellen dat het paard 'met spanning' loopt, terwijl het dier dan niet helemaal rad loopt. Wees dus wel streng voor jezelf.
Volgens mij wil jij een dressuurtopper, dus ik denk wel dat het goed gaat komen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:07

Bedankt voor de reacties! :)
Ik ben inmiddels wezen kijken en hij gaat het niet worden. De VP was te hoog voor mij en hij moet nog 3 worden en ze hebben er nu al opgezeten, dat zat me niet zo lekker, ik heb liever dat er langer gewacht wordt met inrijden, helemaal met de vaak zwakkere rug van friezen :j

Zondag ga ik de kudde bij Vrijepaarden (boktnaam) bekijken, daar lopen ook leuke fries kruisingen tussen! :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:01

Verstandige keuze :j

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:49

http://www.stalhouderijmeijer.nl/

hier zou je ook evt kunnen kijken mocht je een (volle) fries willen
een oud stalgenootje heeft hier een ruin vandaan!! werkelijk een plaatje!!

voor normaal geld heeft ze een super bewegende fries!

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:08

Als je voor een fries gaat let op de knieen die kunnen nog wel eens slecht zijn

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:17

jolanda20 schreef:
http://www.stalhouderijmeijer.nl/

hier zou je ook evt kunnen kijken mocht je een (volle) fries willen
een oud stalgenootje heeft hier een ruin vandaan!! werkelijk een plaatje!!

voor normaal geld heeft ze een super bewegende fries!

Hier hebben wij paarden staan voor keuringsklaar maken.
Ze zijn erg vriendelijk, en goed voor hun paarden.

Zoek je een beleerd paard? of waar je gelijk mee aan de slag kan?.
Want ik heb eventueel nog een
en 2 jarige frieze merrie, en een veulen te koop

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:43

Ja ik zoek wel een beleerd of iig 3 jarig paard.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:47

Dan zou ik voor een Fries beleerd, minimaal 3,5 in je achterhoofd houden.
Eentje die dit jaar 3 is geworden, en al is ingereden, is voor een Fries erg jong ingereden.
Let goed op de rug, manen & staart, exceem gevoeligheid, voel de benen goed na en laten keuren
(vraag hierbij ook aan je dierenarts of hij ervaring heeft met Friezen, ook op deze punten wil letten)
En vraag de stamboom, kijk naar de hoeveelheid inteelt, dit moet zo min mogelijk zijn!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:01

Leuk dat je gaat kijken bij een fries!

Let idd op zomereczeem, schuurplekken etc.
Verder goed opletten met de rug / lendenen, deze willen nogal eens week zijn.

Zou ook even de sokken navoelen (vanaf kootholte tot kniehoogte) ivm mok/rasp/mijten. Is wel te behandelen, maar het is goed om te weten of hij daar gevoelig voor is.

Let op de beenstand, zowel van de zijkant gezien als van voren. Weke koten komen ook regelmatig voor.
Halsaanzet ook even op letten (Diep uit de borst of niet, horizontaal/verticaal en onderhals of mooi bespierde kap).
Sommige friezen hebben smalle/hoge voeten, let daar ook op, want ze krijgen daardoor makkelijk rotstraal.

Inteeltpercentage is eigenlijk alleen interessant als je wilt gaan fokken, want een hoger inteeltpercentage hoeft geen probleem te zijn bij een paard wat voor de sport gebruikt wordt.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:27

Jibbel schreef:
Inteeltpercentage is eigenlijk alleen interessant als je wilt gaan fokken, want een hoger inteeltpercentage hoeft geen probleem te zijn bij een paard wat voor de sport gebruikt wordt.

Ook voor de sport interessant, want hoe hoger het percentage, hoe meer kans op weke delen, atrose en allerlei vage, snel oud wordende klachten.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:41

Www.hhtoonen.nl

Zij hebben goede paarden en kunnen je miss helpen?
Weet niet of ze duur zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 16:29

Morgen ga ik bij een fries x kwpn merrie kijken (5 jaar), zij was mijn eerste keus eigenlijk maar ze was gereserveerd, maar die mensen namen haar toch niet :D
Ben benieuwd wat dat is :)

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:45

Een Fries kopen doe je niet zo maar,we weten allemaal wel dat het friese stamboek een gesloten stamboek is en daar door veel te dichte verwantschap hebben (inteelt).
Een goede fries (gezond) koop je bij een serieuse fokker en daar is er dan helaas wel een prijs kaartje aan.
wij hebben een merie van Karel 370 nu ze 5 jaar is is ze veel meer gegroeid mooier geworden nu ga ik er ook vaker op rijden om dat ze volgroeider is.
Dus een mooie fries /kwpn mix is ook mooi (bonte fries bijvoorbeeld)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:51

stalboreel fokt friezen, erg goed

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:33

Aranel schreef:
Morgen ga ik bij een fries x kwpn merrie kijken (5 jaar), zij was mijn eerste keus eigenlijk maar ze was gereserveerd, maar die mensen namen haar toch niet :D
Ben benieuwd wat dat is :)

ennn????

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:36

ja ik ben ook nieuwschierig!!!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:55

Ethelate schreef:
Jibbel schreef:

Ook voor de sport interessant, want hoe hoger het percentage, hoe meer kans op weke delen, atrose en allerlei vage, snel oud wordende klachten.

Offtopic: Wat is eigenlijk een hoog inteeltpercentage? Even ter indicatie....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:01

Aranel schreef:
Aanstaande dinsdag ga ik kijken bij een Friese hengst die te koop staat, hij wordt momenteel beleerd.
De foto's spraken mij heel erg aan en vandaar dat ik een afspraak gemaakt heb om hem in het echie te bekijken :) .
Nu heb ik geen ervaring met barokke/friese paarden en ik zou graag van de ervaringsdeskundigen hier horen op welke rasspecifieke dingen/eigenschappen ik moet letten.
Natuurlijk kijk ik naar karakter en of hij bij mij past, de bewegingen e.d. maar ik vroeg me af of er nog meer dingen zijn waar ik goed naar moet kijken voor ik een beslissing maak.

In eerste instantie ga ik in mijn up kijken, mocht ik voor een tweede keer gaan, dan wil ik natuurlijk wel iemand meenemen en hem ook laten keuren :)

Edit: ik wil ook graag weten of de vraagprijs voor dit paard een beetje gangbaar is voor de leeftijd. Vraagprijs geef ik via PB :)

Jee een fries!! Wat leuk!
Ik wil wel met je mee?! Ik weet wel het een en ander als het om friezen gaat ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 00:04

Aranel schreef:
Bedankt voor de reacties! :)
Ik ben inmiddels wezen kijken en hij gaat het niet worden. De VP was te hoog voor mij en hij moet nog 3 worden en ze hebben er nu al opgezeten, dat zat me niet zo lekker, ik heb liever dat er langer gewacht wordt met inrijden, helemaal met de vaak zwakkere rug van friezen :j

Zondag ga ik de kudde bij Vrijepaarden (boktnaam) bekijken, daar lopen ook leuke fries kruisingen tussen! :)

Volgens mij ging dit over het Friese paard waarbij Aranel is wezen kijken.