Achterhand onregelmatig.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosanne__

Achterhand onregelmatig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:23

Hoihoi !

Ik rij op dit moment mijn 3 jarige friese paardje ongeveer 3 á 4 keer in de week.
Dit doe ik dan ong. een half uurtje á 3 kwartier, maar niet té intensief.
Alleen mijn probleem is dat hij van achter ontzettend onregelmatig loopt.
Hij draagt tijdens het rijden kogelbeschermers, deze is hij ook echt nodig want laatst (toen ik die nog niet gebruikte) had hij na het rijden 2 kleine wondjes.
Toen heb ik dus maar gelijk de kogelbeschermers aangeschaft.
Wat ik mij nu eigenlijk afvraag is: wat kan ik doen om die onregelmatigheid te verminderen?
Je hoort echt continu dat hij zijn achterbenen tegen elkaar raakt, dit is vooral tijdens de voltes en andere figuren. Als ik rechtuit rij gaat het nog redelijk, maar het lijkt me niet goed toe.
Kan het zijn dat het misschien is doordat hij nog zo jong is, of zijn er manieren dit te verhelpen?

Liefs,

ps. ik weet niet of het hier goed staat. Sorry!!

anoukie88

Re: Achterhand onregelmatig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:40

Ik denk niet dat dit goed staat, maar daar wijzen ze je wel op.
Mijn paard is ook onregelmatig geweest in de achterhand en we konden het eerst maar niet vinden. Op aanraden van de DA de osteopaat erbij gehaald, en ze zat dus helemaal vast in de rug. Dit is toen met een paar behandelingen verholpen. Ik zou het sowieso even na laten kijken door een DA want onregelmatigheid is natuurlijk niet goed en wijst erop dat het paard waarschijnlijk pijn heeft (waar het dan ook vandaan komt)

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:44

je traint je drie jarige paard 3 a 4 keer per week een half uur a drie kwartier,dat vind ik best lang en veel.
wij hebben drie jarige paarde die beleerd waren 2 keer per week een kleine 20 minuten gereden,en misschien een keertje buiten stappen of een stuk van de bak afzetten en hem longeren op de stem,spelender wijs,het paard is drie jaar.
hij kan wel hartstikke last van zn spieren hebben,het paard is nog niet uitgegroeid.

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:49

@anoukie88 nu ik jou reactie lees bedenk ik me of ik het wel goed neerzet. Hij tikt continu mijn zijn achterbenen tegen elkaar, dit hoor ik ook goed tijdens het rijden. De kogelbeschermers raken elkaar telkens weer bij bijna iedere pas. Dus onregelmatig is toch niet helemaal het goede woord dan misschien? SORRY!
Voor de rest loopt mijn paard namelijk goed, hij sleept niet en de achterhand komt wel goed mee.

@haitze Ik ben inderdaad van mening dat ik hem minder moet gaan trainen. Nu vind ik 2 keer per week 20 minuutjes ook wel wat weinig, maar goed. Ik ga het inderdaad verminderen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:32

is het paard (verkeers)mak?
Dan zou ik lekker naar buiten gaan, lange rechte stukken. Naar het bos zou ook goed kunnen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:18

Ik zou met je paard naar een fysiotherapeut of een (paarden)kliniek gaan om je paard eens goed te laten onderzoeken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:23

Idd, als het zo erg is zou ik snel de neiging hebben er iig eerst iemand naar te laten kijken. Als er namelijk iets goed mis is in zijn lichaam kun je zo goed rijden als weet ik wie maar dat krijg je er dan nooit uit. Verder zou ik idd veel stappen, lekker naar buiten, veel rechte stukken en dan flink doorstappen. Verder is het werken aan de hand misschien ook een optie? (Academische rijkunst).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:25

En ik zou zolang je paard kreupel is er niet op rijden, dat is onverantwoord en kan erge schade veroorzaken.

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:31

Hij loopt absoluut niet kreupel, alles gaat prima. Alleen zijn kogels raken elkaar continu, daarvoor heb ik dan nu uiteraard kogelbeschermers om. Tijdens het rijden hoor ik dat die kogelbeschermers elkaar continu raken. Maandag na het rijden ontdekte ik weer een klein wondje onder op zijn rechter achterbeen. Daar is hij dus waarschijnlijk met zijn linkerhoef langs gegaan. Ik heb persoonlijk niet het idee dat dit door een fysiotherapeut / dierenarts opgelost moet worden. In het begin kreeg ik veel te horen dat zijn coördinatie waarschijnlijk nog niet helemaal goed was doordat hij nog zo jong is. Kan dit het dus niet gewoon zijn?
Of kan ik dit door bepaalde oefeningen verhelpen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:34

Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft ;)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:36

rohubo schreef:
@haitze Ik ben inderdaad van mening dat ik hem minder moet gaan trainen. Nu vind ik 2 keer per week 20 minuutjes ook wel wat weinig, maar goed. Ik ga het inderdaad verminderen.

Dat niet alleen, een fries is ook laat uitgegroeid. En friezen hebben van nature ook minder long inhoud. Misschien is het paard overbelast van het vele werken :oo

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 13:43

@Annekeee Ik rijd hem vanaf nu 2/3 keer in de week en dan wel nog steeds een half uurtje á 3 kwartier. Is dit voldoende of is het nog teveel? Als ik hem los in de bak doe loopt hij zuiver, onder het zadel kan je er ook niets aan zien. Ik hoor het alleen en als je er naar kijkt merk je het op.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:48

Ja maar je hebt het topic gestart op 3/7 ofterwijl 3 dagen geleden. Toen reed je ongeveer 3 á 4 keer in de week een half uurtje á 3 kwartier. Nu -3 dagen later- rijd je hem 2/3 keer in de week. Binnen 3 dagen is een paard niet meteen "niet meer moe".

Ga naar een goede instructeur die dit eventueel kan oplossen. Of laat een DA, fysio etc.. naar kijken :)

Oh ja, er zitten wel genoeg kenners op bokt, alleen zonder beeld materiaal kunnen wij ook niks :)

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 14:00

@Annekeee Nee, dat begrijp ik zelf ook nog wel :p! Ik zei ook duidelijk : Vanaf nu!
Dat terzijde ;). Ik ga denk ik inderdaad even naar mijn instructrice en kijk even wat zij ervan zegt. Beeldmateriaal was ook een idee geweest inderdaad maar dat gaat niet lukken, zelfs dan kan je er niets van zien.
Bedankt voor je adviezen ;).

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:30

Jij zegt dat hij achter ontzettend regelmatig loopt maar toch rijd je door? En nu is hij ineens niet kreupel? Wanneer is een paard kreupel dan, wanneer hij geen stap meer kan zetten? Een paard dat onregelmatig is achter is voor mij ook kreupel en dient niet gereden te worden. Maar zo te horen weet je het allemaal zelf zo goed maar naar een goede DA gaan, ho maar? Kost zeker teveel.. pfoe

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:46

Mag ik vragen waarom je een topic vraagt, als je alles ontwijkt?

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:56

Ik denk dat ik het in het begin van het topic verkeert heb neergezet en jullie mij dus nu verkeerd begrijpen.
Hij loopt NIET kreupel, ik weet heus wel wanneer mijn paard kreupel loopt en ben geen 'beginner' zoals jullie nu -geloof ik- denken.
Mijn paard RAAKT zijn KOGELS alleen van achteren. Iemand die aan de zijkant van de bak staat kan nog geen eens zien dat hij dit doet. Alleen als je het tegen diegene zou zeggen zou die erop gaan letten en dan inderdaad zien dat dat gebeurd. Hij loopt hartstikke zuiver!!
Ik zelf denk nu dat dit de coördinatie is en dat het ligt aan dat hij zo jong is.
Kan dit of kan dit niet?
Ik ontwijk trouwens helemaal niets en ga overal op in? Dus dat slaat naar mijn mening nergens op.
Ik ga niet onnodig naar een dierenarts terwijl het ook op andere manieren te verhelpen valt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:06

Het klinkt als slap in de achterhand.
Je paard is nog jong, ik zou hem gewoon even lekker op vakantie sturen, de wei op met andere jonge paarden en dan in het najaar weer voorzichtig oppakken. Dan veel stappen, als het kan buiten. Zeker niet in een zware zandbak.
Sterker maken door ermee te werken, maar wel met beleid.
2 a 3 x per week 20 minuten is meer dan genoeg voor een jong paard.

Je zult geduld moeten hebben, maar daar ga je in de toekomst veel plezier van hebben.

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:09

@tiwi1969 Bedankt voor je reactie, slap in de achterhand herken ik inderdaad. Dat denk ik zelf eigenlijk ook. Ik ga het eens op die manier proberen, ik kan dan in de toekomst nog zien hoe het verder gaat.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:46

Jij gaat mij nu verwijten dat ik geen verstand van paarden heb? Nou ik heb in ieder geval zoveel verstand dat wanneer er iets is met mijn paard ik er een DA voor bel en geen topic open op Bokt ;)

Jij noemt je paard onregelmatig, dan moet je daar iets aan doen. En een paar dat zijn kogels aantikt tot het open is lijkt mij ook niet 'normaal'

Rosanne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:28

Huh, heb ik gezegt dat jij geen verstand van paarden heb? Ik kan het toch echt nergens teruglezen & zoiets zou ik niet zeggen. Je zult waarschijnlijk meer ervaring hebben dan ik ;).
Maar stop dit topic maar, ik heb verder ge-PB't met @annekeee daar heb ik genoeg aangehad ;).

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:00

dit heet: het paard strijkt achter wat veel friezen in hun erg jonge jaren doen
vaak als ze een jaartje of 7 zijn is dit grotendeels verholpen
de fries is dan uitgegroeid en sterker geworden.
dus een redelijk normaal probleem,hij is wat te nauw.
zou strijklappen om doen en rustig aan verder trainen maar op een luchtige wijze
een keertje het bos een keertje dressuren,zo iets,en niet te lang en niet te veel wendingen rijden

ted

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:37

Als het paard onregelmatig is, is het verstandig om een kundig iemand er naar te laten kijken.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:43

Ik heb ook een 6 jarige andalusiër staan met hetzelfde probleem
Ik heb de veearts laten komen en hij heeft een zwaar medicament voorgeschreven en daarna zou het gedaan zijn, maar nu na die 20 dagen zijn we terug begonnen, het is wel beter, maar nog niet wat het zou moeten zijn. Ik doe ook steeds getten aan, want anders ligt die constant open. Het lag idd wel in de rug, maar waarom is het nog niet helemaal weg?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:50

Het kan meerdere dingen zijn, hij kan ergens vast zitten en/of slap in de achterhand zijn. Mijn paard is ook helemaal onbespierd en tikt de voorbenen tegen elkaar aan. Na wat training (en gekraak) word het al stukken beter.