kan ik nou het beste een hengsten vlecht in doen of gewoon 4a5 gewonnen vlechten bij mijn frieze merrie. ik hoor verschillende verhalen er over over dat een hengsten vlecht ze toch gaan schuren en dan als nog de manen kapot gaan of juist weer elke dag op nieuw moet vlechten. en ben gewone vlechten hoor ik weer dat het paardje die er naast staat dan in gaat bijten en kapot gaat trekken. momenteel heeft ze dus losse manen nu. omdat ik en me moeder nog al discusie over hebben van wat nou wel goed is voor de manen,
Ik doe zelf altijd een stuk of 7 gewone vlechten, en dan bij de bovenkant niet te strak. Op deze manier komt er niet zoveel druk op de haren in de manenkam te staan als ze bijv. hun hals strekken om te eten of tijdens het rijden. Met een hengstenvlecht heb je daar veel sneller last van en trek je er onnodig haren uit.
ik zou denk ik ook een aantal losse vechten doen, ziet er ook veel mooier uit als je ze losdoet. als je een hengstenvlecht los doet, zit er meestal maar 1 golf in en staat het half omhoog :S
Ik heb altijd begrepen dat je om de manen te behouden het beste meerdere lange vlechten naast elkaar kunt maken. Zo'n vlecht blijft vaak ook beter zitten, en geeft minder spanning op de haren als de nek beweegt.
Ik heb voor overdag / trainen altijd een stuk of 8 a 10 lange losse vlechten. En voor concours altijd een hengstevlecht
Als je een hengstevlecht doet op stal en je gaan stro/hooi eten dan kan het gaan breken. En dan gaat dat natuurlijk trekken en jeuken en gaan ze scheuren... en dat is zonden van de manen
bij mijn friese dame deed ik altijd een stuk of 8 gewone vlechten naast elkaar maken en dit ging altijd prima...wel inderdaad opletten dat je ze bovenaan niet te strak doet.... hengstenvlecht heb ik ook wel eens geprobeerd, maar was in de winter niet geschikt door de deken en dat de vlecht net op de schoft eindigde (waar de deken dus ook zat) en een hengstenvlecht zak veel sneller uit...